R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Hej Rolle85
Har läst en del av denna långa och spretiga tråd. En del är kunniga men en del jämför äpplen och päron.

Priset:
Är det för eller efter grönt ROT-avdrag? Räkna av 15% (eller egentligen schablonen 14,55% på fastpris då en del, som frakt, resor o ställning inte är avdragsberättigade) om det inte är gjort. Över 18:-/kW är dyrt.

Producerat 6000kWh:
Lågt om du har ett tak mot söder och ca 30-40 gr lutning men realistiskt om taket är mot öster eller väster, har låg lutning eller är skuggat (vilket jag tror du sagt att det inte är).

Återbetalning:
Om du använder solelen själv ska du räkna med mer än bara spotpriset - som någon har nämnt men inte specat. Du ska räkna med hela din rörliga kostnad, alltså även skatt, transportavgift och moms (det du annars skulle ha betalt). Om du säljer överskott får du spotpriset (en del bolag ligger under, en del klart över) och ett skatteavdrag på 60 öre/kWh från staten. På en del bolag får du också betalt för ursprungsgaranti, ca 10-15 öre (gäller bolag med grön profil) men det nämner de sällan, det måste du begära. För 3-4 år sedan räknade man med att solceller gav ca 7-8% avkastning på investerat kapital och det lär ju inte ha gått ner.

Livslängden:
De flesta tillverkare garanterar minst 80% effektivitet efter 25 år, men i verkligheten är det bättre. Ingen vet riktigt hur länge solceller håller, men det finns ca 35 år gamla anläggningar som knappt har tappat något i effektivitet. Går de sönder brukar det vara mekanisk skada eller åsknedslag. Växelriktare kan ge upp efter runt 15 år sägs det, men har inte sett någon riktig statistik. Tips är överspänningsskydd, säkringar och bra ventilation - och kanske rensa ur löv, damm mm ibland.

Till sist anser jag att allt handlar inte bara om pengar. Det ska också kännas rätt. Om du anlägger en ny gräsmatta eller köper en soffa - lönar det sig? Handlar det bara om pengar ska du först se över isolering, värmepump, fönster. Det finns många som inte gillar solceller. Fine, då är det ju bara att låta bli.
 
  • Gilla
John Petersen och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skrev jag det eller hittar du på det själv? Läs det jag skrev, det var det jag skrev som jag också menade. Anser du att jag menade nåt annat än det jag skrev så sök för det, hjälp finns att få. gör också en mental notering att du kanske skall göra skillnad på Vattenfall produktion och Vattenfall elhandel.

Sen så blir jag nyfiken på vad du menar med att kostnaden inte blir så hög för producerad kärnkraftsel. Hur hög anser/gissar/vet du att den är/blir? Och exakt vad menar du med använda avfallet i kommande reaktorer och då ta ner lagringstiden väldigt mycket? Hur mycket kan man minska lagringstiden då menar du? Det är junredan klarlagt att vi skulle kunna ha 25-35% mindre avfall om vi utnyttjade MOX, SIU, ERU fullt ut.
Aha, så Vattenfall elhandel köper elen för spotpriser av Vattenfall produktion? Eller är elhandelsbolaget bara en säljorganisation för produktionen? Är det internvinster vi pratar om här?

Att du inte är uppdaterad vad gäller kärnkraft kan jag inte hjälpa.
 
F fsn skrev:
Antagligen en mental blockering och helt befriad från kapacitet att ta in fakta efter att han bestämt sig för hur det är.

Jag har nåt liknande som dig, har sålt för 28589,48kr i år inklusive 60-öringen och har 6650,39kr i egenanvändning inklusive skatt, överföringsavgifter och moms….. det är 32% av min totala installationskostnad. Men alla ”duktiga” talar ändå om för mig att den kommer inte att vara lönsam på mindre än 12-15 år och sälja min anläggning kan jag minsann inte göra heller. Det är verkligen det som håller mig vaken på nätterna, hur jag skall lyckas sälja min solcellsanläggning….. absolut.
Har inte sett någon mig själv inräknat hävda det, MEN vi hävdar dock att det just nu är en extremsituation som det vore oansvarigt att basera en kalkyl på. Även om jag idag beställde en anläggning så skulle den inte vara på plats och producera något fören om minst ett år och det finns inget som helst belägg att vi har en liknande prisbild då eller att den kommer hålla i sig i ens några år framöver.
Inte ens solpanelsäljarna hävdar att det skulle vara så fantastiskt då dom inte har något att backa upp det med över tid. Tror du på fullaste allvar att inte varenda industri, butik osv skulle ha sina stora tak täckta redan om det vore så enkelt att få 20-30% avkastning på kapitalet?
ICA kan ju stänga butiken och ägna sig åt solfångning med bättre lönsamhet isf.

Skogsägarna och bygghandlarna har haft ett par fantastiska år nu med men tvivlar att deras kalkyler förutsätter att det kommer hålla i sig så över tid.
 
F
O Ove Fredriksson skrev:
Hej Rolle85
Har läst en del av denna långa och spretiga tråd. En del är kunniga men en del jämför äpplen och päron.

Priset:
Är det för eller efter grönt ROT-avdrag? Räkna av 15% (eller egentligen schablonen 14,55% på fastpris då en del, som frakt, resor o ställning inte är avdragsberättigade) om det inte är gjort. Över 18:-/kW är dyrt.

Producerat 6000kWh:
Lågt om du har ett tak mot söder och ca 30-40 gr lutning men realistiskt om taket är mot öster eller väster, har låg lutning eller är skuggat (vilket jag tror du sagt att det inte är).

Återbetalning:
Om du använder solelen själv ska du räkna med mer än bara spotpriset - som någon har nämnt men inte specat. Du ska räkna med hela din rörliga kostnad, alltså även skatt, transportavgift och moms (det du annars skulle ha betalt). Om du säljer överskott får du spotpriset (en del bolag ligger under, en del klart över) och ett skatteavdrag på 60 öre/kWh från staten. På en del bolag får du också betalt för ursprungsgaranti, ca 10-15 öre (gäller bolag med grön profil) men det nämner de sällan, det måste du begära. För 3-4 år sedan räknade man med att solceller gav ca 7-8% avkastning på investerat kapital och det lär ju inte ha gått ner.

Livslängden:
De flesta tillverkare garanterar minst 80% effektivitet efter 25 år, men i verkligheten är det bättre. Ingen vet riktigt hur länge solceller håller, men det finns ca 35 år gamla anläggningar som knappt har tappat något i effektivitet. Går de sönder brukar det vara mekanisk skada eller åsknedslag. Växelriktare kan ge upp efter runt 15 år sägs det, men har inte sett någon riktig statistik. Tips är överspänningsskydd, säkringar och bra ventilation - och kanske rensa ur löv, damm mm ibland.

Till sist anser jag att allt handlar inte bara om pengar. Det ska också kännas rätt. Om du anlägger en ny gräsmatta eller köper en soffa - lönar det sig? Handlar det bara om pengar ska du först se över isolering, värmepump, fönster. Det finns många som inte gillar solceller. Fine, då är det ju bara att låta bli.
Ett annat bra tips är att placera växelriktaren inomhus i ett skapligt väl tilltaget utrymme, tex ett garage.
Du skall få ett spännande exempel. Vi ponerar att elpriset är exakt noll kronor hela året, dygnet runt. Jag betalade 110’ för min anläggning och den producerar 16-16,5MW/år.

Pool och elbil gör att jag kan komma upp till 35-38% egenanvändning. Säg 6000kWh. Jag köper ca 9000kWh/år

skatt, överföringsavgift och lite annat som når litet symboliskt påslag mm ger 0,68kr x 6000kWh = 4080kr

60-öringen på 9000kWh är 5400kr. Totalt 9480kr. 9480/110000=8,6%
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F
V videopac skrev:
Aha, så Vattenfall elhandel köper elen för spotpriser av Vattenfall produktion? Eller är elhandelsbolaget bara en säljorganisation för produktionen? Är det internvinster vi pratar om här?

Att du inte är uppdaterad vad gäller kärnkraft kan jag inte hjälpa.
så då kan du inte hjälpa? Kan det eventuellt vara så att du inte vet själv? Jag är nog skapligt uppdaterad och väldigt positiv till kärnkraft så gör ett försök.

Vidare så är naturligtvis produktionssidan extremt separerad från elhandel och det är helt olika budgetar. Det förstår du väl nästan själv hoppas jag?
 
:rofl: Hade jag inget bättre för mig så kanske. Men det har jag allt.
 
F
T Tossegubbe skrev:
Har inte sett någon mig själv inräknat hävda det, MEN vi hävdar dock att det just nu är en extremsituation som det vore oansvarigt att basera en kalkyl på. Även om jag idag beställde en anläggning så skulle den inte vara på plats och producera något fören om minst ett år och det finns inget som helst belägg att vi har en liknande prisbild då eller att den kommer hålla i sig i ens några år framöver.
Inte ens solpanelsäljarna hävdar att det skulle vara så fantastiskt då dom inte har något att backa upp det med över tid. Tror du på fullaste allvar att inte varenda industri, butik osv skulle ha sina stora tak täckta redan om det vore så enkelt att få 20-30% avkastning på kapitalet?
ICA kan ju stänga butiken och ägna sig åt solfångning med bättre lönsamhet isf.

Skogsägarna och bygghandlarna har haft ett par fantastiska år nu med men tvivlar att deras kalkyler förutsätter att det kommer hålla i sig så över tid.
du missar i vanlig ordning. Du kan inte jämföra en storproducent med en microproducent då en microproducent har ett betydande inköp av el och har positiva effekter av skatt och överföringsavgifter. Du kan ju läsa inlägg #499 om du vill se hur elpriset skulle behöva vara för att jag skall ha en avbetalningstid på ganska exakt 12år och fundera på om det känns som ett rimligt scenario.
 
Redigerat:
F
V videopac skrev:
:rofl: Hade jag inget bättre för mig så kanske. Men det har jag allt.
Förstår, du hade alltså inte en aning och tog en riktig jävla rövare. Var det SIU och ERU som fick dig på andra tankar?
 
R Rolle85 skrev:
Svea solar ligger här i trakterna men deras paket innehåller batteri?
Vitsen med solceller utan batteri känns begränsad. Åtminstone om man inte har möjlighet att helt styra sin förbrukning till när solen skiner som mest, men det funkar nog för luftkonditionering.
 
D
A Stenberg A Stenberg skrev:
Vitsen med solceller utan batteri känns begränsad. Åtminstone om man inte har möjlighet att helt styra sin förbrukning till när solen skiner som mest, men det funkar nog för luftkonditionering.
I dagsläget är det förlust med batteri, bättre att sälja på dagen när det är dyrt och köpa på natten när det är billigt. Med batteri jobbar du mot prissvängningarna, för att det ska funka idag får du ladda från nätet på natten och sälja tillbaks på dagen.
 
  • Gilla
Clausius och 1 till
  • Laddar…
A Stenberg A Stenberg skrev:
Vitsen med solceller utan batteri känns begränsad. Åtminstone om man inte har möjlighet att helt styra sin förbrukning till när solen skiner som mest, men det funkar nog för luftkonditionering.
Möjligt att det känns så för dig, men om du hade studerat detta litet närmre så hade du troligen kommit till samma slutsats som så många andra: att *även* med över 50% subvention av dessa batterianläggningar så blir det oerhört svårt att räkna hem i typiska driftsfall.

Ett av problemen är att batterierna har en begränsad kapacitet vilket bara räcker till några timmar drift på kvällskvisten. Ett annat problem är den begränsade livslängden av batterierna, i dagens teknologier kanske man i bästa fall kan räkna med 10 år.

Subventioner som det ser ut idag med över 50% på batterianläggningar för solel är något av det mest korkade jag sett hittills vad gäller sätt att spendera skattepengar. Absolut svindyrt och till en extremt begränsad nytta som kan komma till uttryck i något enstaka undantagsfall.
 
  • Gilla
Kekistan och 2 till
  • Laddar…
F
A Stenberg A Stenberg skrev:
Vitsen med solceller utan batteri känns begränsad. Åtminstone om man inte har möjlighet att helt styra sin förbrukning till när solen skiner som mest, men det funkar nog för luftkonditionering.
Det enda felet med batterier är priset och eventuell degradering. Men räkna på det och känn mindre. Det går faktiskt att sälja el till nätet om man inte använder den själv.
 
J jannebmw skrev:
brandrisk? mer svårsläckt är det
o det kvittar ju man vill ha ett nytt hus om det brinner ner!
skitfult också
ökar visserligen husets värde!
men för mig funkar det bra har inte haft en elräkning sedan april
o laddar bilen gratis o kommer utöka anläggningen så jag slipper elräkningarna
Jag håller med. Nedbrunna hus är oftast skitfula.
 
F fsn skrev:
Förstår, du hade alltså inte en aning och tog en riktig jävla rövare. Var det SIU och ERU som fick dig på andra tankar?
Du får väl tro vad du vill, rövare kan du ta själv uppenbarligen.

Försök förkovra dig istället.
 
T toffeh skrev:
[länk]

Man kan nog misstänka att solceller kommer innebära högre försäkringspremier framöver. Men tråkigast är förstås att öka risken att brinna inne ...
Utan att ha någon stor insikt i detta specifikt känns det rätt självklart att man kommer se fler brände i solcellsanläggningar när antalet mångdubblas.
Det känns samtidigt som om vedeldning (och kanske även olje, pellets etc.) har minst lika stor potential för ökad brandrisk som en korrekt utförd solcellsinstallation om folk väljer att ta till det pga skenande elpriser. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.