Status
Tråden går ej att kommentera.
Appendix Appendix skrev:
Säger han som bor i överlägdet varmaste delen av vårt 200 mil långa land :D

Men såklart. Jag fattar inte de som bor i skåne med 20.000 kwh förbrukning. Vad gör ni? Infravärme ute året runt? 40 grader inne?

Diskussionen på jobbet har gått från att folk tycker synd om de med hög el till att man undrar varför folk använt el som om det var bredband och det bara kom nytt billigt.
Det är bra om det dras ner på förbrukningen :)
De med 20 tusen bor ju antagligen i gamla hus med direktverkande el. Vi har ju vinden mot oss i norra skåne iallafall. Det kyler ur husen ganska snabbt.

Men om man då bott i sitt hus i många år och inte gör något alls åt det så får man väl kanske skylla sig själv. Värre om man gjort allt man kunnat och det ändå blir dyrt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
M Matte Bygg skrev:
Ingen praktisk eller ekonomisk nytta utan sinnesfrid att veta vad elmätaren står på. Ett video-samtal till mobilen i elskåpet så ser jag vad mätaren står på. Kan även kontrollera om mätaren tickar på ovanligt snabbt och när den står helt still.

Enkelt system som många kan använda sig av. Enda som krävs är en kameramobil med simkort som monteras med vy över mätar-displayen.
Vad är syftet med det?
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det märks ju på beteendet om man betalar för värmen ur egen plånbok.

[länk]

Men jag vet ju att fönster står öppna året runt i vissa lägenheter.
Jobbade 2020 i ett större lägenhetsområde med byte av vatten/avlopp/fjärrvärme. Enbart hyresrätter och ganska många arbetslösa/bidragstagare (egen slutsats). Mitt i smällkalla vintern, snö och minusgrader, så var det ett antal fönster som stod öppna i varje huskropp när vi kom på morgonen kl.6 och när vi åkte hem kl.16. Måste ju kosta fastighetsbolaget astronomiska summor! Här hemma skriker man sig hes när barnen har dörren öppen mer än 20s:D
 
Nissens
M Matte Bygg skrev:
Du kom med svaga argument för atr jag ens ska överväga timpris. Sälj in dina argument till en familj med 2-3 ungar i åldrarna 5-15 år och en äkta hälft (Female) som älskar långa duschar och varma bad, och som bonus har långt hår som kräver 24 minuters föning varje gång.

Då kan du försöka dig på ”fördröjd timme” och samtidigt bibehålla husfridens frid i det kalla huset.

Låter kanske långsökt, men timpris-stollar riskerar skilsmässor pga sin maniska jakt på billiga kilowatt-timmar.
Har du ingen varmvattenbehållare? Om du har en för liten så skaffa en större, den är snart intjänad så att du kan producera varmvatten när det är billigt. :)
Vi har i stort sett inte ändrat några vanor, endast styrt produktion av värme och varmvatten till lågkost.
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Mitt i smällkalla vintern, snö och minusgrader, så var det ett antal fönster som stod öppna i varje huskropp
I min ungdom bodde jag några år i en hyresrätt där det under vårvinter och höstvinter var så varmt att jag var tvungen att ha fönster på glänt.
Detta trots att jag dragit ner mina egna radiatorer till noll.

Jag har aldrig kommit underfund med varför, men ev berodde det på att grannar eldade på rejält med värme, som värmde min lägenhet genom väggar och tak/golv.
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
I min ungdom bodde jag några år i en hyresrätt där det under vårvinter och höstvinter var så varmt att jag var tvungen att ha fönster på glänt.
Detta trots att jag dragit ner mina egna radiatorer till noll.

Jag har aldrig kommit underfund med varför, men ev berodde det på att grannar eldade på rejält med värme, som värmde min lägenhet genom väggar och tak/golv.
Men sedan några år tillbaka så ligger ju fokus i debatten på hur kallt man upplever det i hyresrätten. Jag upplevde aldrig heller nån brist på värme under mina få år i hyresrätt i slutet av 90-talet.
 
R Rkarlsson skrev:
Baserat på vad du skriver och om man läser din artikel så är du en jubelidiot.
@Marlen Eskilsson Får sådana här extrema troll hålla på på detta viset och sprida falska rykten på nätet?
Personpåhopp och personangrepp undanbedes. Endast sakliga diskussioner tack.
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Ja, det är ju det vi vill ha. Men du bidrar inte till det.
 
  • Gilla
Klacken och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Säger han som bor i överlägdet varmaste delen av vårt 200 mil långa land :D

Men såklart. Jag fattar inte de som bor i skåne med 20.000 kwh förbrukning. Vad gör ni? Infravärme ute året runt? 40 grader inne?

Diskussionen på jobbet har gått från att folk tycker synd om de med hög el till att man undrar varför folk använt el som om det var bredband och det bara kom nytt billigt.
Det är bra om det dras ner på förbrukningen :)
Vad säger du om mig då, som bor i mitten av skåne och har en förbrukning på 38 800 kWh..

(har inte ens infravärme, ingen pool, har solfångare, har jordvärme, har luftvärmepump, stödeldar de absolut kallaste dagarna, har 18 grader på vintern i vardagsrum och övervåning, 19-21 i vårt sovrum kök o en hall, har underhållsvärme i övrigt ca 10-15 grader, golvvärmen i vårt badrum står på 17.5 tror jag, duschar i max 7-8 minuter.. ingen elbil,.. alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in, inga lampor på dagtid / kvällstid automatiserat, har dock en bärbar dator på laddning typ hela tiden men den skyddar batteriet så ibland har denuppehåll i sin laddning).

Letar eltjuvar, men inte mycket att leta på.. (misstänker en elpatron i solfångaranläggningen). Men förbrukningen är ju inte "ny för året".

Nu har vi precis installerat en till l/l värmepump för en våning som bara har underhållsvärme.. förhoppningsvis blir det lite billigare än 10-12 el-element.. (de höll också bara underhållsvärme).

Inte lätt.. :thinking::beer:
 
  • Wow
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Vad säger du om mig då, som bor i mitten av skåne och har en förbrukning på 38 800 kWh..

(har inte ens infravärme, ingen pool, har solfångare, har jordvärme, har luftvärmepump, stödeldar de absolut kallaste dagarna, har 18 grader på vintern i vardagsrum och övervåning, 19-21 i vårt sovrum kök o en hall, har underhållsvärme i övrigt ca 10-15 grader, golvvärmen i vårt badrum står på 17.5 tror jag, duschar i max 7-8 minuter.. ingen elbil,.. alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in, inga lampor på dagtid / kvällstid automatiserat, har dock en bärbar dator på laddning typ hela tiden men den skyddar batteriet så ibland har denuppehåll i sin laddning).

Letar eltjuvar, men inte mycket att leta på.. (misstänker en elpatron i solfångaranläggningen). Men förbrukningen är ju inte "ny för året".

Nu har vi precis installerat en till l/l värmepump för en våning som bara har underhållsvärme.. förhoppningsvis blir det lite billigare än 10-12 el-element.. (de höll också bara underhållsvärme).

Inte lätt.. :thinking::beer:
Vad i helvete?!? Det är nästan så att man vill komma på studiebesök!
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Inte lätt.. :thinking::beer:
Du har väl flera byggnader? Går det verkligen inte att kallställa eller är vårt skånska klimat för rått?
... jag som jobbar med att sänka från 5000kWh till 4000...... ;)
 
M
Snigla Snigla skrev:
Vad säger du om mig då, som bor i mitten av skåne och har en förbrukning på 38 800 kWh..

(har inte ens infravärme, ingen pool, har solfångare, har jordvärme, har luftvärmepump, stödeldar de absolut kallaste dagarna, har 18 grader på vintern i vardagsrum och övervåning, 19-21 i vårt sovrum kök o en hall, har underhållsvärme i övrigt ca 10-15 grader, golvvärmen i vårt badrum står på 17.5 tror jag, duschar i max 7-8 minuter.. ingen elbil,.. alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in, inga lampor på dagtid / kvällstid automatiserat, har dock en bärbar dator på laddning typ hela tiden men den skyddar batteriet så ibland har denuppehåll i sin laddning).

Letar eltjuvar, men inte mycket att leta på.. (misstänker en elpatron i solfångaranläggningen). Men förbrukningen är ju inte "ny för året".

Nu har vi precis installerat en till l/l värmepump för en våning som bara har underhållsvärme.. förhoppningsvis blir det lite billigare än 10-12 el-element.. (de höll också bara underhållsvärme).

Inte lätt.. :thinking::beer:
800m2? :D
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad säger du om mig då, som bor i mitten av skåne och har en förbrukning på 38 800 kWh..

(har inte ens infravärme, ingen pool, har solfångare, har jordvärme, har luftvärmepump, stödeldar de absolut kallaste dagarna, har 18 grader på vintern i vardagsrum och övervåning, 19-21 i vårt sovrum kök o en hall, har underhållsvärme i övrigt ca 10-15 grader, golvvärmen i vårt badrum står på 17.5 tror jag, duschar i max 7-8 minuter.. ingen elbil,.. alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in, inga lampor på dagtid / kvällstid automatiserat, har dock en bärbar dator på laddning typ hela tiden men den skyddar batteriet så ibland har denuppehåll i sin laddning).

Letar eltjuvar, men inte mycket att leta på.. (misstänker en elpatron i solfångaranläggningen). Men förbrukningen är ju inte "ny för året".

Nu har vi precis installerat en till l/l värmepump för en våning som bara har underhållsvärme.. förhoppningsvis blir det lite billigare än 10-12 el-element.. (de höll också bara underhållsvärme).

Inte lätt.. :thinking::beer:
Du ligger på plats 35 av högsta förbrukning, av de som skrivit in i tråden "jämför årsförbrukning"
Men hur mycket har ni lagt i elräkningar senaste året?
 
R Rkarlsson skrev:
De med 20 tusen bor ju antagligen i gamla hus med direktverkande el. Vi har ju vinden mot oss i norra skåne iallafall. Det kyler ur husen ganska snabbt.

Men om man då bott i sitt hus i många år och inte gör något alls åt det så får man väl kanske skylla sig själv. Värre om man gjort allt man kunnat och det ändå blir dyrt.
Det håller jag med om. De som isolerat, jagat köldbryggor och byggt bort direktverkande el.
De har jag allra högsta sympatier för.

Det som är intressant är ju om man ser på serier som husdrömmar och medium unique designs så är det många som byggt helt enorma hus.... Om man ska ha högkostnadsskydd tycker jag inte det ska gynna de som bor 2 pers på 300 kvm exv :D
 
  • Gilla
Skopan
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jobbade 2020 i ett större lägenhetsområde med byte av vatten/avlopp/fjärrvärme. Enbart hyresrätter och ganska många arbetslösa/bidragstagare (egen slutsats). Mitt i smällkalla vintern, snö och minusgrader, så var det ett antal fönster som stod öppna i varje huskropp när vi kom på morgonen kl.6 och när vi åkte hem kl.16. Måste ju kosta fastighetsbolaget astronomiska summor! Här hemma skriker man sig hes när barnen har dörren öppen mer än 20s:D
Finns inget som är så bra för miljön som indivduell fakturering av el, varmvatten och värme.

Om elförbrukningen bland vanliga hushåll gått ner med 25% nu när priserna gått upp. Det är ju en galen besparing även ur samhälls och miljösynpunkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.