Angående veden allmänt.. jag såg att ni diskuterade lite om "gammal ved"..

Vi fick våran med huset när vi köpte gården för 9 år sedan.. har fortfarande ett par kubik kvar.. har inte uppfattat den som dålig på något vis (eldningsmässigt)... bara lite smutsig och så är barken väldigt torr o trillar ibland av på vissa vedträn.

Är lite osäker på vad det är för sorter, men skulle tro att det är blandat (allt utom furu/gran)

Men de ligger staplade i vedbon (dvs under tak) :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men de ligger staplade i vedbon (dvs under tak)
Då är det ju inte så konstigt att det klarar sig bra. Fast det vanliga när man av någon anledning plötsligt får så mycket ved att det räcker i 10 år så har man inte plats med det i vedboden. En typisk vedbod rymmer nog max 2 årsförbrukningar. Det som inte ryms i vedboden står i bästa fall staplat med t.ex. gamla takplåtar liggande ovanpå för att skydda mot direkt regn, Men ofta blåser det in rätt mycket väta via sidorna..
 
Snigla Snigla skrev:
Angående veden allmänt.. jag såg att ni diskuterade lite om "gammal ved"..

Vi fick våran med huset när vi köpte gården för 9 år sedan.. har fortfarande ett par kubik kvar.. har inte uppfattat den som dålig på något vis (eldningsmässigt)... bara lite smutsig och så är barken väldigt torr o trillar ibland av på vissa vedträn.

Är lite osäker på vad det är för sorter, men skulle tro att det är blandat (allt utom furu/gran)

Men de ligger staplade i vedbon (dvs under tak) :)
Bara att elda jag har nog 5-10 årig som hamnat längst in när man fyllt något av förråden, man kan inte alltid styra vedhanteringen. Det tillkommer alltid nytt varje år man inte räknat med med blåst, snöbrott, någon död björk, etc. Allt tas om hand;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då är det ju inte så konstigt att det klarar sig bra. Fast det vanliga när man av någon anledning plötsligt får så mycket ved att det räcker i 10 år så har man inte plats med det i vedboden. En typisk vedbod rymmer nog max 2 årsförbrukningar. Det som inte ryms i vedboden står i bästa fall staplat med t.ex. gamla takplåtar liggande ovanpå för att skydda mot direkt regn, Men ofta blåser det in rätt mycket väta via sidorna..
Jo skälet till att vi har haft kvar så länge är ju att vi bara "myseldar" på kallaste vintern.. då går det inte åt så mycket.. och eldar vi inte mer än 1 kubik om året.. behöver vi bara sota var 3 år :)

Och när vi köpte huset, hade de nyligen satt in jordvärme.. så de hade nog en del ved kvar sedan de värmde upp halva huset med kakelugn..
 
  • Gilla
Gamecube och 1 till
  • Laddar…
Fick hem 1 m3 jättefin björkved i korta bitar idag (önskade 20-25 cm). Gav 2000 kr men då fick vi den hemkörd och han lämnade släpet så vi kunde lasta av i vår egen takt. Underbar känsla att veta att man kan elda "hur mycket man vill", var inne på sista vedklabbarna nu...
 
  • Gilla
  • Wow
ylven och 3 till
  • Laddar…
B
Hör att det börjar bli dags att låsa vedboden, det är ju en smärre förmögenhet som ligger där...
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fick hem 1 m3 jättefin björkved i korta bitar idag (önskade 20-25 cm). Gav 2000 kr men då fick vi den hemkörd och han lämnade släpet så vi kunde lasta av i vår egen takt. Underbar känsla att veta att man kan elda "hur mycket man vill", var inne på sista vedklabbarna nu...
Vart bor du med sådna priser.
 
Bjor Bjor skrev:
Vart bor du med sådna priser.
Fullt så höga priser är det nog inte egentligen.
 
Vad menar ni? Jag är glad att vi ens fick tag i ved. Och med hemkörning är man beredd att betala lite mer, vi har ingen dragkrok...
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fick min gallerkärra full med torr ved för 800kr.
 
Skumpe
Bjor Bjor skrev:
Vart bor du med sådna priser.
Jag gissar att hon bor i Skåne och jag är förvånad över att hon fick torr björkved hemkörd för så lågt pris.
 
Skumpe
E Emanuel01 skrev:
Fick min gallerkärra full med torr ved för 800kr.
Jag känner att den här tråden behöver mer information om var i landet priserna är. Det är som att säga att man tankade full tank för 150 spänn men nämner inte att man bor i Kuwait. Det är klart att veden är billig om man bor någonstans där det finns massor av ved.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag känner att den här tråden behöver mer information om var i landet priserna är. Det är som att säga att man tankade full tank för 150 spänn men nämner inte att man bor i Kuwait. Det är klart att veden är billig om man bor någonstans där det finns massor av ved.
Bor i Värmland det var runt 2m3.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det garanterat.
Det finns andra faktorer som väger tyngre.
Gården jag brukar handla från fick inte tag i någon som kunde fälla då Corona härjade.
Sedan skjöt dieselpriset åt skogen (pun intended) och skogsmaskinerna blev selektiva kring vilka jobb de tog för att spara bränsle.

I det här fallet fick de helt enkelt inte tag på någon att fälla deras skog, de fick köpa timmer långt bort och frakta det till gården, vilket förde med sig kostnader för både inköp och frakt då dieseln fortfarande var dyr som påverkade priset.

Corona och bränslepriset påverkade sannolikt hela skogsindustrin, inte bara gården jag handlar från.

Att Lars-Jörgen dammade av spiskasetten för att spara el hade sannolikt en ganska liten påverkan i skuggan av det ovan nämnda, även om det knappast förbättrar tillgången.
 
Här eldar vi ganska mycket nu. Jag och partnern och föräldrarna. Ett litet traktorlass metersved som väl är kring en och en halv kubikmeter travet mått räcker omkring 3 veckor.
Jag fick bilen färdig klockan 8 i kväll så nästa projekt på all ledig tid blir att få traktorn i skick. Jag börjar ligga efter med skogsarbetet men vad gör man då både bilen och traktorn totalhavererar samtidigt och båda skulle kosta mer att få reparerade på verkstad än de är värda samtidigt som jag inte har råd att köpa nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.