1 203 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Grenuttag med överspänningsskydd och brytare avsedd för användning med kraftnät med TN-standard?
Jag är på jakt efter ett grenuttag med minst 6 helst 8 uttag med överspänningsskydd och kan monteras på vägg.
Kjell & Company har ett uttag, https://www.kjell.com/se/produkter/...-overspanningsskydd-och-brytare-4-vags-p67667,
som finns med olika antal uttag.
I beskrivningen står det att brytaren är 2-polig och bryter både fas och nolla för extra säkerhet och är avsedd för användning med kraftnät med TN-standard.
Går denna produkt att ansluta till ett vanligt villa elnät med jordfelsbrytare?
Fungerar överspänningsskydd och brytare som tänkt på ett vanligt villa elnät med jordfelsbrytare?
Kjell & Company har ett uttag, https://www.kjell.com/se/produkter/...-overspanningsskydd-och-brytare-4-vags-p67667,
som finns med olika antal uttag.
I beskrivningen står det att brytaren är 2-polig och bryter både fas och nolla för extra säkerhet och är avsedd för användning med kraftnät med TN-standard.
Går denna produkt att ansluta till ett vanligt villa elnät med jordfelsbrytare?
Fungerar överspänningsskydd och brytare som tänkt på ett vanligt villa elnät med jordfelsbrytare?
Vårt svenska elsystemet är TN-nät, TN-C kan det vara ända fram till sista gruppcentralen, men det kan även vara TN-S. Efter gruppcentralen ska det alltid vara TN-S.
Uppdelningen från TN-C till TN-S sker alltid någonstans från utgången på sista transformatorstationen till sista gruppcentralen.
Finns det en JFB så sker uppdelningen senast precis innan JFBn.
För att överspänningsskyddet ska fungera fullt ut så måste det finnas skyddsjord fram till uttaget.
Uppdelningen från TN-C till TN-S sker alltid någonstans från utgången på sista transformatorstationen till sista gruppcentralen.
För att överspänningsskyddet ska fungera fullt ut så måste det finnas skyddsjord fram till uttaget.
Så om om jag fattar rätt går det bra att ansluta grenuttaget som jag hittat på Kjell&Company och få överspänningsskydded att fungera förutsatt att jag ansluter till ett jordad uttag?Demmpa skrev:Vårt svenska elsystemet är TN-nät, TN-C kan det vara ända fram till sista gruppcentralen, men det kan även vara TN-S. Efter gruppcentralen ska det alltid vara TN-S.