Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Scouten skrev:
Väntetid? Nästa månadsskifte går det till.
Jag bytte ju i veckan, och jag hade att välja som tidpunkt tidigast den 1/11, så då gjorde jag det, och hoppas att det kommer fungera.
 
Mikael_L
H HEM2121 skrev:
Vi kollade och det kollektiva snittpriset låg så lågt och så nära det billigare nattpriset att det inte lönade sig nämnvärt att byta till timpris. Bättre och tänka om att släcka onödiga lampor, ta en snabbare dusch osv. Det kan vara en bra idé att var och en kontrollerar med sitt elbolag.
Ja så är det kanske, och sen så plötsligt drar priserna iväg igen.
Tja, jag vet inte, men nu kör jag i alla fall, om jag inte gör ett endaste dyft så räknar jag med att det blir vilket som att ha timpris eller månadsmedel, för här förbrukas nog strömmen ungefär som hos alla andra, förutom att elbilen (som inte alla har) laddas på natten.
Så vad jag än gör så räknar jag med något lite vinst i alla fall.
 
M Matte Bygg skrev:
Har någon tecknat timpris denna vecka? Är intresserad av väntetiderna hos olika elbolag. Hur länge får man vänta från första kontakt för att byta till timpris?
Anmälde 3 oktober. Tog en vecka ungefär. Inget krav av att vänta till månadsskiftet heller.
 
M Matte Bygg skrev:
Du kom med svaga argument för atr jag ens ska överväga timpris. Sälj in dina argument till en familj med 2-3 ungar i åldrarna 5-15 år och en äkta hälft (Female) som älskar långa duschar och varma bad, och som bonus har långt hår som kräver 24 minuters föning varje gång.

Då kan du försöka dig på ”fördröjd timme” och samtidigt bibehålla husfridens frid i det kalla huset.

Låter kanske långsökt, men timpris-stollar riskerar skilsmässor pga sin maniska jakt på billiga kilowatt-timmar.
Betala o se glad ut då :) Frugan får ju göra vad hon vill för sina pengar, precis som du.. om ni vill ha långa duschar får ni pröjsa för det och kanske skippa nått annat istället.

Samma sak när man köper dyra smycken, semestrar osv.. man väljer var man lägger sina pengar.

Varken din fru eller dina barn är dummare än andra..! De kan både tänka själva, lära sig och anpassa sig (ja tom en 5:åring). Nästan så jag blev kränkt å deras vägnar när du sa sådär :/

Skilsmässorna kommer inte av maniska jakt på kWh, de kommer av omständigheterna runt om. Dvs.. det är inte kWh som är det som oroar, det är räkningen som kommer i slutet av den perioden.. kommer man ha råd att betala den? kan barnen få mat sedan? För vissa handlar det om stora summor pengar som ska ut nu (inte bara elräkningen).. och det blir påfrestande att hela tiden tänka på det.. samma att tanka bilen liksom.. vad kommer pengarna att räcka till denna månad?! Det är press o stress.. och det är inte det bästa för människans psyke .. och heller inte för husfriden..

Ämnet är bara hett/trendigt just nu, precis som corona för nått år sedan.. (alla har nått att säga om saken.. oavsett vad)

Alla kommer få ta konsekvenserna av elbristen så småningom iaf.. oavsett vad de har för abonnemang hemma / eller hur många kWh de lyckas minska.. (elen kostar ju för alla företag också och det kommer märkas på priser, nedläggning av företag osv).

Är man nöjd med sitt el-abbanemang så är det kanon, oavsett vilken modell man har - är man bara nöjd så behöver man inte oroa sig lika mycket och då mår man bra.. och är trevligare mot sin omgivning.. win-win
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Betala o se glad ut då :) Frugan får ju göra vad hon vill för sina pengar, precis som du.. om ni vill ha långa duschar får ni pröjsa för det och kanske skippa nått annat istället.

Samma sak när man köper dyra smycken, semestrar osv.. man väljer var man lägger sina pengar.

Varken din fru eller dina barn är dummare än andra..! De kan både tänka själva, lära sig och anpassa sig (ja tom en 5:åring). Nästan så jag blev kränkt å deras vägnar när du sa sådär :/

Skilsmässorna kommer inte av maniska jakt på kWh, de kommer av omständigheterna runt om. Dvs.. det är inte kWh som är det som oroar, det är räkningen som kommer i slutet av den perioden.. kommer man ha råd att betala den? kan barnen få mat sedan? För vissa handlar det om stora summor pengar som ska ut nu (inte bara elräkningen).. och det blir påfrestande att hela tiden tänka på det.. samma att tanka bilen liksom.. vad kommer pengarna att räcka till denna månad?! Det är press o stress.. och det är inte det bästa för människans psyke .. och heller inte för husfriden..

Ämnet är bara hett/trendigt just nu, precis som corona för nått år sedan.. (alla har nått att säga om saken.. oavsett vad)

Alla kommer få ta konsekvenserna av elbristen så småningom iaf.. oavsett vad de har för abonnemang hemma / eller hur många kWh de lyckas minska.. (elen kostar ju för alla företag också och det kommer märkas på priser, nedläggning av företag osv).

Är man nöjd med sitt el-abbanemang så är det kanon, oavsett vilken modell man har - är man bara nöjd så behöver man inte oroa sig lika mycket och då mår man bra.. och är trevligare mot sin omgivning.. win-win
Det där är ju helt rätt.
Som familj får man välja vad man ska lägga pengarna på.
Vill man hellre duscha länge än att åka på utlandssemester så står det en fritt.
Det tråkiga just nu är ju de som mer eller mindre måste välja mellan el-räkning mot någon annan väsentlighet (mat, hela kläder, ev bil för att ta sig till jobb osv)

Oavsett måste man få sin familj att inse att man måste välja, för det är ytterst få förunnat att kunna fortsätta som tidigare utan att behöva bry sig.
Och det är här nånstans slitningar i familjer börjar uppstå.
Frågan är bara hur man pratar om det i sin familj.
Får man med alla på banan och ser över vanorna lite grann så att duschar tar 15min istället för 45 etc etc för att hela familjen VILL spara in så blir det ju inga slitningar.
Problemet är de familjemedlemmar som inte vill förstå att man måste välja.
Oftast curlade personer som inte tagit eget ansvar för ekonomin och vill ha en levnadsstandard som elpriserna numer inte medger. Dessa kommer att få ett hårt uppvaknande.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Har någon tecknat timpris denna vecka? Är intresserad av väntetiderna hos olika elbolag. Hur länge får man vänta från första kontakt för att byta till timpris?
Ringde nyss Vattenfall och bytte från vanligt rörligt månadspris till timpris. Bytet skulle göras i morgon.
Jag har inte Vattenfall som nätleverantör, köper bara elen där.

Dom var tvungna att nämna den vanliga disclaimern att det kan ta upp till tre månader, men min nätleverantör har redan timavläsning, så det fanns inte så mycket att vänta på.
 
Magnus E K
Om man kunde byta mitt i en månad mellan timpris och månadsrörligt kunde det ge en del spännande effekter. Väldigt logiskt att byte bara går att göra vid månadsskifte.

Men om man äger två hus och inte bunden till att bo i det ena kan man simulera byte genom att ha timpris i det ena eller månadsrörligt i det andra och sen med jämna mellanrum välja vilket hus som ska ha normalhög förbukning.
 
JanneJanne123
När jag bytte till Tibber började det gälla den 10:e september, det var inga problem. Ett byte som inte är vid månadsskifte är alltså fullt möjligt att göra.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Har någon tecknat timpris denna vecka? Är intresserad av väntetiderna hos olika elbolag. Hur länge får man vänta från första kontakt för att byta till timpris?
14 dagar ca om man inte har bindningstid. Kan säkert gå snabbare. Mitt är spikat 29 oktober.
 
Du trollar ju bara, det där har inget med timpriser att göra. Lägg av, det är inte roligt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering:

Timprisavtal passar inte majoriteten (80-90%). SVT skriver att kilowatt- jägare eldar gamla blöjor för att få ner el-kostnaderna.

[länk]
Baserat på vad du skriver och om man läser din artikel så är du en jubelidiot.
@Marlen Eskilsson Får sådana här extrema troll hålla på på detta viset och sprida falska rykten på nätet?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering:

Timprisavtal passar inte majoriteten (80-90%). SVT skriver att kilowatt- jägare eldar gamla blöjor för att få ner el-kostnaderna.

[länk]
Jag är ledsen, men länken är trasig, där finns inget kopplat till timpris i den eller hur stor procentandel som bör ha vilken form av avtal.
 
D Dilato skrev:
Jag är skeptisk, i ingen av de tre villor jag ägt/äger har totalförbrukningen överstigit 14000 kWh.
För att snittet ska ligga på 20000 måste ju en hel del villor dra ohemult med ström.
Säger han som bor i överlägdet varmaste delen av vårt 200 mil långa land :D

Men såklart. Jag fattar inte de som bor i skåne med 20.000 kwh förbrukning. Vad gör ni? Infravärme ute året runt? 40 grader inne?

Diskussionen på jobbet har gått från att folk tycker synd om de med hög el till att man undrar varför folk använt el som om det var bredband och det bara kom nytt billigt.
Det är bra om det dras ner på förbrukningen :)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.