2 376 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Kwh gas till kwh direktverkande el
Sida 1 av 2
Hej,
Jag bor i en fastighet där man värmer upp lägenheter med gas.
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad en förbrukning på 14000 kwh gas för uppvärmning motsvarar i direktverkande el.
Någon som vet?
Vi använder en gaspanna av modell Viessmann Vitodens 200w.
Jag bor i en fastighet där man värmer upp lägenheter med gas.
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad en förbrukning på 14000 kwh gas för uppvärmning motsvarar i direktverkande el.
Någon som vet?
Vi använder en gaspanna av modell Viessmann Vitodens 200w.
Är det priset du undrar över?
Direktverkande el är effektiv, men oekonomisk och mindre lämplig än såväl värmepumpar och biobränsleeldning för uppvärmning.
Fosilgas borde inte användas av miljöskäl då det är en ändlig resurs, men du kanske har biogas?
Direktverkande el är effektiv, men oekonomisk och mindre lämplig än såväl värmepumpar och biobränsleeldning för uppvärmning.
Fosilgas borde inte användas av miljöskäl då det är en ändlig resurs, men du kanske har biogas?
Skulle kanske gett mer information.
Vi ska börja använda värmepump istället, och fick en offert på en värmepump som tillsammans med gaspannan skulle sköta uppvärmningen. Uppskattade användningen av gas i den lösningen skulle hamna på ca 14000 kwh. Men nu har världssituationen än en gång förändrats och jag litar mycket mindre på gaspriset jämfört med elpriset. Så, vi funderar på att använda elpatron(er) istället. Det är möjligt att vi kör på flera värmepumpar för att försöka täcka så mycket behov som möjligt, men är ändå nyfiken på hur man ska tänka om man vill översätta kwh gas till direktverkande el i kwh. Kanske är så att det går att översätta direkt som RoAd föreslog.
Är inte intresserad av priset eftersom det förändras hela tiden. Speciellt dessa tider.
Vi ska börja använda värmepump istället, och fick en offert på en värmepump som tillsammans med gaspannan skulle sköta uppvärmningen. Uppskattade användningen av gas i den lösningen skulle hamna på ca 14000 kwh. Men nu har världssituationen än en gång förändrats och jag litar mycket mindre på gaspriset jämfört med elpriset. Så, vi funderar på att använda elpatron(er) istället. Det är möjligt att vi kör på flera värmepumpar för att försöka täcka så mycket behov som möjligt, men är ändå nyfiken på hur man ska tänka om man vill översätta kwh gas till direktverkande el i kwh. Kanske är så att det går att översätta direkt som RoAd föreslog.
Är inte intresserad av priset eftersom det förändras hela tiden. Speciellt dessa tider.
useless: Du menar alltså att vi skulle behöva köpa ca 27000 kwh el?
Han skrev visserligen "13 000-ish fler kWh än idag." Därför blev jag osäker.J Josth skrev:
Vi kollar på en eller flera luftvattenvärmepump(ar).
Då det är spetsvärme det handlar omså är det sannolikt att lasten inträffar när elen är som dyrast. Så räkna med ett högt elpris.
Vi är en BRF med flera lägenheter. Har ett maxbehov på ca 37 kW. Om vi kör två värmepumpar är det tänkt att båda värmer vatten till radiatorer, men vid behov går en av dem över till att värma kranvatten.useless skrev:
Ja, med gaspanna använder vi om året just nu ca 84000 kwh. Det värmer både vatten för radiatorer och varmvatten för kran.useless skrev:
Vi funderade på en lösning med en luftvattenvärmepump med gas som spets. Med denna lösning beräknade dem att det skulle hamna på ca 29700 kwh för värmepumpen och 14000 kwh för gasen. Därför frågade jag om 14000 kwh.
En annan lösning vi funderat på är en lösning med 2 luftvattenvärmepumpar + 2 elpatroner som spets. Ingen gas. Behåller dock gaspannan som backup.
Det lutar mot den sistnämnda lösningen just nu.
Redigerat: