I InsidersUnited skrev:
Om 10 år så kvittar det om ni betalade 2,8 eller 3,1. Ska han inte bo där i 10 år så har jag inget råd. När man köper något dyrt och till högsta budgivare känner man sig alltid som den siste idioten, men det går över (y)
Bildar man familj, då kommer man behöva skaffa större, visst, men ett antal år kan jag se honom bo där, 5-10 år kanske och då har konjunkturen vänt och kriget, energikrisen etc är förhoppningsvis över, dvs bostadsmarknaden hämtat sig när det väl blir dags att sälja.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nästan omöjligt att göra ett bra affär som köpare genom att försöka köpa innan visningen. Det är metoden för att komma åt vissa typer av lägenheter som är åtråvärda och därmed aldrig kommer till visning.

En bra affär blir det först när det har varit visning och intresset råkar vara lågt. Då har säljaren att välja på att försöka igen om 6 mån eller acceptera lägre bud.

Koll på Booli vad priset egentligen landar på för lägenheter i stadsdelen. Eftersom volymerna på objekt är så stora så brukar priset vara rätt förutsägbart.
Vi har bra koll på statistiken, bla gnm Booli
Volymerna på objekt är i n t e alls stora, tvärtom, därav frågeställningen, vänta ell slå till och till vilket pris.

Varför vi erbjöd köpa innan visningen?
Jo, för vi var på väg till en visning förra helgen, och när vi kollar exakta adressen (en kvart före visning), då stod det bara att "annonsen borttagen innan visning". Ringde mäklaren med detsamma, fick veta att lgh såldes två dagar tidigare, inkl kontraktsskrivning var avklarad..

Såg även flera andra lägenheter vi noterade och funderade på gå och titta på på "öppen visning", men även de drogs tillbaka pga de såldes efter "förhandsvisning" (som man tydligen får begära hos mäklaren).

Därav ändrad taktik.

Isakare Isakare skrev:
Vad kostade motsvarande lägenhet före kriget/räntehöjningarna ??
Ja, exakt det jag tittade på, de säger att priserna k a n gå tillbaka till den nivån.
2.9 mkr jämförbara lägenheter i samma område Graf som visar prisutveckling på bostadsmarknaden med priser per kvadratmeter från Sep 2020 till Sep 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Daniel 109 skrev:
Varför ska man försöka runda den annonserade processen?

Det verkar inte särskilt mycket riv på marknaden just nu. Jag känner en person som försöker sälja och köpa i den regionen nu. Visningar, men inga bud. Mäklaren på lägenheter personen tittar på vill ha bud fast denne är tydlig med att det ska säljas först. Kommentarer av typen du är ju inte bunden vid budet förekommer. De vill ha igång en budgivning även om de vet att spekulanten inte är redo att köpa. Så för tillfället verkar det inte finnas något på att runda processen. Om jag sålde skulle jag inte acceptera det.
Vänligen se #17

I Stockholms innerstad verkar små lägenheter (1-2 rok) vara eftertraktade, budgivning är mer regel än undantag, vad jag har erfarit senaste veckorna, vi kom just igång med detta letande.

A AG A skrev:
Du säger själv att utgångspris 2,7 miljoner är lågt. Samt att det utan vidare kan sluta på 3,2 miljoner. Då får man väl ändå anse att säljaren är juste som går med på 3,1. Det är ju hursomhelst ingen dålig affär, utan ungefär rätt pris.
Allt handlar ju om hur gärna din son vill ha lägenheten. Är det hans drömlägenhet, är ju priset fantastiskt för honom. Är lägenheten bara okej, så är priset bara okej.
Tack, ytterst insiktsfull kommentar!

Drömlägenhet, nej. Men helt bra, visst.

BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ha varit en hel del efterfrågan på ettor inom tullarna under hösten och det är tydligen inte ovanligt att priset budas upp.
Det verkar som utbudet är betydligt mindre nu än efterfrågan, ordentlig budgivning (med fler än två spekulanter) verkar vara vanligt, ja.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har hört lite från en förening på Kungsholmen som har sålt en del ettor och tvåor i år och ettorna (20 kvm) har varit väldigt lättsålda och med budgivning medan tvåorna har varit svårsålda.
Vi är ute efter en tvåa ca 35 kvm, välplanerad (och gärna med balkong).
Varit även på Kholmen, ute för väl över 100 tkr/kvm som är då "accept-pris".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.