Hej!

Funderar hur det fungerar för er som köpt Ugglan 135 och där taklutningen är 22°. Där vi funderar på att bygga är det i detaljplan satt vissa tomter till 27° och vissa till 38°.

27° 1 plan

38° 1 1/2 plan

Är dom i andra kommuner så generösa att man får bygga vilken taklutning som helst bara det inte blir brantare än det utsatta :-/

/ Athena

Beror nog väldigt mycket på vilken kommun du bygger i. För oss var det enda kravet i princip att det inte fick vara större byggarea än 200 m2 och att vi inte fick använda direktverkande el.

/fredrik

den angivna taklutningen i detaljplanen är (väl) om jag inte är helt ute och cyklar max-lutningar (för att bland annat begränsa husens totalhöjd). så er uggla 135 på nån av dom tomterna bör väl inte vara några problem alls.

Vi tittade tidigare på ett annat område där det var både 27 och 38° inritat,  då hade vi ett eget ritat hus på 27° och ett plan.

Att vi då skulle få bygga vårt 1 plan på 27° på en tomt som var utsatt för 38° var bara att glömma.

Men jag håller med ju lägre vinkel ju lägre hus, sedan om kommunen tänker så vet man inte >:(

/ Athena

L
tror också att det endast är största taklutning som avses...kan vara en bygglovshandläggare som inte har full koll...???
Prata med planarkitekten!!
/L.

L
ugglan 135 har förresten både 22 och 18 grader.
22 på sadeltaket och 18 på pulpetdelen.
/L.

Jo jag ska prata både med bygglovsavdelningen och planarkitekten. Jasså det hade jag inte koll på alltså att det är 18° på den delen, nästan platt tak ju och det vill man ju inte ha.

Undra varför man gjort det så "platt", kanske skulle se skumt ut annars. Man kan då glömma allt vad vindsutrymme heter.

/ Athena

L
athena skrev:
Jo jag ska prata både med bygglovsavdelningen och planarkitekten.  Jasså det hade jag inte koll på alltså att det är 18° på den delen, nästan platt tak ju och det vill man ju inte ha.

Undra varför man gjort det så "platt", kanske skulle se skumt ut annars. Man kan då glömma allt vad vindsutrymme heter.

/ Athena
platt och platt...jag vet inte det jag - kolla vår hemsida där jag gjort lite bilder på hus och carport (även carporten är 18 grader)...och "vinden" skall man ändå helst inte använda för förvaring (risk för försämrad ventilation...) Bygg ett förråd/carport istället!
/L.

Det har du kanske sant i, att det inte är så platt. Har inte kollat så noga på det men reagerade bara på det.

Här uppe i norrland vill man inte ställa till det så man måste skotta taket på våren utan att det förhoppningsvis rasar ner innan snön blir blöt och väger "bly"

Ni gör samma stuk på carporten det ser ju vettigt ut tycker jag. Jag har hela tiden sagt att jag vill ha ett dubbelgarage mellan 50-60m², får väl se hur jag sak lösa det.

Hur lång leveranstid är det sagt på ert hus och har ni beställt NF?

/ Athena

lk73 skrev:
platt och platt...jag vet inte det jag - kolla vår hemsida där jag gjort lite bilder på hus och carport (även carporten är 18 grader)...och "vinden" skall man ändå helst inte använda för förvaring (risk för försämrad ventilation...) Bygg ett förråd/carport istället!
/L.
Hej!

Har du en länk till din sida? ;)

/fredrik

Om du klickar på WWW knappen på lk73 så kommer du till bilderna ;)

/ Athena

L
athena skrev:
Det har du kanske sant i, att det inte är så platt. Har inte kollat så noga på det men reagerade bara på det.

Här uppe i norrland vill man inte ställa till det så man måste skotta taket på våren utan att det förhoppningsvis rasar ner innan snön blir blöt och väger "bly"

Ni gör samma stuk på carporten det ser ju vettigt ut tycker jag. Jag har hela tiden sagt att jag vill ha ett dubbelgarage mellan 50-60m², får väl se hur jag sak lösa det.

/ Athena
hmm...jo snön i norr kan ju kanske vara ett problem  :-?  - här i mälardalen är det sällan så stora mängder.
Ett dubbelgarage kanske kan bli knepigt att få till med ensidig lutning - om ni inte gör det vidbyggt 6,6 m brett, och 2,1 m framdraget - dvs spegelvänt mot "sovdelen"...??
/Lasse.

L
L
athena skrev:

/ Athena
NF - jepp!

Inflyttning 36 veckor efter avrop - dvs när bygglovet är klart.
/L

lk73 skrev:
[quote author=fredwel link=1144828708/0#9 date=1145006466]

Hej!

Har du en länk till din sida? ;)

/fredrik
Som Athena säger - klicka på "www"

eller

http://spaces.msn.com/ugglan135

/Lasse[/quote]

Meh! :)

Förut, på den gamla goda tiden (TM), så var länken under avataren, nu hittade jag den! :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.