Om kondensatorn är dålig blir motorn varm och motorskyddet löser om det finns. Saknas motorskydd kan motorn bli överhettad och gå sönder. Ofta byter man kondensator vid motorbyte för att vara säker på att kondensatorn inte orsakar ett nytt motorhaveri.
 
  • Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
Jag har en 130T och upplever att motorn blir väldigt varm men har läst att den blir "normalt" uppåt 60g C. Jag hittar dock ingen kondensator att köpa till modellen men jag tror att det är samma motor som till S modellerna. Sitter kondensatorn på kretskortet för den är ju inte på motorn iaf? Edit läste nu att den sitter bakom plåtlådan som även finns på 130T

Men nu såg att jag att den larmade för rotorstopp igen.
Nog för att remmen är gammal men med remsprej drar den bra. Rotortrumman satt riktigt fast och o-ringen till motorn hade slitits av. Med lite kraft fick jag loss trumman och då går den ganska lätt runt med visst motstånd mot borstarna såklart. Är inte sugen på plocka ned allt och en renoveringssats kostar 2000kr. Rotortrummans tätband har ju några år på nacken men ser ändå hyfsat fräsch ut. Kan man smörja med något mellan tätband o trumma eller är det inte tanken?
Misstänker att det är när rotorn stannar ibland så kommer den inte igång då den kräver rejält startmoment.
Att byta det där rotorbandet ser klurigt ut om man ska få på det på båda sidor och längst ned.

Några tips vad man ska göra?

mvh
 
Redigerat:
E erikgöteborg skrev:
Nu larmar även min 130 EC T för rotorstop. Motorn går ca 45 sekunder, sen stannar den i 15 sekunder, sen går den igen i 45 sek osv. Remmen slirar inte och det låter inget. Nån som har någon aning om vad det kan vara?
Jag tror den jobbar så när temperaturen ute inte är för låg för att få högsta verkningsgrad men jag kan ha fel. Så är min med, den går i sekvenser särskilt mellan 10-15grader ute. Funkar maskinen bättre med nya typen av remmen?
 
K
B Bad Guy skrev:
Jag har en 130T och upplever att motorn blir väldigt varm men har läst att den blir "normalt" uppåt 60g C. Jag hittar dock ingen kondensator att köpa till modellen men jag tror att det är samma motor som till S modellerna. Sitter kondensatorn på kretskortet för den är ju inte på motorn iaf? Edit läste nu att den sitter bakom plåtlådan som även finns på 130T

Men nu såg att jag att den larmade för rotorstopp igen.
Nog för att remmen är gammal men med remsprej drar den bra. Rotortrumman satt riktigt fast och o-ringen till motorn hade slitits av. Med lite kraft fick jag loss trumman och då går den ganska lätt runt med visst motstånd mot borstarna såklart. Är inte sugen på plocka ned allt och en renoveringssats kostar 2000kr. Rotortrummans tätband har ju några år på nacken men ser ändå hyfsat fräsch ut. Kan man smörja med något mellan tätband o trumma eller är det inte tanken?
Misstänker att det är när rotorn stannar ibland så kommer den inte igång då den kräver rejält startmoment.
Att byta det där rotorbandet ser klurigt ut om man ska få på det på båda sidor och längst ned.

Några tips vad man ska göra?

mvh
Om din 130T har några år på nacken, och du har en helt ny motor, så skulle jag rekommendera att du trots allt river isär den och gör en renovering med ny kilremsskiva och kilrem. Ur med rotorn alltså. Jag tog ur rotorn på min 90S, och jag bytte inte trummans tätband. Tätbanden såg fina ut och om man var försiktig så gick det bra att få i rotorn igen utan att skada tätbanden. Men om du har rotorn ute så är det väl inte så krångligt att byta tätbanden heller egentligen. Ur med rotorn, renovera, kolla alla lager, sedan går den fint i 10 år till.

En sak som inte är så bra beskrivet i manualen är att du måste hålla fast rotorns huvudaxel när du skruvar ur de två skruvarna som håller rotorn. Annars snurrar bara rotorns axel. Tog ett tag innan jag insåg det. Funkar ned näbbtång eller smal konnyckel etc.
 
Cheesen
E erikgöteborg skrev:
Tusen tack för hjälpen, återkommer när jag gjort det!
Kolla även så att givaren för rotationen funkar. Min stannade och det var kabeln till givaren som hoppat loss från sin kontakt. Då fick jag det symtomet. Rotorn gick ungefär 45 sekunder varvid den stannade.
 
Så nu är rotor motor, konding samt rem (delbar) bytt. Nu funkar det dock skulle jag nog gjort den en cm kortare än original remmen då den slirade en del vid uppstart. Komigång så nu snurrar det. Får så om det blir rotor stopp får man kapa nån cm.
 
K kbladh skrev:
Om din 130T har några år på nacken, och du har en helt ny motor, så skulle jag rekommendera att du trots allt river isär den och gör en renovering med ny kilremsskiva och kilrem. Ur med rotorn alltså. Jag tog ur rotorn på min 90S, och jag bytte inte trummans tätband. Tätbanden såg fina ut och om man var försiktig så gick det bra att få i rotorn igen utan att skada tätbanden. Men om du har rotorn ute så är det väl inte så krångligt att byta tätbanden heller egentligen. Ur med rotorn, renovera, kolla alla lager, sedan går den fint i 10 år till.

En sak som inte är så bra beskrivet i manualen är att du måste hålla fast rotorns huvudaxel när du skruvar ur de två skruvarna som håller rotorn. Annars snurrar bara rotorns axel. Tog ett tag innan jag insåg det. Funkar ned näbbtång eller smal konnyckel etc.
Tack för input. Tyvärr hittar jag inte Manualen men den kanske går att ladda ned. Provade med lite silikon runt tätbanden. Läste att någon provat det med bra resultat.
Funkar inte det är det nog dags för renovering.
 
B Bad Guy skrev:
Jag tror den jobbar så när temperaturen ute inte är för låg för att få högsta verkningsgrad men jag kan ha fel. Så är min med, den går i sekvenser särskilt mellan 10-15grader ute. Funkar maskinen bättre med nya typen av remmen?
Ok, så kan det kanske vara. Förklarar dock inte varför den larmar för rotorstopp hela tiden? Har inte tagit mig tid än att byta rem, tänkte göra det och sätta på dubbla remmar enligt erfarenheter i denna tråd.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Kolla även så att givaren för rotationen funkar. Min stannade och det var kabeln till givaren som hoppat loss från sin kontakt. Då fick jag det symtomet. Rotorn gick ungefär 45 sekunder varvid den stannade.
Tack för tipset, ska kolla detta!
 
Gammal tråd men några av er kanske lever ännu.
Har fått rotorstopp några gånger på he100 aggregatet. Var upp och snurrade igång det igen. En tanke som slog mig då var: varför sitter det inte en liten remspännare, typ som spännhjulet på en bilmotor? Skulle ju räcka med några grams ”tryck”.
 
Micke501 Micke501 skrev:
Gammal tråd men några av er kanske lever ännu.
Har fått rotorstopp några gånger på he100 aggregatet. Var upp och snurrade igång det igen. En tanke som slog mig då var: varför sitter det inte en liten remspännare, typ som spännhjulet på en bilmotor? Skulle ju räcka med några grams ”tryck”.
O-ringen har nöts ner för dig.
Ny o-ring eller lite remspray så kommer det tugga vidare utan problem
 
Ser ut att vara denna lilla ring då?
 
  • Svart O-ring, onlineförsäljning, sökfält, köpknapp, artikelnummer, produktinformation och priset 35 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Micke501 Micke501 skrev:
Ser ut att vara denna lilla ring då?
Ja det är det nog.
Jag kör remspray :cool:(y)
 
Är det inte den så är det lagret i motorn
 
Ni som bytt lager hur fick ni lös dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.