Vi har en spis med några år på nacken och där innerfönstret på ugnsluckan nu börjar lossna. Dags för en annan spis och vi tänkte i första hand köpa en bra begagnad.
Nu har jag förstått att det finns olika anslutningar och faser man ska tänka på. Med tanken att jag vet ytterst lite om el hoppas jag kunna få hjälp här.
På bilden syns uppgifter till vår nuvarande spis och stickproppen som tillhör den samt uttaget. Utifrån dessa bilder och min undermåliga elkunskap, vilken råd kan ni ge mig när jag nu ska titta efter en annan spis? Tacksam för alla svar!
Nu har jag förstått att det finns olika anslutningar och faser man ska tänka på. Med tanken att jag vet ytterst lite om el hoppas jag kunna få hjälp här.
På bilden syns uppgifter till vår nuvarande spis och stickproppen som tillhör den samt uttaget. Utifrån dessa bilder och min undermåliga elkunskap, vilken råd kan ni ge mig när jag nu ska titta efter en annan spis? Tacksam för alla svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Du behöver ta av locket från uttaget för att se hur många ledare som är anslutna där, 3, 4 eller 5. Ta bort propparna för spisen först resp. slå av de automatsäkringar som gäller spisen.R rongeancona skrev:
Välkommen till forumet också!
Uttagstypen/kontakten heter "PERILEX" och används (såvitt jag vet) bara till just spisar.
Formen på stiftet i centrum visar vilken ström ditt uttag är godkänt för och i ditt fall är det 16A. Det är det normala.
Du har två faser, jord och nolla i din nuvarande stickpropp, om du även har den tredje fasen i uttaget vet du inte förrän du mäter, men ofta drar man fram en trefasgrupp och leder två till spisen och tar den tredje till ugnen.
Med en vanlig multimeter och kunskaper på gymnasienivå i ellära så löser du detta. Om du saknar någon av dessa förutsättningar så behöver du absolut inte ta in en fackman för det, men du ska ringa en vän.
Formen på stiftet i centrum visar vilken ström ditt uttag är godkänt för och i ditt fall är det 16A. Det är det normala.
Du har två faser, jord och nolla i din nuvarande stickpropp, om du även har den tredje fasen i uttaget vet du inte förrän du mäter, men ofta drar man fram en trefasgrupp och leder två till spisen och tar den tredje till ugnen.
Med en vanlig multimeter och kunskaper på gymnasienivå i ellära så löser du detta. Om du saknar någon av dessa förutsättningar så behöver du absolut inte ta in en fackman för det, men du ska ringa en vän.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är inte nolla i den befintliga.HerrPeter skrev:Uttagstypen/kontakten heter "PERILEX" och används (såvitt jag vet) bara till just spisar.
Produkter som diskuteras i tråden