A
M MatteGbg skrev:
Underhållande tråd det här. Bitvis i alla fall. Personangreppen från både dig och den du träter med hör dock inte hemma här.

Men bortsett från det, här ett exempel.
Jag har en fastighet med stor tomt. Jag investerar i en solcellsanläggning, som jag sätter på mark, alltså en markanläggning på solcellsspråk.
År 1 får jag avkastning på investeringen med 10%. Avkastningen får jag i form av intäkter från såld el samt på besparingen för egenkonsumerad el som jag annars skulle ha köpt. För varje år framåt bygger jag ut min anläggning för den avkastning jag har fått.
År 2 ökar avkastningen eftersom jag byggt ut min anläggning samt för att elpriset har gått upp. Avkastningen från år 1 ökar alltså procentuellt med det ökade elpriset.

Sådär fortsätter det varje år, avkastningen ökar för varje år och varje år återinvesteras avkastningen i utbyggd anläggning.
Enligt en omfattande studie gjord på SLU ökar värdet på en fastighet med i snitt 14% efter investerad solcellsanläggning. Detta då hus med låg driftskostnad är attraktiva och budgivningen sticker iväg längre än ett motsvarande hus med betydligt högre driftskostnad.

Ökande avkastning för varje år. Lite som att investera på börsen alltså, men med betydligt högre säkerhet och värdeökning varje år.
Jag tar mig friheten att posta länken till undersökningen här: https://www.vattenfall.se/media/content-hub/artikelpuffar/vardeokning-med-solceller-slu.pdf

Den borde kanske vara en kommentar till @Marlen Eskilsson och beräkningen av fastighetsvärdering och solceller…
 
F
Scouten skrev:
Jag gillar solceller, men ärligt talat finns det väldigt många investeringar som ger bättre avkastning, för mig klämma dock solceller rätt. Det är inte en dålig investering, du får en trygghet och kan känna dig som en bidragsgivare till samhället…
vilka investeringar är det du spontant tänker på som ger bättre avkastning och till vilken risk? Skulle vara intressant att veta, jag har överskott från solcellerna för 2021-2022 på 54000kr som jag vill ha bättre avkastning än från solcellerna.
 
Badtunna på släp som du hyr ut (funderar själv på det). Eller bastu på släp.

Kontantinsats till ett hus som du hyr ut.

Utdelningsaktier (passiva inkomster är guldvärda).

Fler solceller.

Men ja, dessa är inte utan sin risk.
 
F
JLyck JLyck skrev:
Badtunna på släp som du hyr ut (funderar själv på det). Eller bastu på släp.

Kontantinsats till ett hus som du hyr ut.

Utdelningsaktier (passiva inkomster är guldvärda).

Fler solceller.

Men ja, dessa är inte utan sin risk.
Bastu och badtunna går bort, likaså hus/stuga för uthyrning. Har inte kapacitet att driva, underhålla mm. Tid är en bristfaktor.

jag är helt inne på en passsiv inkomst. Behöver inte vara utdelningsaktier, bara det är nåt som ger bra avkastning.
 
Scouten skrev:
Jag tar mig friheten att posta länken till undersökningen här: [länk]

Den borde kanske vara en kommentar till @Marlen Eskilsson och beräkningen av fastighetsvärdering och solceller…
Hänger inte med på vad du menar?
 
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hänger inte med på vad du menar?
Att jag tycker att artikeln du skrev https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/okar-solceller-husets-varde-troligtvis-men är slarvig i sina slutsatser, för trots att båda undersökningarna du refererar till kommer fram till att försäljningspriset ökar om man installerar solceller, så säger du att det är tveksamt, efter att ha pratat med en mäklare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja denna hets att ha korta avskrivningar förstår jag inte, ett bra kök kostar 500', detta ska enligt tidigare inlägg skivas av på fem år, det blir ungefär 280kr om dagen, bara i kökskostnad, det blir billigare att inte ha något kök och ta hämtmat, ändå installerar en massa idioter kök i sina bostäder..
Helt rätt och glöm inte att det finns Trangia om man inte vill hämta.;)
Det går ju iofs att hitta fina beg.kök för en spottstyver men då får man ju inte med flashen med ett nytt lyxkök som man kan skryta för grannen med.
Hur skulle det se ut? Bättre att leva på Trangiasoppa.

En kille i Sthlm som köper upp och river kök för att sälja som beg kom över ett sprillans nytt kök i en nyrenoverad kåk som ingen bott i. Köket var i miljonklassen och oanvänt ( givetvis). Den nye ägaren rev ut det och satte in ett ännu dyrare.
Det är som du antyder, den siste idioten är inte född än. Synd bara att vissa av dom är nerlusade med pengar som dom inte är förmögna att använda på ett vettigt sätt.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu har du krånglat till det bra för dig, det här skall bli intressant. Räcker spaden till? Börjar bli en ordentlig grop.
Ja men avkastningen blir god. Ett hål har ju den beskaffeheten att det ökar ju mer man tar av det.


Skumpe Skumpe skrev:
Du blir kanske en dag förvånad när du inser att 48% av en sak inte behöver vara samma sak som något annat. Det beror på vad det är 48% av.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Det kommer att ta betydligt längre tid än 15 år. Växelriktaren håller väl max 15år. Lägg till ett byte i kalkylen. Du fick dubbla priset vad samma kostade för 2 år sedan. Kolla på energimyndighetens sida på deras kalkyl
Energimyndigheten kan du möjligen ha som riktmärke inte sanning. Det är individuellt hur kalkylen blir.
Men om anläggningen är nollställd på 15 år så ger den ju vinst därefter. Om riktaren pajar efter 15 år och en ny kostar 20 tkr med samma livslängd så blir det inte många kr i avskrivning per år ca 1300. Du kommer ju att tjäna mer än 1300 per år. Du betalar riktaren med det du tjänar på panelerna och får pengar över.
En sak till. Om man tog bort elbilsbonusen och stryde över pengarna till villaägare som installerar solpaneler så skulle det göra nytta både klimatmässigt och energimässigt. Överskottet matas in på nätet och minskar således belastningen på det och den/ de som lyckas bli självförsörjande på el gör ju ännu större nytta.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
Det låter lite dyrt så du borde vända dig till många firmor för att få in flera anbud. Något att ha med i beräkningen är att anläggningen ökar värdet på huset vilket kanske bara gynnar om man skall sälja men du kan kanske få ner räntan på bolånet lite.
Själv har jag precis beställt en anläggning på 13,72 kWp (28 paneler a 490W) med ett litet batteri på 5kWh för 212000 inkl. grönt avdrag. Anläggningen installeras i Februari nästa år. Jag räknar med att anläggningen är betald på 10-12 år men mycket beror på elpriset så klart. Solpanelerna kommer producera i 30 år medan batteriet och växelriktaren behöver bytas efter 10-15 år. Något att tänka på om man funderar på batterier är att man får 50% grönt avdrag på växelriktaren om man installerar solceller med batteri, utan batteri är det bara 15% så det gröna avdraget för batteri är egentligen högre än 50%.
Batteriet med dagens teknik får du räkna med att byta inom 5-7 år. Har du tur håller det 10 men det är osäkert. Batterier är dessutom dyra i förhållande till livslängd idag. Men som sagt utvecklingen går framåt.
 
Nu har jag inte kollat regelverket om detta me är solel-intäkter helt skattebefriat?
Annars åker man ju på typ 50% inkomstskatt om dom där 30-40k läggs på lönen och då är dom plötsligt bara hälften, för en privatperson kan knappast göra avskrivning på inköpet?
 
T Tossegubbe skrev:
Nu har jag inte kollat regelverket om detta me är solel-intäkter helt skattebefriat?
Annars åker man ju på typ 50% inkomstskatt om dom där 30-40k läggs på lönen och då är dom plötsligt bara hälften, för en privatperson kan knappast göra avskrivning på inköpet?
Du är skatte/momsbefriad upp till 30 tkr/år enligt nuvarande system
 
F
T Tossegubbe skrev:
Nu har jag inte kollat regelverket om detta me är solel-intäkter helt skattebefriat?
Annars åker man ju på typ 50% inkomstskatt om dom där 30-40k läggs på lönen och då är dom plötsligt bara hälften, för en privatperson kan knappast göra avskrivning på inköpet?
Det är ingen fara gubben, du har ingen koll på nåt annat heller så ingen hade förväntat sig det. Men fint av dig att faktiskt förstå det själv denna gången.

Det är skattebefriat upp till 40’ och momsredovisningsbefriat upp till 80’. Dock skall andra hushållsinkomster som tex uthyrning av Attefallsstuga räknas in i de 40000kr.
 
Redigerat:
F
G Guzzen1 skrev:
Du är skatte/momsbefriad upp till 30 tkr/år enligt nuvarande system
njaa, 40’ är det väl ändå?
 
Scouten skrev:
Att jag tycker att artikeln du skrev [länk] är slarvig i sina slutsatser, för trots att båda undersökningarna du refererar till kommer fram till att försäljningspriset ökar om man installerar solceller, så säger du att det är tveksamt, efter att ha pratat med en mäklare.
De mäklare som tidigare sagt att solceller inte höjer värdet på fastigheten tror jag inte gör det längre. De har nog krupit fram från sin sten nu. Med den hypen som pågår nu där alla pratar elkostnader och solceller på fikarasterna kan ingen på allvar mena att de låga driftskostnader solceller ger inte höjer värdet på huset.
 
  • Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.