Hänger ut och hänger ut, är det rätt debiterat så är det väl inget att skämmas för? :thinking:
 
  • Gilla
Mekplatsen och 14 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du har fått en faktura för en felsökning som förvisso är hög men inget scam. Och du hänger ut bolaget och elektrikern med både namn och telefonnummer?

Känns det rimligt tycker du? :O
Känns ju superrimligt, då kan ju alla som tycker 1500 spänn i utkörningsavgift är reko i framtiden ringa Azis på Linköpings El och värmeteknik!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
LURIGLANA och 11 till
  • Laddar…
Ingen vill såklart jobba gratis, helt rimligt att du ska betala för den tid elektrikern varit på plats.
 
  • Gilla
Trollebo15 och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Känns ju superrimligt, då kan ju alla som tycker 1500 spänn i utkörningsavgift är reko i framtiden ringa Azis på Linköpings El och värmeteknik!
Fast hur lång var utkörningen då ?
Var det 20 mil ToR är det väl inte orinligt (eller så tar man betalt i arbetstid extra för de 2-3h då) ?
Är det 10 min känns det ju helt orimligt, då borde hela besöket tagit en timme -dvs en timmes avgift.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast hur lång var utkörningen då ?
Var det 20 mil ToR är det väl inte orinligt (eller så tar man betalt i arbetstid extra för de 2-3h då) ?
Är det 10 min känns det ju helt orimligt, då borde hela besöket tagit en timme -dvs en timmes avgift.

Vistvägen ligger centralt i Linköping. Så jag skulle säga att det är helt orimligt mycket betalt.

Och om elektrikern är baserad två timmar bort (dvs typ Jönköping??) så kan han ju bjuda på den jävla infon.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
G Gadd skrev:
Ja, efter att jag bestridit fakturan ringde jag elektrikern och sa att framkörningsavgiften är helt orimlig (enligt er) och refererade till konsumentköplagen. Han hade ju inte sagt något om denna avgift vid vårt inledande samtal. Vidare nämnde han något att ta fakturan direkt till kronofogden, vilket jag tyckte han skulle göra. Samtalet avslutades.
Efter någon timme kom ett sms och en annan faktura där han hade ändrat framkörningsavgiften till 200 kr! Det är möjligt att han insett läget (som sagts ovan) och nöjer sig med en mindre intäkt?
Du är väl inte född igår?
Du borde rimligtvis känna till att elektriker/rörmokare alltid tar betalt för servicebil/framkörningsavgift. Nu råkade den vara hög, dock långt ifrån "ocker".
Vidare visste du inte vad felet var. Alltså har elektrikern gjort ett jobb, genom att söka rätt på felet. Det är liksom ingen diskussion om att han har rätt till betalt för det.
Jag tyckte först synd om dig när jag läste din trådstart. Men fy fan vad dåligt du skött detta. Börja hota om bestridan och hänga ut firman offentligt?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
eliasson93 och 15 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du är väl inte född igår?
Du borde rimligtvis känna till att elektriker/rörmokare alltid tar betalt för servicebil/framkörningsavgift. Nu råkade den vara hög, dock långt ifrån "ocker".
Vidare visste du inte vad felet var. Alltså har elektrikern gjort ett jobb, genom att söka rätt på felet. Det är liksom ingen diskussion om att han har rätt till betalt för det.
Jag tyckte först synd om dig när jag läste din trådstart. Men fy fan vad dåligt du skött detta. Börja hota om kronofogde och hänga ut firman offentligt?[/QUOTE]
1) Firman började tala om kronofogden om jag förstod TS rätt.
2) Vadå hänga ut? Gratisreklam ju, Linköping El och Värmteknik verkar vara en kalasfirma!
3) Hög är väl en understatement, 1500 jävla spänn för att dyka upp?!

Hur satans svårt ska det vara att säga följande mening:
-"Hej, javisst kan jag komma och titta, jag har alltid en mindebitering på 2h för småjobb"


edit:
Sen kan ju Ts vara en småsint gubbjävel, det vet man ju aldrig!
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
K
Men om jag förstod rätt så ändrade han snabbt till 200 istället.. helt ok då ju. Men fult gjort från början.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Men om jag förstod rätt så ändrade han snabbt till 200 istället.. helt ok då ju. Men fult gjort från början.
Fast det tyder ju på att man har med en bedragare att göra. Kör först en fuling eftersom han räknar med att många bara betalar, när sen nån klagar så skrämmer man lite med kronofogden, när inte det heller funkar så sänker man kostnaden eftersom man givetvis vet att man inte har något att hämta om det går till tingsrätten.. Det är uppenbart att det är en firma som förtjänar att hängas ut. Förhoppningsvis räddar det någon från att anlita dem.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 8 till
  • Laddar…
S
M mrmlz skrev:
Känns ju superrimligt, då kan ju alla som tycker 1500 spänn i utkörningsavgift är reko i framtiden ringa Azis på Linköpings El och värmeteknik!
Du tror att elektrikern som står som referens får ta del av framkörningsavgiften? Nu är det ju iofs. inte helt omöjligt att det var ägaren själv som var ut o jobba, men mest sannolikt inte.
 
Enda stället där man kan hitta någon information om firman är på Facebook!
 
Är det termostat för elektriskt eller vattenburen golvvärme? Är den för vattenburen lär de ju inte vara 230v o du kan byta den själv utan att bryta några regler?
 
Det är elvärmeslingor under klinkers.
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du tror att elektrikern som står som referens får ta del av framkörningsavgiften? Nu är det ju iofs. inte helt omöjligt att det var ägaren själv som var ut o jobba, men mest sannolikt inte.
Han kör egen firma. Så i det här fallet hamnar det i hans ficka.
 
G Greger_08 skrev:
1 rimligt
2 dyrt
3 tar max 1h om det flyter på men börjar det krångla kan tiden dra iväg nu vet jag inte hur lampan ser ut men 3h låter mycket..

Tog mig 15 min som glad amatör att byta termostat..
Att byta en utelampa kan väl maximalt ta 30 minuter. Om den är hyfsat tillgänglig.
 
  • Gilla
Mattias194
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.