R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Ja det är lika med vad du än sätter in. Bergvärme är lång återbetalningstid också. En bekant har en slik och är efter 10 år inte hemma än. Dessutom pajade ett kretskort i våras som renderade 20tkr plus reparatör. Det halkade iväg mot 25tkr alltsom allt.
En växelrikare har längre livslängd än 5 år.
Runt 10 år kan man nog räkna med.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Det finns dessutom riktare en bra bit under 20 tkr. Och billigare blir dom allt eftersom utvecklingen går framåt.
 
D
G Guzzen1 skrev:
Ja det är lika med vad du än sätter in. Bergvärme är lång återbetalningstid också. En bekant har en slik och är efter 10 år inte hemma än. Dessutom pajade ett kretskort i våras som renderade 20tkr plus reparatör. Det halkade iväg mot 25tkr alltsom allt.
En växelrikare har längre livslängd än 5 år.
Runt 10 år kan man nog räkna med.
Ja denna hets att ha korta avskrivningar förstår jag inte, ett bra kök kostar 500', detta ska enligt tidigare inlägg skivas av på fem år, det blir ungefär 280kr om dagen, bara i kökskostnad, det blir billigare att inte ha något kök och ta hämtmat, ändå installerar en massa idioter kök i sina bostäder..
 
  • Gilla
Carlnoren
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Sunt förnuft och känsla. Och likt börsen är det en kalkylerad risk, om än mindre. Börsen kan gå med minus under perioder, som vi tydligt ser i år. Det kan solcellerna inte göra.
:D kan inte solcellerna gå minus?

Du kan få takläckage på grund av dem
Något kan gå sönder
Elpriserna skulle kunna bli negativa

du får ju ändå skärpa till dig om du ska argumentera för solceller.

O nej, jag är inte anti solceller, men jag är inte heller naiv. Självklart finns det risker även med den investeringen precis som börsen.
 
S
D djac skrev:
Ja denna hets att ha korta avskrivningar förstår jag inte, ett bra kök kostar 500', detta ska enligt tidigare inlägg skivas av på fem år, det blir ungefär 280kr om dagen, bara i kökskostnad, det blir billigare att inte ha något kök och ta hämtmat, ändå installerar en massa idioter kök i sina bostäder..
Ett bra kök behöver absolut inte kosta 500k, vart högg du de siffrorna ifrån? :D
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Avkastning kommer av att man säljer tillbaka el och de 48% som är ämnet för diskussionen är inte avkastning utan besparing.

Prova själv att sluta vara en dryg jävel.
Du kan kalla det vad fan du vill, konsekvensen är ändå att jag i år har fått 28000kr utbetalt rakt in på kontot. Som sagt du kan kalla det besparing om du vill men det är det knappast. Så tillbaka in under stenen troll.
 
F
S SueCia skrev:
:D kan inte solcellerna gå minus?

Du kan få takläckage på grund av dem
Något kan gå sönder
Elpriserna skulle kunna bli negativa

du får ju ändå skärpa till dig om du ska argumentera för solceller.

O nej, jag är inte anti solceller, men jag är inte heller naiv. Självklart finns det risker även med den investeringen precis som börsen.
1. Garantierna är så långa att de i mitt fall betalar av hela anläggningen.
2. Jag har inga takgenomföringar, men visst skiten kan kanske blåsa ner, igen försäkring.
3. Negativa elpriser… Detta var ändå en fantastisk höjdpunkt. Det händer faktiskt 1-2 ggr /år att elpriset är negativt. Då är det en eller ett par timmar och det är runt -4 öre eller nåt sånt. Elpriset skall vara runt -68öre innan egenförbrukning inte skulle vara det man föredrar. En annan sak solceller har är…. STRÖMBRYTARE. Du kanske skulle fundera lite på rimligheten och hur löjlig man kan vara innan det blir pinsamt? Jag korrigerar mig själv till att sannolikheten att gå minus är så nära obefintlig det går att komma.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Skumpe
F fsn skrev:
Du kan kalla det vad fan du vill, konsekvensen är ändå att jag i år har fått 28000kr utbetalt rakt in på kontot. Som sagt du kan kalla det besparing om du vill men det är det knappast. Så tillbaka in under stenen troll.
Då har vi i alla fall äntligen fastslagit att du blandat ihop begreppen.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Då har vi i alla fall äntligen fastslagit att du blandat ihop begreppen.
ja, det måste jag ju absolut ha gjort. För att investera i något som genererar en AVKASTNING i pengar varje månad som jag kan använda till nåt annat är ju absolut ingen avkastning. Du är bra korkad du….
 
Skumpe
F fsn skrev:
ja, det måste jag ju absolut ha gjort. För att investera i något som genererar en AVKASTNING i pengar varje månad som jag kan använda till nåt annat är ju absolut ingen avkastning. Du är bra korkad du….
Det var inte det som diskuterades och det vet du.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Det var inte det som diskuterades och det vet du.
Delvis, delvis inte. De 48% är två delar. En del ren utbetalning av pengar (som i år är 80% ) och en mindre del är en minskning av elräkningar. I slutändan är det semantik och du kan kalla det vad fan du vill, när året summeras så är det pengar. Pengar jag har fått utbetalt och pengar jag inte har behövt betala. De är värda lika mycket för mig och för alla andra människor. Du kanske föredrar att kalla det räntabilitet på investerat kapital eller nåt sånt istället?
 
Skumpe
F fsn skrev:
Delvis, delvis inte. De 48% är två delar. En del ren utbetalning av pengar (som i år är 80% ) och en mindre del är en minskning av elräkningar. I slutändan är det semantik och du kan kalla det vad fan du vill, när året summeras så är det pengar. Pengar jag har fått utbetalt och pengar jag inte har behövt betala. De är värda lika mycket för mig och för alla andra människor. Du kanske föredrar att kalla det räntabilitet på investerat kapital eller nåt sånt istället?
Det som diskuterades var om det var likvärdigt med investeringar på börsen och det är det inte. Det är väsensskilda saker.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Det som diskuterades var om det var likvärdigt med investeringar på börsen och det är det inte. Det är väsensskilda saker.
Ja det är det. Riskexponeringen är betydligt mindre, sannolikheten för att ”gå minus” är så nära noll det går att komma och avkastningen som varit stabil i två år nu är troligtvis det i ytterligare 5 år. Det kan man inte säga om börsen just nu.

Men allt det skiter jag i, det som stör mig är att du tramsar och är löjlig och fortsätter vara en pajas med ditt tjat om att det inte är avkastning.
 
Skumpe
F fsn skrev:
Ja det är det. Riskexponeringen är betydligt mindre, sannolikheten för att ”gå minus” är så nära noll det går att komma och avkastningen som varit stabil i två år nu är troligtvis det i ytterligare 5 år. Det kan man inte säga om börsen just nu.

Men allt det skiter jag i, det som stör mig är att du tramsar och är löjlig och fortsätter vara en pajas med ditt tjat om att det inte är avkastning.
Skillnaden är just den potentiella avkastningen visavi besparing i solcellsfallet. Även avkastning från solceller skiljer sig eftersom att man inte får avkastning på avkastningen.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Skillnaden är just den potentiella avkastningen visavi besparing i solcellsfallet. Även avkastning från solceller skiljer sig eftersom att man inte får avkastning på avkastningen.
Avkastningen är direkt och det är en avkastning. Vad man gör med den är egalt. Du kan realisera vinsten i en avkastning från ett värdepapper på precis samma sätt. Och igen, du kan återinvestera din direkta avkastning från solcellerna på nåt annat, tex vindkraftsandelar, oljefonder eller en ny BMW M3 Touring… eller varför inte I Investor och en Nordnet One fond?

det är fö inte avkastning på avkastningen som är definitionen på avkastning och det finns värdepapper som har direktutdelning med och det är ju….. precis som solcellerna.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.