3 186 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Reklamera besiktning
Sida 1 av 2
Halloj! Vi är nyblivna husägare, första huset och inte kunniga för fem öre. Nu har vi börjat upptäcka småfel här och där som vi känner att Anticimex borde ha noterat i besiktningsprotokollet, eftersom att sådana fel noterades i andra besktningsprotokoll vi kikat på under vår husjakt. Självklart borde vi ha uppmärksammat detta på visningen, men okunniga som vi är så tittade vi mer på besiktningsprotokollet än på visningen av huset.
Jag pratade med Anticimex-kontoret för en stund sedan, som skulle lägga ett ärende till arbetsgruppen. De skulle sedan kontakta oss för att ta in ytterligare information och göra en bedömning.
Det vi märkt under den vecka som gått nu sedan tillträde är:
1. Utsugningsröret till köksfläkten är silvertejpat, och behöver bytas.
2. Vattnet blir stående i badrummet. Dels känns det som att lutningen inte är korrekt mot golvbrunn, och dels så är det en "grop" där det bildas en vattenpöl, i duschytan.
3. Total avsaknad av tilluftsventiler. Huset är ett självdragshus med energiklass B. Fönster bytta 2011 och 2012 på respektive våning. De har då satt in helt täta fönster, som visserligen går att ställa i vädringsläge. Men de har inte kompenserat för tilluften genom att sätta in ventiler eller liknande. Huset är alltså nu tätt, och vi behöver vädra ett flertal gånger per dag för att få in luft i huset och undvika huvudvärk. Det känns lite ineffektivt att behöva ha fönster öppna mitt i vintern, så vi kommer behöva sätta in ventiler omgående.
Är det någon som har erfarenhet av att reklamera besiktningar, som vet om detta är något som besiktningsmannen borde ha uppmärksammat och noterat? Det står inget om dessa fel i protokollet. Vad innebär reklamationen i praktiken? Jag ställde frågan till Anticimex och fick svaret "Ja, det innebär ju att du reklamerar besiktningen".
Tacksam för input och kunskap i frågan!
Jag pratade med Anticimex-kontoret för en stund sedan, som skulle lägga ett ärende till arbetsgruppen. De skulle sedan kontakta oss för att ta in ytterligare information och göra en bedömning.
Det vi märkt under den vecka som gått nu sedan tillträde är:
1. Utsugningsröret till köksfläkten är silvertejpat, och behöver bytas.
2. Vattnet blir stående i badrummet. Dels känns det som att lutningen inte är korrekt mot golvbrunn, och dels så är det en "grop" där det bildas en vattenpöl, i duschytan.
3. Total avsaknad av tilluftsventiler. Huset är ett självdragshus med energiklass B. Fönster bytta 2011 och 2012 på respektive våning. De har då satt in helt täta fönster, som visserligen går att ställa i vädringsläge. Men de har inte kompenserat för tilluften genom att sätta in ventiler eller liknande. Huset är alltså nu tätt, och vi behöver vädra ett flertal gånger per dag för att få in luft i huset och undvika huvudvärk. Det känns lite ineffektivt att behöva ha fönster öppna mitt i vintern, så vi kommer behöva sätta in ventiler omgående.
Är det någon som har erfarenhet av att reklamera besiktningar, som vet om detta är något som besiktningsmannen borde ha uppmärksammat och noterat? Det står inget om dessa fel i protokollet. Vad innebär reklamationen i praktiken? Jag ställde frågan till Anticimex och fick svaret "Ja, det innebär ju att du reklamerar besiktningen".
Tacksam för input och kunskap i frågan!
Grundfrågan är vad som ingick i besiktningen. Det brukar framgå av protokollet och/eller uppdragsbeskrivningen vad som ingår och inte. Ingår t ex besiktning av ventilationssystemet så borde problemet med tilluften ha hittats, men annars förväntas ni undersöka det själv eller anlita någon annan sakkunnig.
Det jag kan hitta i besiktningsprotokollet om ventilationen är detta:useless skrev:Grundfrågan är vad som ingick i besiktningen. Det brukar framgå av protokollet och/eller uppdragsbeskrivningen vad som ingår och inte. Ingår t ex besiktning av ventilationssystemet så borde problemet med tilluften ha hittats, men annars förväntas ni undersöka det själv eller anlita någon annan sakkunnig.
Anticimex besiktning omfattar inte
kontroll av − system för el*, värme*, vatten*, ventilation* och avlopp* samt kontroll av maskinell utrustning, eldstäder*, rökgångar, murstock*, oljepanna, simbassänger.
*En invändig okulär besiktning görs dock för att upptäcka för en lekman uppenbara skador/ brister, se ovan under Bedömning av installationer. Observera att krav på ersättning för dolt fel avseende installationer märkta* omfattas av Dolda Fel Försäkringen. Se försäkringsvillkoren och produktblad på www.fastighetsbyrån.se.
Bedömning av installationer
I besiktningsprotokollet noterar besiktningsteknikern för en lekman uppenbara okulära brister/skador i invändiga installationer för ventilation, uppvärmning, el, vatten- och avlopp, murstock och eldstäder. I kök och våtrum görs också stickprovsmässig indikation av skyddsjord. Några andra undersökningar än stickprovsmässig indikationskontroll av skyddsjord i kök och våtrum görs ej, dessa typer av undersökningar kräver i allmänhet tekniker med särskild behörighet för respektive installation.
Bedömningarna och rekommendationerna kan också grunda sig på säljarens uppgifter, allmänt kända ålders- och/eller försäkringsmässiga avskrivningar och/eller andra uppenbara indikationer på fel.
Det är säljarens överlåtelsebesiktning, via ett avtal mellan Anticimex och Fastighetsbyrån. På tillträde fick vi ett papper med information till köpare rörande dolda fel försäkringen, där det står så här:Jonatan79 skrev:
Om du upptäckt ett annat fel/skada
Om du tycker att den tekniker som besiktigat ditt hus borde ha upptäckt och noterat felet i besiktningsprotokollet ska du reklamera besiktningen till det lokala Anticimex-kontor som utförde besiktningen.
Vi tolkade det som att vi hade rätt att reklamera besiktningen som köpare, även om det är säljaren/mäklaren som beställt den. Har vi tänkt helt fel?
Är det samma vad det gäller vattenproblemet i badrummet? Det har vi sett anmärkningar på i ett flertal besiktningsprotokoll från Anticimex, på andra hus vi kikat på.useless skrev:
du kan testa ta bort tex 20cm av tätningslisten i fönsterbågens överkant så får du in lite luftA agjonssons skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Vi kommer att sätta in tilluftsventiler nu till veckan, så vi hoppas att det löser ventilationsproblemet. Är mest förvånad och irriterad över att besiktningsmannen inte påpekat dessa fel i besiktningen, så att vi hade kunnat planera lite bättre och sätta in dom direkt samt ta in en hantverkare till att kika på badrumsgolvet.T tergo skrev:
A agjonssons skrev:Det är säljarens överlåtelsebesiktning, via ett avtal mellan Anticimex och Fastighetsbyrån. På tillträde fick vi ett papper med information till köpare rörande dolda fel försäkringen, där det står så här:
Om du upptäckt ett annat fel/skada
Om du tycker att den tekniker som besiktigat ditt hus borde ha upptäckt och noterat felet i besiktningsprotokollet ska du reklamera besiktningen till det lokala Anticimex-kontor som utförde besiktningen.
Vi tolkade det som att vi hade rätt att reklamera besiktningen som köpare, även om det är säljaren/mäklaren som beställt den. Har vi tänkt helt fel?
Det finns några olika 'koncept' där man tar över säljarens besiktning. T ex Svensk Fastighetsförmedlings 'Varudeklarerat'. Om det är så har ni såklart rätt att reklamera besiktningen fast den är beställd av köparen.
Det är så vi har uppfattat det. Säljaren har betalat extra för att vi ska hantera dels dolda fel direkt mot Anticimex, men också för att vi ska kunna reklamera besiktningen direkt mot Anticimex. Vi får helt enkelt hålla tummarna och se vad dom säger. Det verkar inte vara några astronomiska summor det handlar om för att åtgärda detta ändå, utan det är mest irritation från vår sida att detta inte uppmärksammats av besiktningsmannen. Badrummet behöver ändå ses över på grund av andra fel, som besiktningsmannen har noterat.useless skrev:
Det handlar inte om dolda fel här, utan en reklamation. Det står i våra papper från mäklaren att vi har rätt att reklamera besiktningen. Frågan gällde mer vad en reklamation innebär, och om dessa fel vi hittat faller in under reklamationsrätten.Jonatan79 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 957 inlägg
Fel 1 och 3 bör ha kunnat upptäckas av er själva under visningen. Att det saknades tilluftsventiler var troligen synligt redan på mäklarbilderna.
Fel 2, är det ens ett fel i egentlig mening? Att det blir ståendes vatten på golvet i duschen är bara ett problem om golvet/tätskiktet är otätt och det stillastående vattnet rinner vidare och orsakar en vattenskada. Annars är det väl bara att använda vännerna trasan och/eller gummiskrapan?
Det är ert hus nu, och ert ansvar att lösa de problem som dyker upp. Lägg mödan där istället för att bråka med Anticimex och deras advokater.
Lycka till med husäventyret !
Fel 2, är det ens ett fel i egentlig mening? Att det blir ståendes vatten på golvet i duschen är bara ett problem om golvet/tätskiktet är otätt och det stillastående vattnet rinner vidare och orsakar en vattenskada. Annars är det väl bara att använda vännerna trasan och/eller gummiskrapan?
Det är ert hus nu, och ert ansvar att lösa de problem som dyker upp. Lägg mödan där istället för att bråka med Anticimex och deras advokater.
Lycka till med husäventyret !