13 801 läst · 23 svar
14k läst
23 svar
Installera solcellspaneler på papptak / shingles
Bäste Jens, hur gick det ? Lyckades du lösa utmaningen att inte behöva fästa/borra i ytskiktet ? Är du nöjd med resultatet ? Med vänlig hälsning, / BjörnJ jens.tinfors skrev:De handfull företag jag pratat med och fått offert från, har alla beskrivit montaget på så vis att de skruvar fast plattor i takstolarna som sedan täcks över / "svetsas" med ny papp över plattan. Därav risken med fukt / läckage.
Samtliga lämnar mellan 5-10år garanti på jobbet.
Befintligt tak är 9år gammalt, jag räknar med att det ska sitta 20+ år till innan jag byter.
Med detta sagt vill jag gärna se svar som motbevisar mina farhågor, berättar för mig att solcellspaneler på papp / shingles inte innebär några som helst problem! Mitt mål är trots allt att få upp ett gäng paneler och börja generera el inom kort!
Med vänlig hälsning, Jens Tinfors
Jag har anlagt ett stort system med barlast, snart två. I botten sitter en över 1 dm bred bottenskena, två st per rad av paneler. Vi använde de billigaste cementplattorna som barlast. Men taket får luta max 4 grader och panelerna bör inte vinklas upp så mycket p.g.a. vindfång. 10 grader är vanligt, 18 gr brukar vara max. Mot söder ger mest på årsbasis men öst/väst är kompaktare och passar troligen husägarens förbrukning bättre. Öst/väst sprider också elproduktionen mer över da’n (från kl 3 till kl 21 på sommaren) men med lägre topp mitt på dagen så man klarar sig med en mindre, billigare växelriktare.
Plattorna som limmas eller skruvas är ca 3x3 dm och täcks helt med en större bit papp som svetsas fast, bara en fästskruv sticker upp i mitten. Jag skulle skruva fast det, vindkrafterna kan bli rätt avsevärda. Och lutar taket mer än 4-5 grader finns inget alternativ. Tätheten borde vara lika bra som vid uppstickande ventilationsrör eller fästen för säkerhetslinor. Men det kostar! Det ska göras av proffs och tar tid.
Har kollat på detta en hel del men har ingen egen erfarenhet av svetsade plattor.
Har också pratat med Midsummer. Solcellerna är av en typ som kallas tunnfilm, runt 4 dm breda, tunna och flera m långa och kan rullas (!).
De är ett bra alternativ för t.ex. industritak där vikten kan bli kritisk och infästningen blir svår, men de är klart mindre effektiva än ”vanliga” solceller. De är lätta att montera, och har man ett stort tak så…
Plattorna som limmas eller skruvas är ca 3x3 dm och täcks helt med en större bit papp som svetsas fast, bara en fästskruv sticker upp i mitten. Jag skulle skruva fast det, vindkrafterna kan bli rätt avsevärda. Och lutar taket mer än 4-5 grader finns inget alternativ. Tätheten borde vara lika bra som vid uppstickande ventilationsrör eller fästen för säkerhetslinor. Men det kostar! Det ska göras av proffs och tar tid.
Har kollat på detta en hel del men har ingen egen erfarenhet av svetsade plattor.
Har också pratat med Midsummer. Solcellerna är av en typ som kallas tunnfilm, runt 4 dm breda, tunna och flera m långa och kan rullas (!).
De är ett bra alternativ för t.ex. industritak där vikten kan bli kritisk och infästningen blir svår, men de är klart mindre effektiva än ”vanliga” solceller. De är lätta att montera, och har man ett stort tak så…
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 361 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 361 inlägg
Har du självtäck på taket? (GDS-papp med klisterkant)AxelBjorn skrev:
Dom infästningsplattor som finns som är godkända av https://tatskiktsgarantier.se/ fungerar bra och kommer inte läcka, tyvärr är dom rätt dyra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-vill-de-skruva-i.470763/page-2#post-4953148
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det är standard nu mer i Sverige att infästningarna måste vara mekaniskt infästa. Bara svetsade godkänner inte de stora tillverkarna av tätskikt.AxelBjorn skrev:
AxelBjorn skrev:
Hej!
Vi installerade panelerna 2018 så det är mycket möjligt att reglerna ändrats som nämns i tråden.
Våra montörer använde:
https://www.welandstal.se/?ID=NYHET&Newsid=188&sLang=sv-se&db=1
Dock utan att bulta fast, dom klistrade med bitum under stålplattan och klistrade ny papp ovanpå.
Exempel med bult:
https://www.dt-energi.se/post/solceller-installerade-på-papptak-i-ljungskile
Vi bor nära havet i GBG så vi har erfarenhet av hårt väder och det har gått fint hittils Men vi har också låg taklutning 10-15 grader.
Mvh Micke
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Reglerna från tätskikt garantier (den som alla följer även de inte är försäkrade hos dem) ändrades 1 jan i år.M Mikch skrev:Hej!
Vi installerade panelerna 2018 så det är mycket möjligt att reglerna ändrats som nämns i tråden.
Våra montörer använde:
[länk]
Dock utan att bulta fast, dom klistrade med bitum under stålplattan och klistrade ny papp ovanpå.
Exempel med bult:
[länk]
Vi bor nära havet i GBG så vi har erfarenhet av hårt väder och det har gått fint hittils Men vi har också låg taklutning 10-15 grader.
Mvh Micke
Hej Rikard. och tack för återkoppling, det var en takläggare som svetsade fast Katepal pappen / ytskick. Takomläggare fäste på gamla pappen som var uttjänad. Jag går genast in och tittar på din länk.Rickard. skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tätar vi längst upp på pulpettak (papptak)?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Installera Grohe vägghängd toalett - Oklar beskrivning
Badrum -
Hur täta papptak mot eternitfasad?
Tak & Vind -
Installera avfuktare i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Byta från papptak till tegel. Dimension på reglar?
Byggnadsfysik