Hej!
Jag har ärvt en gammal slöjdbänk och vill har råd och tips på renovering!
Jag ska slipa ytan som är ganska sliten. Jag undrade om hur det gå till om jag ska hyvlar? Vilken maskin man ska använda (är på budget men kan hyra)?.
Jag har tänkt att använder dansk olja, vad tycker ni?
(p.s. träffa katten Ernie!)
Jag har ärvt en gammal slöjdbänk och vill har råd och tips på renovering!
Jag ska slipa ytan som är ganska sliten. Jag undrade om hur det gå till om jag ska hyvlar? Vilken maskin man ska använda (är på budget men kan hyra)?.
Jag har tänkt att använder dansk olja, vad tycker ni?
(p.s. träffa katten Ernie!)
Den blir kanske för snygg om du hyvlar den? Slipa istället men låt den ha lite patina kvar?
Om du vill ha den snygg-snygg så kan du givetvis hyvla/slipa den trären. Kanske måla benstativet i en mörk färg så slipper du slipa det
Om du vill ha den snygg-snygg så kan du givetvis hyvla/slipa den trären. Kanske måla benstativet i en mörk färg så slipper du slipa det
Fin bänk!
På min satte jag två raka parallella brädor med en lös fräsvagga uppepå och fräste ner ytan ca en halv cm. Om du slipar är det mycket svårare att få den plan. Det går öven att handhyvla men ytan är sannolikt fullpepprad med nubb etc.
På min satte jag två raka parallella brädor med en lös fräsvagga uppepå och fräste ner ytan ca en halv cm. Om du slipar är det mycket svårare att få den plan. Det går öven att handhyvla men ytan är sannolikt fullpepprad med nubb etc.
Rensa den på spik, lägg en tvåhundring på en gammal trärudbank från en loppis och grovhyvla ytan på snedden. Kan även rekommendera julas hyvel för 399, går att fixa till en utmärkt hyvel med lite jobb. Sen behöver du göra ett par parallelskivor och rätskiva eller så tar du vattenpasset och letar reda på vad som sticker ut från vad som skulle vara en plan yta. Hyvla lite, kolla ytan igen och jobba dig ner till plant. Var inte för petig med planheten, trä rör sig.
Dansk olja känns överdrivet, jag nöjer mig med den linolja jag spiller på bänken när jag behandlar andra byggen.
Dansk olja känns överdrivet, jag nöjer mig med den linolja jag spiller på bänken när jag behandlar andra byggen.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Söker gammalt kök/bänkskåp/bänkskiva 120 cm för renovering av torp-kök
Köpes, Hyres & Bytes -
Montera bort och tömma gammalt element vid renovering
Vatten & Avlopp -
Hantverkarna sparar gammal våtrumstapet vid renovering?
Badrum -
Tips på arbetsgång renovering gammal lada
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Renovering av Gammal badrum från 70 talet
Badrum