Jag har satt på en extra remskiva och kör med två remmar, inte ett rotorstopp på över 8 år sedan de monterats
 
  • Gilla
Pellebygg
  • Laddar…
Jag har valt att går på tipset med delbar rem och utan o-ring. Gjorde det när jag bytte till ny motor och den gick klockrent i 8 dagar sen börjar larmet komma. Har nu sprayat på med lite remspray och efter det har jag inte fått något stopp. Vi får ser om det här löser problemet eller om det blir till att korta ner remmen, innan jag gör en stor operation med att byta kullager på rotorn.
 
S sn78 skrev:
Hej,

Jag är lite tveksam att montera ner allt eftersom det låter väldig mycket arbete innan jag kommer åt att får loss rotorn/värmeväxlaren. Ny rotormotor och ny rem bytt för 10 dagar sedan. När jag får larm om rotorstopp så står roton still medan rotormotorn snurrar och remmen slirar och när jag hjälper till med handen så går det ganska trögt för att få igång men när den är igång så går rotorn ett tag (ibland timmar och ibland kortare innan jag får larm.).
Det är inte mycket arbete. Några mobilbilder innan så att man inte blir osäker på hur listerna satt och rätt verktyg (en mejsel med bra passform och kort skaft för listskruvarna) så tar det inte mer än en kvart.
Jag lyfte ur min rotor tre gånger en gång. En gång för att byta remmen. En gång till när jag insåg att jag satt tillbaka den gamla remmen. Och en tredje gång när jag insåg att pilen som visar rotationsriktningen plötsligt var felvänd.

Men jag tror också att det är remmen eller motorn som är ditt problem och inte något rotorlager.
 
En sak till: tappa inga vitala delar i lösullen om aggregatet står på vinden, för då blir det genast jobbigare.
 
B Bigfoot skrev:
Det är inte mycket arbete. Några mobilbilder innan så att man inte blir osäker på hur listerna satt och rätt verktyg (en mejsel med bra passform och kort skaft för listskruvarna) så tar det inte mer än en kvart.
Jag lyfte ur min rotor tre gånger en gång. En gång för att byta remmen. En gång till när jag insåg att jag satt tillbaka den gamla remmen. Och en tredje gång när jag insåg att pilen som visar rotationsriktningen plötsligt var felvänd.

Men jag tror också att det är remmen eller motorn som är ditt problem och inte något rotorlager.
B Bigfoot skrev:
En sak till: tappa inga vitala delar i lösullen om aggregatet står på vinden, för då blir det genast jobbigare.
Fick larm igår vid 20-tiden, men när jag har nollställt larmet via fjärrkontrollen såg jag att värmeväxlingen ligger på över 80% vilket innebär att rotorn roterar. Ska testa att korta ner remmen 1-2cm senare idag och ser om jag kan få bort larmet helt.

Aggregatet står på varm och inrätt vind, kan inte ser isolering alls :p. Motorn är ny eller åtminstone beställde jag en ny och fick den levererad för 2 veckor sen. Då återstår rem och rotorn enligt mig men jag kan ha fått en dålig motor också.
 
B Bigfoot skrev:
Det är inte mycket arbete. Några mobilbilder innan så att man inte blir osäker på hur listerna satt och rätt verktyg (en mejsel med bra passform och kort skaft för listskruvarna) så tar det inte mer än en kvart.
Jag lyfte ur min rotor tre gånger en gång. En gång för att byta remmen. En gång till när jag insåg att jag satt tillbaka den gamla remmen. Och en tredje gång när jag insåg att pilen som visar rotationsriktningen plötsligt var felvänd.

Men jag tror också att det är remmen eller motorn som är ditt problem och inte något rotorlager.
Kortat ner remmen med ca: 1cm och den verka går bättre. Vi får ser om jag får några nya larm efter några veckor.

Tack alla för hjälpen!
 
K
Då har även jag bytt kullagren i rotormotorn på en Östberg Heru 90 S EC. Kan komma med några extra kommentarer i tillägg till alla bra inlägg ovan

* Det gick smidigt att följa bild-guiden ovan för att byta kullagren. Kullagren sitter inte så hårt fastpressade så det funkar bra att improvisera lite hemma. Som vanligt när man monterar ett kullager så ska man ju huvudsakligen pressa på inner-ringen på kullagret. Om du knackar på kullagret via ytter-ringen så är det risk att du gör skador i lagerbanan.

* Om du hittar en fjäderbricka på golvet så ska den in först i motorhuset, innan du stoppar in enheten med lager/permanentmagnet/lager/metallkåpa. Om man tittar noga inne i motorhuset så kan du antagligen se tre märken i botten där fjäderbrickan legat tidigare.

* Mina kullager var kanske inte helt slut. Jag bytte mer i förebyggande syfte. Mitt aggregat är från 2011. Jag kunde hålla fingrarna kanske fem sekunder på motorenheten innan det blev för varmt.

* En kommentar också om de kullagren som håller själva värmeväxlar-rotorn. Det saknas en del info iaf i min manual för att få ut hela rotorn. När man skruvar ut skruvarna som håller rotorn så måste du antagligen hålla fast rotor-axeln med nåt verktyg. Man kan hålla fast rotor-axeln med en näbbtång eller kanske en smal fast nyckel. Men det saknas info om det i min manual som kom med enheten så det tog et tag innan jag fattade varför jag inte fick loss skruvarna till rotor-axeln.
 
K kbladh skrev:
Jag kunde hålla fingrarna kanske fem sekunder på motorenheten innan det blev för varmt.
Runt 70-80°C på ytterhöljet är normalt för den här typen av motor.
 
B Bigfoot skrev:
Det är inte mycket arbete. Några mobilbilder innan så att man inte blir osäker på hur listerna satt och rätt verktyg (en mejsel med bra passform och kort skaft för listskruvarna) så tar det inte mer än en kvart.
Jag lyfte ur min rotor tre gånger en gång. En gång för att byta remmen. En gång till när jag insåg att jag satt tillbaka den gamla remmen. Och en tredje gång när jag insåg att pilen som visar rotationsriktningen plötsligt var felvänd.

Men jag tror också att det är remmen eller motorn som är ditt problem och inte något rotorlager.
Är lite sugen på att köpa en kilrem och remskiva för den borde hålla länge, men verkar lättare att byta till en delbar rem.

Hur gör man med tejpen när den skall tillbaks, kan man återanvända den eller ska man köpa nån specialtejp.

i manualen står det så här.
4.Tag bort tape som håller rotortätningarna
 
Jag har haft ut rotorn ett par gånger men aldrig bytt tejpen. Grejen är den att rotortätningen är väldigt flexibel så det brukar gå bra att ta ut och i rotorn utan att röra tejpen eller skada tätningen.
 
H holayoman skrev:
Jag har haft ut rotorn ett par gånger men aldrig bytt tejpen. Grejen är den att rotortätningen är väldigt flexibel så det brukar gå bra att ta ut och i rotorn utan att röra tejpen eller skada tätningen.
ok låter bra, måste man dra in rotortätningen mot centrum eller går det att lyfta ut rotorn direkt utan att göra nåt med tätningen? Har lite trångt och ett rör ovanför så det kommer bli rätt bökigt att få ut den, så det är bra att vara väl förberedd innan man börjar.
 
C Crank skrev:
ok låter bra, måste man dra in rotortätningen mot centrum eller går det att lyfta ut rotorn direkt utan att göra nåt med tätningen? Har lite trångt och ett rör ovanför så det kommer bli rätt bökigt att få ut den, så det är bra att vara väl förberedd innan man börjar.
Det är bara att lyfta ur som den är. Tätningen är som en följdsam flik som böjer sig lätt. Du måste dock vara noga då du lyfter tillbaka så att den hamnar rätt men där går det också att bara lyfta i och sen peta tärningen rätt. Du kommer se när du öppnar. Klart du bör vara lite försiktig så du inte skaver eller klämmer tätningen men om du lyfter rakt ur och i så ska det vara lugnt. Ett rör ovanför kan göra det komplicerat då rotorn är nästan lika hög som chassiet och behöver lyftas i princip rakt upp...
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Krångla inte med att lyfta ur rotorn.
Kör på delbar rem (y)
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Krångla inte med att lyfta ur rotorn.
Kör på delbar rem (y)
Fick tummen ur och installerade en delbar rem. Var orolig att den skulle lossna i kopplingen efter ett tag, men den satt som attan efter att jag tryckt i hop remmen i kopplingen. Hade gjort remmen lite för lång i första försöket och kunde omöjligt dra i sär den igen, så jag fick klippa upp den med en avbitare. Inte nog med det för efter att ha klippt ett snitt på ca 1cm så gick det ändå inte att dra loss remmen . Fick helt enkelt klippa av remmen strax bakom kopplingen, och som tur var räckte remmen precis efter det.
Och nu har den snurrat utan problem några dagar.
 
  • Gilla
Mikael Westman och 1 till
  • Laddar…
H holayoman skrev:
För er med samma aggregat som undrar vilket skick era kullager är i så kan jag tipsa om att jag ungefär ett halvår innan larmet för rotorstopp kom hade lagt märke till att verkningsgraden var ovanligt låg. Det är siffran uppe i hörnen på fjärren som ofta låg på runt 60% (istället för 80+). Så här i efterhand så var det förmodligen rotorn som sedan länge inte snurrat som den borde.
Grym tråd det här, verkligen fina tips, allihopa!

Jag skulle kunna tänka mig att det är dags att se över problemet för mig också, har noterat nu dom senaste dagarna att tilluftstempen har sjunkit en hel del för mig, och verkningsgraden har sjunkit precis som du säger.
Aggregatet har inte larmat ännu, men det verkar nog som att det är på gång.
 
  • Graf som visar sjunkande verkningsgrad och temperatur för en FTX-enhet över de senaste dagarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av temperaturövervakningssystem som visar olika temperaturer och luftfuktighetsnivåer i ett ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.