X
P Plura skrev:
Eller om man tycker det är kul att bygga saker... remspännare som spänner och samtidigt ökar anliggningsvinkeln på remhjulet. Funkar också!
[bild]
Lägger en plåt över som hålls nere av locket, kommer uppgraderas med en fjäder när det behövs.
Vart hittade du en sådan där trissa/block?
 
X
P Plura skrev:
[länk]
Borrade ur skruven
Tack så mycket! Vart en beställning på en sådan, ser också att du satt fast den med ett gångjärn, vart lägger du plåten du pratar om för att spänna?
 
X Xious skrev:
Tack så mycket! Vart en beställning på en sådan, ser också att du satt fast den med ett gångjärn, vart lägger du plåten du pratar om för att spänna?
För att inte locket med isolering (skulle då släpa mot trissan) ska trycka ner trissan
 
  • Ventilationsanläggningens inre med tejpfixad del för att undvika att isolerat lock pressar ner en trissa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan plåt och trissa har jag lämpligt höjd distanser för att reglera hur mycket remmen ska spännas, varav tejpen mitt på
 
Tittar ytterst sällan på fjärrkontrollen, men gjorde det idag. Den har inte larmat på mycket länge, men nu såg jag att rotor-värdet längst upp till vänster hade bytts ut mot ett ”Av”. Är detta normalt? Eller har jag något nytt fel på maskinen?
Hittar inget i instruktionsboken, men läser kanske slarvigt…
 
  • Fjärrkontroll för värme med displayen visande "Av" och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Siken skrev:
Tittar ytterst sällan på fjärrkontrollen, men gjorde det idag. Den har inte larmat på mycket länge, men nu såg jag att rotor-värdet längst upp till vänster hade bytts ut mot ett ”Av”. Är detta normalt? Eller har jag något nytt fel på maskinen?
Hittar inget i instruktionsboken, men läser kanske slarvigt…
Betyder väl bara att den roterande värmeväxlaren inte är aktiv? Kolla ikväll igen när utetemperaturen har sjunkit.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
S Siken skrev:
Tittar ytterst sällan på fjärrkontrollen, men gjorde det idag. Den har inte larmat på mycket länge, men nu såg jag att rotor-värdet längst upp till vänster hade bytts ut mot ett ”Av”. Är detta normalt? Eller har jag något nytt fel på maskinen?
Hittar inget i instruktionsboken, men läser kanske slarvigt…
Det är inget onormalt att det stannar om ingen återvinning behövs.
Men stämmer verkligen dom där temperaturerna?
Hur kan det blåsa in 22 grader utan återvinning om det är 18 ute? :crysmile:
 
Mina temperaturer stämmer inte heller. Men den fungerar som den ska. Som sagt så är det nog varmare ute än att du behöver återvinna.

//MW
 
G gein skrev:
Betyder väl bara att den roterande värmeväxlaren inte är aktiv? Kolla ikväll igen när utetemperaturen har sjunkit.
Stort tack, den gick igång på kvällen!
 
Mikael Westman Mikael Westman skrev:
Mina temperaturer stämmer inte heller. Men den fungerar som den ska. Som sagt så är det nog varmare ute än att du behöver återvinna.

//MW
Tack!
Skönt att det börjar bli varmt ute.
 
P Plura skrev:
Jag kan tillägga att på min är det främre lagret 7mm invändigt (vilket jag mätte och beställde) när jag sedan knackade av det bakre (som var det lager som faktiskt skurit) hade det innerdiameter 6mm. Hoppas det räddar någon att göra samma sak ;-)
[bild]
Hur fick du av lagren?
P Plura skrev:
Jag kan tillägga att på min är det främre lagret 7mm invändigt (vilket jag mätte och beställde) när jag sedan knackade av det bakre (som var det lager som faktiskt skurit) hade det innerdiameter 6mm. Hoppas det räddar någon att göra samma sak ;-)
[bild]
 
W Weedy skrev:
Hur fick du av lagren?
Köp en lager avdragare på biltema
 
  • Gilla
Weedy
  • Laddar…
W Weedy skrev:
Hur fick du av lagren?
Hej, som inlägg #42 visar (där har jag flyttat lite på ena brickan för att visa hur det ser ut). Hitta något ihåligt som axeln går ner i (i mitt fall en stump fyrkantsprofil) häng axeln i det lagret du vill ha av med hjälp av två styva plattor (i mitt fall två karosseribrickor) se till att innerringen på lagret ligger på plattorna. Knacka försiktigt på axelns ände, använd ett dorn i centrum med mindre diameter än axeln om det finns risk för att skapa grader på axeln.
Pär
 
  • Gilla
Weedy
  • Laddar…
Hej
Har senaste veckan börjat få problem med rotor stopp. Har resetat varje dag nu och idag var det kallt ute så det kändes när kall luft kommer in med dålig (6%) återvinning. Testade att stänga och starta om det helt, tar rejält lång tid innan det kommer igång. Så förmodar köpa grep spray. Nått tipps på köpa det nånstans? Är det svårt att byta rem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.