148 465 läst · 1 754 svar
148k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du motsäger dig själv i ditt uttalande (mening 1 och 3).G Guzzen1 skrev:Självfallet inte men en del verkar ju tro att priset på natten knappt kommer att påverkas. Det räcker att se tillbaks på nattpriserna i somras i SE 3.Och trots låg förbrukning på dagen och ännu lägre på natten var priserna svinhöga.
Och en sak till. Vi är ju del i europamarknaden och när alla i EU ska köra elbil och rekommenderas att köra elintensiv utrustning på natten ( vilket redan görs) och ladda nämnda elbil så kommer elbehovet på natten obönhörligen att öka och därmed priset.
Utöver det - det är inte andra som tror att priserna inte kommer att påverkas av den här gruppens elanvändningsmönster - det är faktiskt du som tror att de påverkas mer än de gör det.
Krydda det med elbilsfientligheten gör inte argumentationen bättre.
Det är inte elbilar som har orsakat problem med elpriserna.
Du kan däremot hjälpa till att balansera nätet bättre genom att flytta vissa delar av din elkonsumtion till tider där efterfrågan på el är lägre.
M mbo2019 skrev:Du motsäger dig själv i ditt uttalande (mening 1 och 3).
Utöver det - det är inte andra som tror att priserna inte kommer att påverkas av den här gruppens elanvändningsmönster - det är faktiskt du som tror att de påverkas mer än de gör det.
Du kan däremot hjälpa till att balansera nätet bättre genom att flytta vissa delar av din elkonsumtion till tider där efterfrågan på el är
Jag har icke påstått att elbilar är orsaken till dagens elpriser. Jag hänvisar heller icke till att enbart innefatta personer här i tråden utan hänvisar till allmän uppfattning.
Men jag hävdar att om elanvändningen ska öka vilket den kommer att göra om ALLA ska köra elbil och då förslagsvis ska ladda på natten när det är billigt (idag) så kommer priset på natten att öka. I synnerhet om även de hushållsmaskiner man uppmanas köra på natten så kommer priset att öka på natten. Skulle en efterfrågeökning på natten inte innebära högre priser när det gör det på dagen?
Det är lika naivt som att påstå att vindkraft är grön och miljövänlig.
En sak till.M mbo2019 skrev:Du motsäger dig själv i ditt uttalande (mening 1 och 3).
Du kan däremot hjälpa till att balansera nätet bättre genom att flytta vissa delar av din elkonsumtion till tider där efterfrågan på el är lägre.
Jag är inte emot elbilen som sådan men med den batteriteknik som finns idag samt att återvinningen av batteriet inte är utvecklad samt högt inköpspris med tanke på en ständigt minkad aktionsradie pga av batteriets egenskaper anser jag att det inte är ett vettigt alternativ IDAG. Kolla gärna på Björn Gillbergs serie om miljö och el på tuben.
Ok. Jag får kolla det. Tack!tveksamt skrev:Har din NIBE-pump inte möjlighet till SPA (Smart Price Adaption)? Det är en tjänst från NIBE som går ut på just detta, att automatiskt justera när pumpen går i förhållande till elpris.
Jag tror du behöver ett gratiskonto till Nibe Uplink och så måste pumpen förstås vara uppkopplad mot nätet så att den kan hämta dagens priser från någon Nibe-server.
Edit: enligt användarhandboken borde du ha möjlighet till detta.
Men finns ingen wifi i pumpen?
Jag har min fiberkonverter precis på andra sidan av huset och har redan nu dragit en kabel som går till övervåningen (för att få bra wifi i hela huset). Så då dkulle jag alltså behöva dra en till nätverkskabrl synligt från övervåningens router ner ca 30 meter?
Skulle egentligen vara enklast ha nattpris. Nu går kurvorna upp o ner. Det är inte alltid billigast på natten som en del här och på diverse nyheter får det låta.
Som idag
Som idag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det hade ju varit en intressant variant om det i framtiden (när tillräckligt många elmätare är timavräknade) kommer fastprisavtal med tidstariffer på elhandeln på samma sätt som det finns hos vissa elnätsbolag för elnätsdelen.kisumisu skrev:
Jag tror inte privat elkonsumtion påverkar elpriset nämnvärt, det är industri och exporten.M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont
2019 SCB undersökning:
”Industri och service med mera står för majoriteten av elanvändningen i Sverige, totalt 95 procent. I service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet.”
så klart nattpriser kan påverkas, men det är nog mest från service ändå.
Jovisst är det sällan högt. Men har för mig det en gång var för mig 3kr KwH mellan 2-3. Det var någon gång i September månad när det var som mest horribelt.pacman42 skrev:
Sedan har jag sett att oftast är det mellan 7-12 priset som högst.
Men det varierar ändå. Idag var det dock positivt de var billig el efter 13.00. Bastat och slapp köra diskmaskin o tvättmaskin konstiga tider.
Men visst funderar man på fastprisavtal september skulle 1 år kostat 2kr. Nu när jag kollade skulle jag få 3år 1.3kr. Om inte elpriset går upp så lär inflationen göra sitt också Så frågan är ändå vad göra.
Redigerat:
Nej, mig veterligen jobbar de inte mot WiFi. Det finns dock produkter för att brygga över WiFi till ethernet så det går säkert att lösa.kisumisu skrev:Ok. Jag får kolla det. Tack!
Men finns ingen wifi i pumpen?
Jag har min fiberkonverter precis på andra sidan av huset och har redan nu dragit en kabel som går till övervåningen (för att få bra wifi i hela huset). Så då dkulle jag alltså behöva dra en till nätverkskabrl synligt från övervåningens router ner ca 30 meter?
En snabb googling så sa någon att de använde denna: https://www.conrad.se/p/tp-link-tl-wa850re-wifi-repeater-300-mbits-24-ghz-989931 (jag har ingen aning om det är rätt för dig, hur bra det funkar eller något annat.)
Jag har grubblat över olika algoritmer och det verkar oftast bli dåligt ibland. Jag lutar nu mest mot att använda en väldigt enkel algoritm:
- kl 1-5 så slås allt igång som behöver köra på natten
- om priset är under dagens medelpris så får de saker som behöver köra mer också köra.
Oftast leder detta till att man åtminstone går körtid 0-6 och ytterligare en eller två timmar på dagen.
Samt att jag behåller min knapp för extra varmvatten som dottern brukar använda på torsdagar och söndagar då hon skall tvätta det mycket långa håret.
- kl 1-5 så slås allt igång som behöver köra på natten
- om priset är under dagens medelpris så får de saker som behöver köra mer också köra.
Oftast leder detta till att man åtminstone går körtid 0-6 och ytterligare en eller två timmar på dagen.
Samt att jag behåller min knapp för extra varmvatten som dottern brukar använda på torsdagar och söndagar då hon skall tvätta det mycket långa håret.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Aha, det är därifrån den totalt felaktiga siffran att hushållen bara skulle svara för 5% av elkonsumtion kommer. Kan folk inte tänka själva?D davgun skrev:Jag tror inte privat elkonsumtion påverkar elpriset nämnvärt, det är industri och exporten.
2019 SCB undersökning:
”Industri och service med mera står för majoriteten av elanvändningen i Sverige, totalt 95 procent. I service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet.”
så klart nattpriser kan påverkas, men det är nog mest från service ändå.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Bostäder grupperas normalt ihop med service, som t ex här:D davgun skrev:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elanvandning/
Hittar just nu inga exakta siffror för uppdelningen mellan hushåll och service men utslaget på hela året bör det vara ca hälften (t ex baserat på dessa siffror från Finland: https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elanvandning/), dvs runt 33% av totalen, men högre när det är som kallast och lägre på sommaren.
Antar att du som jag har timavtal och inte vill att andra skall ha det för då kanske skillnaden mellan dag och nattel blir mindre. Otroligt lönsamt för oss med elbil och bra styrning på elen. Ligger själv nu i snitt under 50 öre kWh i oktober. Du tänker rätt egoistiskt måste jag säga om du försöker sprida att andra inte skall teckna timpris.M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont