Jag är debiterad per timme, blev det omedvetet, men troligtvis när jag skaffade Greenlys app för att få snygg statistik över min förbrukning. Borde läst villkoren bättre. Har Bixia för elhandeln.

Jag vill inte ha timpris då jag med eluppvärmd villa (luft/luft med varmvattenberedare med elpatron) och 2 små barn har svårt att anpassa min förbrukning till de billiga timmarna.

Min elhandlare säger att de inte kan återgå till rörligt månadspris utan skyller på elnätsbolaget och hur de levererar mätdatan.

Efter över 4h i telefonkö till vattenfall eldistribution blir jag först hänvisad tillbaka till min elhandlare. Berättar att jag precis kom därifrån och får då ett ganska svävande, osäkert svar i stil med att det är "tekniskt komplicerat" att byta tillbaka till månadsavläsning och de därför inte gör det. Blir hänvisad till att göra en reklamation om jag inte är nöjd med det svaret. Vilket jag gjort men inte hört något efter 2 veckor..

Alltså vafan? Vad är det här för jävla skit?

Vi måsta ju vara många runt om i landet som prövat (jag omedvetet) timpris och nu vill byta tillbaka till månadspris? Varför ska man inte kunna göra det?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Varför vill du byta till månadspris? Om du har en "normal" förbrukningsprofil så blir kostanden med timdebitering i princip densamma som med månadspris eftersom månadspriset baseras på det viktade medelpriset utifrån elbolagets kunders förbrukning över månadens timmar.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför vill du byta till månadspris? Om du har en "normal" förbrukningsprofil så blir kostanden med timdebitering i princip densamma som med månadspris eftersom månadspriset baseras på det viktade medelpriset utifrån elbolagets kunders förbrukning över månadens timmar.
Nej det blev det inte för mig.
Var omedveten om bytet mellan första till sista september och förbrukade då som vanligt. Landade på cirka 3,4kr/kWh medan rörliga månadspriset var 3,1 i september
 
  • Gilla
HegeFH och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför vill du byta till månadspris? Om du har en "normal" förbrukningsprofil så blir kostanden med timdebitering i princip densamma som med månadspris eftersom månadspriset baseras på det viktade medelpriset utifrån elbolagets kunders förbrukning över månadens timmar.
Baserat på vad TS skriver i inlägget så är uppvärmingssystmet inte dimensionerat för att kunna leverera tillräckligt med värme under dom billiga timmarna, mer tvätt+disk tvättas än normalfamiljen under dom dyrare timmarna.
Så dom billiga timmarna kan inte väga upp för dom dyrare timmarna med ett elpris högre en normalfamilj med rörligt med en dyrare elräkning som följd.
 
  • Gilla
nissenilson och 8 till
  • Laddar…
hsd
Hmm
Har Du nattsänkning på värmen, prova ta bort den, så värmer du lite billigare och värmen behöver inte gå så hårt på morgonen
Flytta tvätt till natten
Så tror jag Du har tjänat på timpriset
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hmm
Har Du nattsänkning på värmen, prova ta bort den, så värmer du lite billigare och värmen behöver inte gå så hårt på morgonen
Flytta tvätt till natten
Så tror jag Du har tjänat på timpriset
Har ingen nattsänkning. Vill inte köra tvätt/tork på nätterna då jag störs av ljudet.

Enda jag möjligtvis kan komma på är att styra när varmvattenberedaren får gå.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Fokuserar vi på sakfrågan här: är det verkligen ett problem om man önskar byta tillbaks från timavräkning till månadsmedel? Verkar orimligt att detta ska vara ett problem om man gör detta.
 
  • Gilla
Nikorasu och 12 till
  • Laddar…
Enda anledningen att elbolaget strular lär ju vara att de tror att de tjänar på timdebitering. Elbolaget vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Det lär ju inte finnas någon trovärdig anledning varför det annars skulle vara krångligare att byta från det ena till det andra.
 
  • Gilla
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Enda anledningen att elbolaget strular lär ju vara att de tror att de tjänar på timdebitering. Elbolaget vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Det lär ju inte finnas någon trovärdig anledning varför det annars skulle vara krångligare att byta från det ena till det andra.
Vad är elbolaget?
Nätbolaget eller elhandelsbolaget?

Nätbolaget tjänar pengar på den fasta avgiften samt överföringsavgiften.
Överföringsavgiften per kWh är samma dygnets alla timmar. Så länge du inte har effekttaxa med låg och höglast.

Nätbolaget får inte ändra elhandelsavtal. Utan måste leverera önskade siffror till elhandelsbolaget.

Det är elhandelsbolaget du ska vända dig till.
Men du har förmodligen ingått ett avtal med bindningstid.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fick till svart av ett annat elhandelsbolag att om man är 'ogynsam' i deras ögon, dvs förbrukar mer när det är dyrare så förlorar dom på att ta tillbaka dig som rörlig kund och du kan därmed bli nekad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Varför skulle man behöva "byta tillbaka till månadsavläsning" hos elnätsleverantören för att få månadsdebitering? Det är ju bara att summera timmar och dagar, så får man måndadsförbrukningen. Det låter som rent hittepå från Bixia, kanske för att de tjänar på att ha dig på timpris.

Vi har Vattenfall för både elnät och el. Vi har rörligt månadspris men kan se förbrukningen per timme på "mina sidor", så jag antar att de faktiskt mäter per timme och inte bara gissar. De verkar inte ha något problem alls med att räkna ut totala månadsförbrukningen utifrån förbrukningen per timme.

Jag räknade för övrigt ut att vi skulle förlorat ca 40 kr på timdebitering i september. Jag laddade ner förbrukningen från Vattenfall och använde nån webbsida som kunde räkna ut vad det skulle ha kostat med timdebitering. Vi utreder möjligheten att styra vår 17 år gamla BVP så att den inte värmer vid toppar i elpriset, men annars kan vi inte heller göra så mycket. Timdebitering är nog viktigare för folk med elbil. Det är mest dom som verkar ha sparat på det om man skummar lite i tråden där sådant diskuteras.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Vad är elbolaget?
Nätbolaget eller elhandelsbolaget?

Nätbolaget tjänar pengar på den fasta avgiften samt överföringsavgiften.
Överföringsavgiften per kWh är samma dygnets alla timmar. Så länge du inte har effekttaxa med låg och höglast.

Nätbolaget får inte ändra elhandelsavtal. Utan måste leverera önskade siffror till elhandelsbolaget.

Det är elhandelsbolaget du ska vända dig till.
Men du har förmodligen ingått ett avtal med bindningstid.
Givetvis menar jag bolaget man har prisavtal med. Ibland är det ju samma bolag som har nätet. Vad ska man t.ex. kalla Vattenfall? Elnätsbolag eller elhandelsbolag eller kanske rätt och slätt elbolag.
Som du kan se i inlägget efter ditt så bekräftar ju det min misstanke att det handlar om att bolag inte vill byta från timpris då de anser det lönsammare med timpris än månadsrörligt. Det enda bolaget bryr sig om är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Har du någon annan teori om varför de skulle vägra byta?
 
  • Gilla
Syl
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Givetvis menar jag bolaget man har prisavtal med. Ibland är det ju samma bolag som har nätet. Vad ska man t.ex. kalla Vattenfall? Elnätsbolag eller elhandelsbolag eller kanske rätt och slätt elbolag.
Som du kan se i inlägget efter ditt så bekräftar ju det min misstanke att det handlar om att bolag inte vill byta från timpris då de anser det lönsammare med timpris än månadsrörligt. Det enda bolaget bryr sig om är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Har du någon annan teori om varför de skulle vägra byta?
Kan det vara så att TS har sagt att de vill byta från timmätning till månadsmätning?
Det är ju ett arbete för Nätägaren, som har i uppdrag att sköta mätning och rapportering av förbrukad ström.

TS vill ju byta avtalsform från timavtal till månadsmedel...
Detta är ett ärende för elhandelsbolaget, och där behöver TS veta vilka villkor som gäller för avtalet.
Villkoren lär ju inte ta hänsyn till om kunden är lönsam eller inte, utan vara samma för alla kunder som skaffar produkten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.