Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Var nu upp och kollade på min. Startade upp min, frånluft startade upp gick väl en 4-5min innan till luft startade. Under denna tid startade aldrig rotorn. Trots att den visade tidigt att den skulle återvinna. Remmen känns lite lös men fick aldrig se om den ens gjorde ett försök:thinking: så vad tror ni? Styrkort gått eller nått annat? Kände på trumman, men svårt att veta om den är trög eller normalt.
Men snurrar motorn om du hakar av remmen? Känns lagren i motorn friska? Om remmen känns lös ska motorn normalt vara så stark så den får remskivan att slira om det är rotorn som går för trögt
 
M myrstack skrev:
Men snurrar motorn om du hakar av remmen? Känns lagren i motorn friska? Om remmen känns lös ska motorn normalt vara så stark så den får remskivan att slira om det är rotorn som går för trögt
Nej, Rotor motorn gjorde inte försök att starta. Snurrade aldrig den bara själva rotorn. Skulle sett det isf.
 
Jag minns när jag fick problem förut så när remmen slirar så snurrar motorn fortfarande.
Har man problem att motorn stannar då är det nog andra problem än själva remmen bara.
 
T TheGame skrev:
Jag minns när jag fick problem förut så när remmen slirar så snurrar motorn fortfarande.
Har man problem att motorn stannar då är det nog andra problem än själva remmen bara.
I mitt fall är det inte remmen utan motorn startar inte ens. Dock vill man veta om den får signal att starta och den pajat av nån anledning eller om det inte kommer nån signal så kanske det är styrkortet eller nått.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
I mitt fall är det inte remmen utan motorn startar inte ens. Dock vill man veta om den får signal att starta och den pajat av nån anledning eller om det inte kommer nån signal så kanske det är styrkortet eller nått.
Så lagren i motorn är okay? Ska ju normalt gå att mäta upp om motorn för spänning även om det kan vara lite jobbigt att komma åt
 
M myrstack skrev:
Så lagren i motorn är okay? Ska ju normalt gå att mäta upp om motorn för spänning även om det kan vara lite jobbigt att komma åt
M myrstack skrev:
Så lagren i motorn är okay? Ska ju normalt gå att mäta upp om motorn för spänning även om det kan vara lite jobbigt att komma åt
Misstänker att motorn skurit. Går inte rubba den medurs dit den skall gå enligt pil på rotorn. Moturs kan jag röra den men den låter lite.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Misstänker att motorn skurit. Går inte rubba den medurs dit den skall gå enligt pil på rotorn. Moturs kan jag röra den men den låter lite.
känns troligt då, den ska ju annars kunna roteras med handkraft även om utvecklingen kan göra att man upplever den som trög. Den ska vara lika trög åt båda hållen i all fall.
 
M myrstack skrev:
känns troligt då, den ska ju annars kunna roteras med handkraft även om utvecklingen kan göra att man upplever den som trög. Den ska vara lika trög åt båda hållen i all fall.
Tvärstopp åt ena hållet. Moturs har den tröghet.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Misstänker att motorn skurit. Går inte rubba den medurs dit den skall gå enligt pil på rotorn. Moturs kan jag röra den men den låter lite.
När mina lager skurit kunde jag dra den åt ena hållet men inte andra, köp lager avdragare på biltema och skf lager på nätet
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Tvärstopp åt ena hållet. Moturs har den tröghet.
Då får du bestämma dig om du vill köpa ny motor eller gräva djupare. Du kan ju alltid skruva av den lilla ”växellådan” och sen känna på motoraxeln. Om växellådan havererar man ju ibland motorn ge upp så om du ser att växellådan är skuren så testkör motor med kabel i innan du går vidare på ett ev lagerbyte
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Tvärstopp åt ena hållet. Moturs har den tröghet.
Hur gick det?
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hur gick det?
Motor haveri. Har beställt ny motor samt delbar rem. Kommer byta i helgen.
 
  • Gilla
Bad Guy
  • Laddar…
Nu har jag fått hem motor och rem. Men fick även denna med(kondensator) Finns ju ingen sådan i min installation vad jag vet. Kan ju iofs var med eftersom det funkar på något äldre aggregat även.
 
  • Elektrisk motor med specifikationsetikett och kontakt, på bubbelplast. Hand håller komponent. Inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror den kondensatorn sitter uppe i plåtlådan tillsammans med de övriga kretskorten.
Så är det i alla fall på min HERU 130 S om jag inte totalt missminner mig.
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
Kondensatorn sitter på utsidan, innanför plåthöljet.
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.