Oj vilken tråd detta har blivit. Jag har nu hunnit köpt en rotormotor och renoverat båda dessa med nytt lager. Jag har aldrig bytt rem faktiskt mer än bytt o-ring en gång och kört med remspray.
Tycker att själva rotorn kanske går lite trögare nu än tidigare men nu hjälper inte ens remspray. Så dax att byta till delbar rem eller byta remtrissa och den nya typen av kilrem tro? Har ni några erfarenheter nu? Det bär emot att byta rem. Jag har en 130T som är vägg monterad och just nu hittar jag inte manualen att ta ut ur rotorn (hjälp!).
Aggregatet är från 2009. Det finns även en sats med ny typ av kilrem+remtrissa, remborst och tätning samt 2 filter för 1950:- och just den tätningen undrar jag om det är värt att byta nu isf? Den är ju ändå 13år! Jag är väl hyfsat händig men det känns som man kan klanta till det. Skulle ni byta till delbar rem eller renovera allt? Remsprayen är ju typ omöjlig att få bort från händerna så jag vet inte hur jag ens ved vad jag ska rengöra trumman. Närbild på en renoverad rotormotor ansluten med en kilrem i ett ventilationsaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!
Edit. Nu provade jag att vända "kuddarna" för upphängningen av rotormotorn så de hamnade så att rotormotorn hamnade så långt som möjligt från själva rotorn samt satte dit en något tjockare o-ring. Nu funkar det igen. Frågan är hur länge. Kanske en remspännare med fjäder kanske är den lågsiktigt bästa lösningen (o billigaste).
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hej
Har senaste veckan börjat få problem med rotor stopp. Har resetat varje dag nu och idag var det kallt ute så det kändes när kall luft kommer in med dålig (6%) återvinning. Testade att stänga och starta om det helt, tar rejält lång tid innan det kommer igång. Så förmodar köpa grep spray. Nått tipps på köpa det nånstans? Är det svårt att byta rem?
Orkade inte ta isär allt så jag köpte en delbar rem och den har funkat bra, gäller bara att se till att den inte är för lång så den spänner ordentligt.

Det är lätt att byta rem om du köper en som är delbar och kopplas ihop med skarvnippel.

Klipp av den gamla remmen mät hur lång den är.
Beställ en ny med samma längd + nån cm extra och en skarvnippel.

Dessa grejer borde funka, bara att ringa o kolla med dom innan du beställer…

https://www.ventilationsshopen.se/se/drivrem-rotorrem-o6-3mm-lopmeter

https://www.ventilationsshopen.se/se/skarvnippel-for-drivrem-o6-3mm
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Orkade inte ta isär allt så jag köpte en delbar rem och den har funkat bra, gäller bara att se till att den inte är för lång så den spänner ordentligt.

Det är lätt att byta rem om du köper en som är delbar och kopplas ihop med skarvnippel.

Klipp av den gamla remmen mät hur lång den är.
Beställ en ny med samma längd + nån cm extra och en skarvnippel.

Dessa grejer borde funka, bara att ringa o kolla med dom innan du beställer…

[länk]

[länk]
Vill inte kapa innan :Dgår upp å kollar idag med grip sprej. Sen kollar jag om det är alternativet.
 
  • Gilla
Bad Guy
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Vill inte kapa innan :Dgår upp å kollar idag med grip sprej. Sen kollar jag om det är alternativet.
Rem/grip spray funkade bara någon vecka i mitt fall.

Om du inte vill klippa så tejpa ett snöre på gamla remmen rotera ett varv och klipp av snöret där det möter den tejpade sidan och mät snöret.

Att montera ny delbar rem går snabbt och enkelt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
När man kör remsprej för bättre grepp mellan rem och motor glöm inte bort att även dutta med lämplig siliconsprej på ytor där material har kontakt (tex mellan rotor och tätningen mot aggregathuset) samt lämplig olja för lager. Jag tycker själv att tex Glidex på sprayflaska funkar bra och får rotorn att gå lättare på mitt Flexit som tidvis börjar gå så trögt så att remmen slirar.
 
  • Gilla
Bad Guy och 2 till
  • Laddar…
Delbar rem, Remspray och siliconspray som du nämner har gjort att mitt aggregat gått och gått utan problem sen 2011 (då jag först fick problem med rotorstopp, aggergatet från 2009)
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
Nu larmar även min 130 EC T för rotorstop. Motorn går ca 45 sekunder, sen stannar den i 15 sekunder, sen går den igen i 45 sek osv. Remmen slirar inte och det låter inget. Nån som har någon aning om vad det kan vara?
 
Jag hade liknade problem när min slirade, den gick en stund stannade och gick en stund igen. Prova att köpa ny rem


Mycket problem med Östbergs FTX sällan man läser om andra märkens problem. Men tur vi har denna tråd som kan hjälpa oss fixa dom enkla felen.
 
Mitt tips är dubbla remmar, finns gott om plats på rotormotorns axel för en ytterligare remskiva, min har inte stoppat en enda gång på 10 år sedan installationen av extra rem, innan dess var det flera stopp varje vinter, speciellt när vädret snabb slog över från milt till kallt
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Remmen slirar inte vad jag kan se, det är motorn som stannar med jämna intervallet av någon anledning?
 
Börja med att utesluta att rotorn går för trögt och lagerhaveri i motorn. Båda kräver att du tillfälligt hakar av remmen.

När du kollar om rotorn går tillräckligt lätt så skadar det inte med tex en sprayflaska glidex så du kan smörja upp denna. Undvik bara att få den på remmen eller remskivan. Motorn ska sedan gå rimligt löst med handkraft.

Om båda dessa saker är okay så testa att filma igen med avhakad rem så du ser att motorn går utan belastning. Gör den det inte kan ett styrkort havererat.
 
Tusen tack för hjälpen, återkommer när jag gjort det!
 
C Crank skrev:
Jag hade liknade problem när min slirade, den gick en stund stannade och gick en stund igen. Prova att köpa ny rem


Mycket problem med Östbergs FTX sällan man läser om andra märkens problem. Men tur vi har denna tråd som kan hjälpa oss fixa dom enkla felen.
Min har gått i 9år utan problem så är väl förväntat att nått händer iaf;) nått enstaka rotor stopp senaste 2 åren. Var bara resetta och starta. Nu är det nått som måste åtgärdas. Skall snart upp på vinden och kolla av. Många som har Östbergs grejor så kommer upp på utan mer då.
 
Var nu upp och kollade på min. Startade upp min, frånluft startade upp gick väl en 4-5min innan till luft startade. Under denna tid startade aldrig rotorn. Trots att den visade tidigt att den skulle återvinna. Remmen känns lite lös men fick aldrig se om den ens gjorde ett försök:thinking: så vad tror ni? Styrkort gått eller nått annat? Kände på trumman, men svårt att veta om den är trög eller normalt.
 
  • Gilla
sesese
  • Laddar…
Någon som kompletterat med dubbla remhjul som vet var man kan köpa dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.