4 160 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Lägga nytt tak?
Jag har köpt ett hus från 1913 som behöver nytt tak. Det finns ingen luftspalt i det tak som ligger idag, och papp, och tegel är slitet. Jag har varit i kontakt med en firma som rekomenderar mig att lägga takbård, regel, och tegel. Framförallt för att det är mycket billigare. Jag vet inte så mycket om detta sätt, och om det är någon skillnad mot att lägga ny råspont, eller om det är något man ska tänka på?
Både råspont och Tegel är så pass dåligt att det måste bytas. De takläggare som jag varit i kontakt med säger att de lägger takbård, sen tar de bort typ 2 tegel mellan takstolarna(under bården), och sätter någon slag box på vardera sida, så det blir lufttillströmmning under taket.
Tror din takläggare rekomenderar att lägga board för att det blir billigare för dig plus att det går sanbbare för honom att lägga taket. Det är väl det som är fördelarna med board.
Personligen tycker jag att det känns mer genuint och robust med råspont. Jag tycker att känslan är mycket viktig. Känner du dig osäker med board kommer du oroa dig över taket, och det är det sista man vil göra när man lagt ett nytt tak.
Personligen tycker jag att det känns mer genuint och robust med råspont. Jag tycker att känslan är mycket viktig. Känner du dig osäker med board kommer du oroa dig över taket, och det är det sista man vil göra när man lagt ett nytt tak.