Folk som är duktiga på timpris och lägger nästan all sin förbrukning på billiga tider lär kunna bli rena förlustaffärer för elhandelsbolag. Dessa bolag köper ju själva in el på längre tid än timmar. Antagligen ett pris som i snitt är lite lägre än månadsmedel så att de har lite vinstmarginal. Då blir det lätt så att de förlorar pengar på folk som är duktiga att planera sin förbrukning till lågpristider. Men de kunder som är dåliga på det kan säkert bli lite av guldgruvor för dessa bolag vilket gör att de naturligtvis har motiv att obstruera så att dessa inte kan byta tillbaka till månadspris.
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför vill du byta till månadspris? Om du har en "normal" förbrukningsprofil så blir kostanden med timdebitering i princip densamma som med månadspris eftersom månadspriset baseras på det viktade medelpriset utifrån elbolagets kunders förbrukning över månadens timmar.
Nej så blir det inte. Har testat. Du måste kunna styra belastning till natten eller iaf styra bort last från "dyr" tiderna. Annars lönar det sig ej
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Om det nu inte går, och ni måste börja köra disk och tvätt nattetid, så är mitt tips dämpningsplattor av gummi att ställa under tvättmaskinen, för att frikoppla den från golvet. Det reducerar ljudtransmission via stommar osv vilket kan va mycket värre än ljud via luftvibration.
Har man plats är det ju möjligt under diskmaskinen också men de brukar ha känsligare ben och jag är osäker på om det behöver vara mindre gummikoppar där. Att dämpa överallt där diskmaskinen tar i, sidor, golv och diskbänk, kan göra stor skillnad.

Kan va en god idé också, som andra säger, att brassa på med värme nattetid för att kunna ha en lägre temp dagtid. Om huset är någotsånär isolerat.

sjukt att du blir nekad att byta tillbaka. Det kan inte vara rätt.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Jag hade samma problem, mitt elnätsföretag hade skickat signal till elhandelsbolaget att jag skulle ha timavläst el. När jag fick ett uppdaterat avtal från elhandelsbolaget för timavläst ringde jag dem och pratade med dem. Fick höra att jag skulle prata med elhandelsbolaget och be dem ändra till schablonavläsning månadsvis. Efter att ha gjort det ändrades mitt avtal tillbaka till rörligt.
 
  • Gilla
Strandveronika
  • Laddar…
H Danielp3 skrev:
Jag hade samma problem, mitt elnätsföretag hade skickat signal till elhandelsbolaget att jag skulle ha timavläst el. När jag fick ett uppdaterat avtal från elhandelsbolaget för timavläst ringde jag dem och pratade med dem. Fick höra att jag skulle prata med elhandelsbolaget och be dem ändra till schablonavläsning månadsvis. Efter att ha gjort det ändrades mitt avtal tillbaka till rörligt.
Då var du i samma sits som jag är. Men mitt elnätsbolag vägrar byta tillbaka..
Jävla skojarbransch. Man vill uppmuntra kunder till att testa timpris och sen när kunder upptäcker att det inte var rätt för dem, så vägrar man kunden ett byte tillbaka.

Jag frågade till och med vad som händer om jag flyttar och nästa boende vill ha rörligt månadspris? Nej, har man väl bytt till timpris gäller det för alla nästkommande kunder i huset också.

För fan värdesänkande för huset i längden om potentiell köpare inte kan eller orkar engagera sig i när på dygnet man kan duscha av barnen efter de vart ute o lekt?!

Skandal
 
Joco_ Joco_ skrev:
Kan det vara så att TS har sagt att de vill byta från timmätning till månadsmätning?
Det är ju ett arbete för Nätägaren, som har i uppdrag att sköta mätning och rapportering av förbrukad ström.

TS vill ju byta avtalsform från timavtal till månadsmedel...
Detta är ett ärende för elhandelsbolaget, och där behöver TS veta vilka villkor som gäller för avtalet.
Villkoren lär ju inte ta hänsyn till om kunden är lönsam eller inte, utan vara samma för alla kunder som skaffar produkten.
Ja precis så. Min elhandlare säger att de inte erbjuder annan produkt än timpris om nätbolaget levererar mätdatan per timme - alltså hänvisar de mig till att få nätbolaget att ändra sättet de levererar datan.
Nätbolaget säger att de inte kan ändra sättet de leverar mätdatan utan skyller allt på elhandlaren.

Moment 22
 
K kungcoopa skrev:
Då var du i samma sits som jag är. Men mitt elnätsbolag vägrar byta tillbaka..
Jävla skojarbransch. Man vill uppmuntra kunder till att testa timpris och sen när kunder upptäcker att det inte var rätt för dem, så vägrar man kunden ett byte tillbaka.

Jag frågade till och med vad som händer om jag flyttar och nästa boende vill ha rörligt månadspris? Nej, har man väl bytt till timpris gäller det för alla nästkommande kunder i huset också.

För fan värdesänkande för huset i längden om potentiell köpare inte kan eller orkar engagera sig i när på dygnet man kan duscha av barnen efter de vart ute o lekt?!

Skandal
Det låter i mina öron väldigt märkligt att du inte får byta tillbaka. Mitt elnätsbolag sa att de pratar aldrig med elhandelsbolaget och de bryr sig inte vilket avtal jag har. De skickar bara data utifrån hur jag vill ha det (nu hade det blivit fel till timavläst så de ändrade tillbaka). Ringde sen upp elhandelsbolaget och sa att de kommer att få info om schablonavläsning och att det är rörligt jag ska ha. Förklarade (när de försökte övertyga mig om att behålla timavläst) att vi kan inte ha timavtal med eluppvärmt hus och tre barn. Svårt att diska 3 maskiner, tvätta två maskiner och duscha hela familjen på natten...
 
Nätägaren kan väl inte ändra ditt avtal med elhandlaren, dom är ju inte kund det är ju du som är?
 
Nätägaren är tvingad att byta från timmätning till månadsmätning och vice versa. De ska göra detta inom 3 månader.

Jag har Ellevio och där tog det 5 dagar att få bytt från timmätning till månadsmätning.

Om din nätleverantör krånglar och vägrar byta så anmäl dem till energimarknadsinspektionen.
Det hjälper dig inte för stunden dock.

Vill även tipsa om att det finns flera elleverantörer som bara erbjuder månadsmätning. Byt till ett av dessa.
Det finns också flera som erbjuder bägge där man valfritt kan välja vilken mätmetod man vill ha.

Det finns också många som skriver in i sina avtal att man får den mätmetod som kundens elmätare är inställd på. Undvik dessa skojare!
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Nätägaren är tvingad att byta från timmätning till månadsmätning och vice versa. De ska göra detta inom 3 månader.

Jag har Ellevio och där tog det 5 dagar att få bytt från timmätning till månadsmätning.

Om din nätleverantör krånglar och vägrar byta så anmäl dem till energimarknadsinspektionen.
Det hjälper dig inte för stunden dock.

Vill även tipsa om att det finns flera elleverantörer som bara erbjuder månadsmätning. Byt till ett av dessa.
Det finns också flera som erbjuder bägge där man valfritt kan välja vilken mätmetod man vill ha.

Det finns också många som skriver in i sina avtal att man får den mätmetod som kundens elmätare är inställd på. Undvik dessa skojare!
Tjena! Har du någon källa på att de är tvingade att byta tillbaka från tim till rörligt? Jag har försökt googla runt men hittar inget..
 
R
K kungcoopa skrev:
Jag vill inte ha timpris då jag med eluppvärmd villa (luft/luft med varmvattenberedare med elpatron) och 2 små barn har svårt att anpassa min förbrukning till de billiga timmarna.
Här blir det ganska uppenbart att det är vettigt för de flesta att byta till timdebitering. Varför ska de sponsra att ni gör av med mycket el när det är dyrt. Det är nämligen exakt vad det innebär med det rörliga avtal du vill tillbaka till, annars skulle du ju inte vilja tillbaka till det utan betala vad din el faktiskt kostar.

Nåväl. Detta kommer förstås lösa sig självt i framtiden enligt snöbollseffekten. När de med förbrukning enligt genomsnittet eller mindre (sett till elpriset) byter till timdebitering så kommer det leda till dyrare och dyrare priser för de med rörligt vilket leder till att fler kommer tjäna på att byta. Och ju fler som byter, ju större blir skillnaden, vilket kommer motivera fler att byta ... repeat.

Till slut kommer det i stort sett bara vara de med väldigt dyra förbrukningsmönster kvar i de rörliga avtalen vilket kommer leda till att de mer eller mindre betalar sin verkliga genomsnittskostnad hur som helst. Bara namnet på abonnemanget kommer i praktiken skilja :)
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Been there done that.

Hade samma problem med Fortum/Ellevio för några år sedan. Kryssade i en ruta på "Mina Sidor" om att få statistik med tim-upplösning vilket resulterade i att min fastighet plötsligt blev tim-mätt. Det var inte bara så att det inte gick att ändra till baka (de hade verkligen ingen process för det, på riktigt), utan även om jag sålde huset så skulle nästa ägare också vara tim-mätt, för evigt.

Det satt så långt in att få detta korrigerat (jag hade ju inte ens valt det själv) att de flesta som inte är lika korkat envisa hade misslyckats. Även farsan som jobbat där i drygt 50 år gick först bet innan vi fick ett gemensamt sammanbrott och gick bärsärk åt alla håll på bolaget......
 
  • Haha
  • Gilla
nisseklossen och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Been there done that.

Hade samma problem med Fortum/Ellevio för några år sedan. Kryssade i en ruta på "Mina Sidor" om att få statistik med tim-upplösning vilket resulterade i att min fastighet plötsligt blev tim-mätt. Det var inte bara så att det inte gick att ändra till baka (de hade verkligen ingen process för det, på riktigt), utan även om jag sålde huset så skulle nästa ägare också vara tim-mätt, för evigt.

Det satt så långt in att få detta korrigerat (jag hade ju inte ens valt det själv) att de flesta som inte är lika korkat envisa hade misslyckats. Även farsan som jobbat där i drygt 50 år gick först bet innan vi fick ett gemensamt sammanbrott och gick bärsärk åt alla håll på bolaget......
Haha.
Hur lyckades du lösa det till slut? Har du några tips till mig?
 
K kungcoopa skrev:
Haha.
Hur lyckades du lösa det till slut? Har du några tips till mig?
Bärsärk och bra kontakter…. Detta var dock innan privatkunder började använda timavtal så rimligtvis fungerar det lite bättre nu….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.