1 117 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Trefashandske utan inkopplad neutral, spänning på neutral?
Medlem
· Västerbotten
· 21 inlägg
Detta med trefas..
Om jag har en elcentral med tn-c alltså PEN. Därifrån är det draget en 5 ledad kabel till en trefashandske. Neutralen är inte inkopplad i centralen men säkerligen i handsken. Mäter jag på uttaget får jag ca 400 v mellan faserna och 230 v mot jord. Så länge hänger jag med. Mäter jag fas mot neutral får jag dock 160 v och och övriga två faser 250 v?
Om jag har en elcentral med tn-c alltså PEN. Därifrån är det draget en 5 ledad kabel till en trefashandske. Neutralen är inte inkopplad i centralen men säkerligen i handsken. Mäter jag på uttaget får jag ca 400 v mellan faserna och 230 v mot jord. Så länge hänger jag med. Mäter jag fas mot neutral får jag dock 160 v och och övriga två faser 250 v?
Den oanslutna neutralen beter sig som en antenn och får därför spänning (induktivt och/elle kapacitivt) från fasledarna. Du mäter med ett högomigt instrument som inte belastar objektet med någon ström.
Detta är helt normalt, det finns ingen farlig ström i ledaren.
Detta är helt normalt, det finns ingen farlig ström i ledaren.
Skillnaden beror sannolikt på hur ledaren ligger i kabeln. Det medför olika kapacitiv koppling till olika faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 407 inlägg
Det är som Dilato skriver.
Om handsken har en pol för en neutralledare så ska den också ha en neutralledare ansluten.
Det kan annars gå illa om man pluggar in enfasförbrukare i denna handske då de riskerar få 400 V i sig.
Om handsken har en pol för en neutralledare så ska den också ha en neutralledare ansluten.
Det kan annars gå illa om man pluggar in enfasförbrukare i denna handske då de riskerar få 400 V i sig.
Medlem
· Västerbotten
· 21 inlägg
Så om man kopplar in en adapter för enfasuttag så kommer maskinerna inte fungera eller få 400?Bo.Siltberg skrev:
Skulle vilja koppla en byggcentral via trefasuttaget men det fungerar inte då eftersom den har jordfelsbrytare och enfasuttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 407 inlägg
Ja, det går illa ifall nollan saknas.
Moderator
· Stockholm
· 52 343 inlägg
Det som händer är att du får "flytande nolla". Vilket kan vara extremt farligt.P Positivnolla skrev:
Om vi tänker oss din byggcentral med oansluten nolla.
Du kopplar in en byggstrålkastare med 1000W halogenlampa (dåligt exempel) på ett av enfasuttagen ansluten till L1. Den har en resistans på drygt 50 ohm, för att det skall bli ca 1000W.
Då kommer det att försöka gå ström från L1, genom lampan, genom, nollan från lampan till uttaget, till byggcentralens nolla, till trefasuttaget. Men där är det stopp, nollan var ju inte anslutan. Lampan lyser inte.
Så kopplar du in en laddare för din skruvdragare till ett annat uttag (L2) på byggcentralen, vi kan för resonemagets skull anta att den drar 1 mA i standby. Det motsvarar en resistans i laddaren på 230 kohm, alltså ca 4500 gggr mer än i din halogenstrålkastare.
Det kommer att försöka gå ström från L2, genom laddaren till nollan osv.
MEN det är också 400V mellan L1 och L2. När det inte kan gå ström ut via nollan, så kan det gå från laddaren via "nollan" till byggcentralen, via nollan till strålkastaren (nollorna är ju ihopkopplade i centralen), igenom strålkastaren till L1.
Då har vi alltså en spänning på 400V som driver en ström genom laddaren i serie med lampan. Det blir då en spänningsdelning så att du får en del av 400V över lampan, och en del av 400V över laddaren.
Spänningsdelningen blir i förhållande till resistansen i prylarna. Laddaren har 4500 ggr högre resistans än lampan. Då blir spänningen över lampan 1/4500 del av 400V, och resten, ca 400V kommer över laddaren, som därmed blir förstörd. Och ev. kan börja brinna.
Liknande trådar
-
Varmvattenberedare utan säkerhetsventil (med hydropress)
Vatten & Avlopp -
Hur bäst bygga en skalmur utanpå en lertegel vägg?
Byggnadsvård -
Spishäll ikea utan kontakt... Hur gör man ?
El -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Inkopplad taklampa (utan lampa) skjuter säkring
El