1 673 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Luftfuktighet sommar vs vinter
Hej
Jag har ett garage där jag satt in en avfuktare i början på året, över hela sommaren har jag haft 60% i garaget och den har avfuktat mängder med vatten. Denna vinter skall jag ha kallare i garaget (15c) med tanke på el-priserna , det jag noterar är att temperaturen ligger på 15-16c och luftfuktigheten på 67% men avfuktaren jobbar inte. Jag misstänker att det har med relativ luftfuktighet och absolut luftfuktighet att göra, att avfuktaren jobbar mot absolut luftfuktighet.
Så till frågan. Kan jag låta avfuktaren stå på samma inställning året om fast det är 60% på sommaren och närmare 70% på vintern, som jag förstår det är det samma mängd fukt i luften. Eller behöver jag höja avfuktaren ett steg på vintern så den håller 60% även på vintern?
Jag har ett garage där jag satt in en avfuktare i början på året, över hela sommaren har jag haft 60% i garaget och den har avfuktat mängder med vatten. Denna vinter skall jag ha kallare i garaget (15c) med tanke på el-priserna , det jag noterar är att temperaturen ligger på 15-16c och luftfuktigheten på 67% men avfuktaren jobbar inte. Jag misstänker att det har med relativ luftfuktighet och absolut luftfuktighet att göra, att avfuktaren jobbar mot absolut luftfuktighet.
Så till frågan. Kan jag låta avfuktaren stå på samma inställning året om fast det är 60% på sommaren och närmare 70% på vintern, som jag förstår det är det samma mängd fukt i luften. Eller behöver jag höja avfuktaren ett steg på vintern så den håller 60% även på vintern?
Ingen har svarat. Tycker att ta bort massa fukt på sommaren är onödigt, bara för att komma ned till 60%. Så länge den relativa fuktnivån är lägre än 80 % är ju ingen ko på isen. Det är den relativa fuktigheten som mäts, sedan kan ju mätaren var av sämre kvalitet. Har du fuktproblem? Eller något som måste vara extra torrt?
tack för svar.trähandtag skrev:Ingen har svarat. Tycker att ta bort massa fukt på sommaren är onödigt, bara för att komma ned till 60%. Så länge den relativa fuktnivån är lägre än 80 % är ju ingen ko på isen. Det är den relativa fuktigheten som mäts, sedan kan ju mätaren var av sämre kvalitet. Har du fuktproblem? Eller något som måste vara extra torrt?
Mätaren är en Netatmo Home Coach så den bör ju vara helt okey. Det var i vintras jag noterade att det fanns kondens på insidan av låsbeslagen därav att jag satte in avfuktare.
Men ja du har helt rätt jag har hittat fukt vs temperatur diagram så som du säger under 80% ingen fara. I garaget har vi inget som måste vara supertorrt utan det är mest flyttkartonger med kläder m.m
Som det är nu kommer jag att sikta på ca 75% för att inte ödsla massa ström på avfuktaren i onödan.