1 459 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Termometer med lufttryck
Hej!
Är på jakt efter en handhållen termometer som även mäter lufttryck. Ska kunna användas exempelvis om man är i ett hus och vill mäta inomhustemperaturen och om det är under- eller övertryck så den behöver ju vara ganska känslig. Den ska kunna detektera om man exempelvis slår på köksfläkten på full sula och stänger alla dörrar, fönster och ventilation, förutsatt att huset är någorlunda tätt.
Har sökt runt på nätet men har inte lyckats hitta någon som har det jag letar efter...
Är på jakt efter en handhållen termometer som även mäter lufttryck. Ska kunna användas exempelvis om man är i ett hus och vill mäta inomhustemperaturen och om det är under- eller övertryck så den behöver ju vara ganska känslig. Den ska kunna detektera om man exempelvis slår på köksfläkten på full sula och stänger alla dörrar, fönster och ventilation, förutsatt att huset är någorlunda tätt.
Har sökt runt på nätet men har inte lyckats hitta någon som har det jag letar efter...
Nej förvisso det är inte ett måste. Tänkte att det vore smidigt att ha båda funktionerna i samma enhet. Hur som helst, vad köper man om man vill mäta lufttryck då? Allt jag får upp när jag googlar är manometrar för att mäta tryck i däck...nimhed skrev:
I och med att du är ute efter att mäta lufttrycket utan någon extern referens är det väl snarare en barometer du är ute efter.
Skulle bara ha skrivit tryckmätare för ventilation, luften följde med av bara fartenDowser4711 skrev:
Precis, det blir lite knepigt att mäta så förenklat som TS vill.
TS, vad är själva mätningen till för? Låter lite som att du vill kunna mäta under visning vid husköp?
Vill du enbart ha indikativ täthet så kan du nog få ut rimliga resultat med en barometer.
Eller rättare sagt, du borde kunna köpa en på närmaste loppis om du inte behöver ha en digital.
Eller rättare sagt, du borde kunna köpa en på närmaste loppis om du inte behöver ha en digital.