Hej
Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:
"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."
Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?
Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:
"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."
Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?
Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Fråga vägföreningen om det är er björk som avses. Om ja, på vilket sätt är grenarna i vägen och meddela avvikande uppfattning och om de ändå vill ta ner grenar säg att du kommer vidta juridiska åtgärder för olovligt förfarande (eller vad den juridiska termen heter). Om nej, fine.
Du har ju dessutom bildbevis på att grenarna inte hänger i vägen för någon.
Du har ju dessutom bildbevis på att grenarna inte hänger i vägen för någon.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Nej, det är inte aktuellt för vägföreningen att skicka några räkningar till grannar som har träd och buskar, det saknas laglig grund. Vägföreningen har att förvalta gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen (= väganläggningen) och de ska uttaxera de medel som krävs via andelstalen från respektive delägande fastighet, även för röjning av grenar i vägbanan.
Vilka rättigheter vägföreningen har att röja grenar står i anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen, d v s det beslut som Lantmäteriet en gång tog på förrättning. Typiskt sett innebär det en rätt att kunna hålla körbanan fri till 4,6 m höjd från grenar så att trafiken kan komma fram och slyröja vägdiken så att avrinningen fungerar.
Vilka rättigheter vägföreningen har att röja grenar står i anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen, d v s det beslut som Lantmäteriet en gång tog på förrättning. Typiskt sett innebär det en rätt att kunna hålla körbanan fri till 4,6 m höjd från grenar så att trafiken kan komma fram och slyröja vägdiken så att avrinningen fungerar.
Redigerat:
Det var seriöst av dom! Jag som promenerar mycket i Uppsala får i princip ducka eller gå runt varenda jäkla träd som hänger över trottoarer och gångvägar här. Ibland blir man lite trött på att ingen sköter om träden.
Håller med. Ser många exempel på hur fastighetsägare inte sköter sina träd och buskar utan låter dessa växa ut över både gångbanor och vägar.RoTe skrev:
Kommunerna brukar ha ritningar som klart visar vilka fria höjder etc som krävs vid vägar.
Björken på bilden hade mått gott av en rejäl beskärning.
Är det 4,6m fri höjd som gäller även för gång/cykelvägar?
Lokalt här är det mer problem med häckar som tar bredd av redan smala trottoarer än träd.
Jag ser inget problem med björken på bild, men bilden kanske inte representerar verkligheten?
Lokalt här är det mer problem med häckar som tar bredd av redan smala trottoarer än träd.
Jag ser inget problem med björken på bild, men bilden kanske inte representerar verkligheten?
Enligt trafikverket ”Fri höjd över cykelväg bör uppgå till minst 2,5 m. exempelvis vägmärke. Fri höjd över ridväg bör uppgå till minst 3,0 m. Drift och underhåll medför dock att det normalt behövs större fri höjd än ovan angivna.”
Men att det skymmer belysningen kan absolut ses som ett problem. Att den är över gångbanan är inte ett problem.
Men att det skymmer belysningen kan absolut ses som ett problem. Att den är över gångbanan är inte ett problem.
Tack för alla svar! Vi hade bokat en arborist som skulle komma och frisera björken, men han dök aldrig upp och innan vi hinner få tag i någon ny är jag bara rädd att vägföreningen ska hinna före och skicka en räkning till oss, dom verkar rätt tjuriga, och arborister verkar inte direkt växa på träd (!) häromkring. Men jag ska såklart meddela vägföreningen detta. Jag har också tänkt på det att några grenar hänger på lampan. Det skymmer inte belysningen men den det är säkert något som någon kan hänga upp sig på.
De är väll bara att skriva ett brev att du har inlett ett arbete och trimma björken, då kan de inte agera själva. Sen är det ju mest två grenar som behöver tas bort det löser du själv om du vill. Tricket med långa grenar är att såga två gånger ett första snitt där det inte gör något om grenen fläker och sen ett fint snitt längre in utan vikt från långa grenen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Det finns inte en av lag bestämd höjd och typiskt sett anges inte heller någon viss höjd i meter i anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningar för vägändamål som är aktuellt i trådens fall. Istället så anges att transporter och drift måste kunna ske rationellt. D v s de fordon som ska passera vägen måste kunna kom fram och även maskiner för skötsel av t ex en gångväg måste få plats. Och standard blir ju då 4,5 m eftersom vårt vägsystem har det som utgångspunkt idag.Unikt namn skrev:
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Skriv/ring till vägföreningens ordförande och tacka hjärtligt för styrelsens arbete och precis som har föreslagits skriv att du har arborist på gång för att beskära björken på din tomt om den skulle vara aktuell i frågan. Skriv också att föreningen inte har möjlighet att låta utföra beskärning av träd på enskilda fastighetsägares bekostnad, det saknas lagrum för detta och att kostnaden för t ex grenbeskärning ingår i föreningens kostnader för att driva anläggningen och ska uttaxeras som alla andra kostnader via andelstalen.H henk2055 skrev:Tack för alla svar! Vi hade bokat en arborist som skulle komma och frisera björken, men han dök aldrig upp och innan vi hinner få tag i någon ny är jag bara rädd att vägföreningen ska hinna före och skicka en räkning till oss, dom verkar rätt tjuriga, och arborister verkar inte direkt växa på träd (!) häromkring. Men jag ska såklart meddela vägföreningen detta. Jag har också tänkt på det att några grenar hänger på lampan. Det skymmer inte belysningen men den det är säkert något som någon kan hänga upp sig på.
Redigerat: