A AndersS skrev:
Jo, inom tätort får man generellt tillstånd av kommun och i princip även Trafikverk, två parter och inga ersättningar på allmän mark.
På landsbygd behöver du tillstånd av varje fastighetsägare och där vissa vill ha ersättning och en helt annan administration.
Är två helt olika sätt att hantera.
Om du levererat några tusen anslutningar med de två olika förutsättningarna förstår du "poängen".;)
Jag förstår skillnaden mellan privata fastighetsägare och kommun/Trafikverket. Det finns vägar på landsbygden, det finns bostadsfastigheter, ledningshavare behöver tillstånd. Förstår inte korrelationen.

fö finns det mkt gott om allmänna platser med enskilt huvudmannaskap, dvs privata fastighetsägare, inom tätort och Trafikverket äger generellt inte fastigheten de har väg på.
 
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
 
  • Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Skulle säga att det finns mkt få fördelar med luftledningar, och att du likväl behöver rättighet för en ledning i luften. Själva markintrånget kan väl förvisso bli mindre i vissa fall, men just fiber är ett väldigt litet ingrepp när den lägga i mark.
den finns ju redan man byter bara ut kopparen till fiber
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Jag förstår skillnaden mellan privata fastighetsägare och kommun/Trafikverket. Det finns vägar på landsbygden, det finns bostadsfastigheter, ledningshavare behöver tillstånd. Förstår inte korrelationen.

fö finns det mkt gott om allmänna platser med enskilt huvudmannaskap, dvs privata fastighetsägare, inom tätort och Trafikverket äger generellt inte fastigheten de har väg på.
Kommunen 1 tillstånd för t ex. 300 anslutningar på landsbygd 100 tillstånd för 300 anslutningar.
Trafikverket har rätt att ge tillstånd inom vägområde de har rätt till.
Har skrivit om detta under flera års tid här i forumet.
 
  • Gilla
strike
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
om du nu ska dra den över din tomt se till att den är på minst en meters djup
 
  • Gilla
Legere
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om du nu ska dra den över din tomt se till att den är på minst en meters djup
Som sagt inte jag som ska göra det, utan nätägaren som anlitat en entreprenör för arbetet i området. Förutsätter att han har koll på vad han gör om han ska joxa på min tomt.
 
F Frasse10 skrev:
Som sagt inte jag som ska göra det, utan nätägaren som anlitat en entreprenör för arbetet i området. Förutsätter att han har koll på vad han gör om han ska joxa på min tomt.
Hade nog även velat få till det att dom lägger kabeln extra djupt, verkar fuskas med det en hel del. 2cm under varningsbandet låg slangen och bandet inom räckhåll för en vanlig spade på värsta stället hos mig.

Skulle själv gräva ner lite elkabelslang, visste att dom fuskat men det var värre än jag kunde trott.
När dom ändå har grävmaskin där så kan dom gott vara nere på närmare en meters djup.
 
  • Gilla
Jopppe
  • Laddar…
Jag skulle själv neka (nästan oavsett) ersättning. Väg småsmulor i ersättning mot skadestånd du drabbas av om du kör spaden för djupt i jorden
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Som sagt inte jag som ska göra det, utan nätägaren som anlitat en entreprenör för arbetet i området. Förutsätter att han har koll på vad han gör om han ska joxa på min tomt.
Förutsätt inget satt i din sits med föra huset som tur var jag hemma när dom skulle gräva att jag han se hur djupt det var och vad som var lovat dom börja gräva först 30cm så när dom gjorde så blåste jag av grävandet direkt och fråga vart chefen hade sagt till dom och vad som var lovat till mig stämde inte alls
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kommunen 1 tillstånd för t ex. 300 anslutningar på landsbygd 100 tillstånd för 300 anslutningar.
Trafikverket har rätt att ge tillstånd inom vägområde de har rätt till.
Har skrivit om detta under flera års tid här i forumet.
Ja, det är ju inte svårt att förstå att det är fler kontra en.
 
M Manfreds skrev:
Ja, det är ju inte svårt att förstå att det är fler kontra en.
Och om du tänker dig att det här finns en del olika viljor av fastighetsägare
- är inte intresserad
- ogillar
- ägaren finns inte lokalt
- ägare som inte svarar
- oklart ägande
och flera andra
Det kan innebära stopp och att utbyggnad stoppas pga utdragen procedur, dvs ointressant med att driva ledningsrätt utifrån få fastigheter som önskar anslutning.
Rätt eller fel, men detta inträffar och bara som information.
Vid fritidshuset har ett antal permanentboende inte fått anslutning pga arvtagare till fastighet där ingen av dem bor på orten stoppat.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Ersättningen brukar väl schablonmässigt ligga på ungefär 5 kr/metern vill jag minnas så får du väga den minskade markanvändningen mot det.
Om det gäller en normal 'villa' tomt kan det innebära problem med framtida byggnationer och planteringar, så tänk efter före.
 
Minimal chans till extra ersättning. Vägrar du så ansöker dem om ledningsrätt och du får acceptera ersättningen dem kommer fram till.
 
J
A AndersS skrev:
Och om du tänker dig att det här finns en del olika viljor av fastighetsägare
- är inte intresserad
- ogillar
- ägaren finns inte lokalt
- ägare som inte svarar
- oklart ägande
och flera andra
Det kan innebära stopp och att utbyggnad stoppas pga utdragen procedur, dvs ointressant med att driva ledningsrätt utifrån få fastigheter som önskar anslutning.
Rätt eller fel, men detta inträffar och bara som information.
Vid fritidshuset har ett antal permanentboende inte fått anslutning pga arvtagare till fastighet där ingen av dem bor på orten stoppat.
Det var exakt det som Ip Only fick lära sig den hårda vägen...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och om du tänker dig att det här finns en del olika viljor av fastighetsägare
- är inte intresserad
- ogillar
- ägaren finns inte lokalt
- ägare som inte svarar
- oklart ägande
och flera andra
Det kan innebära stopp och att utbyggnad stoppas pga utdragen procedur, dvs ointressant med att driva ledningsrätt utifrån få fastigheter som önskar anslutning.
Rätt eller fel, men detta inträffar och bara som information.
Vid fritidshuset har ett antal permanentboende inte fått anslutning pga arvtagare till fastighet där ingen av dem bor på orten stoppat.
Ja det är heller inget nytt eller chockerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.