L lbgu skrev:
??? Med ditt sätt att resonera kan ju även miljökraven ändras så att kommunens avloppshantering blir olaglig.
Man måste givetvis utgå efter existerande lagstiftning, eller menar du att man ska utgå från en lagstiftning som bara finns i din hjärna?
Det enda jag säger är att din (och min) godkända avloppslösning inte är garanterad för all framtid, krav ändras hela tiden. Och misskötsel är typiskt något som ofta leda till strängare krav och då drabbas även vi. Vedeldning är ett praktexempel,där misskötsel lett till hårdare krav.
 
L lbgu skrev:
??? Med ditt sätt att resonera kan ju även miljökraven ändras så att kommunens avloppshantering blir olaglig.
Glömde svara på denna del, svaret är JA och så har skett många gånger redan. Många reningsverk läggs ner för att de inte möter nya krav, till exempel gällande kvävereduktion och fosforutsläpp. Då Lägger man resurser på ett större reningsverk och anlägger nya ledningar och pumpstationer för att få slammet dit. Sen kommer nya krav på slammets TS-halt för att få lov att deponeras, krav på smittämneseliminering osv osv.
 
T Television_Set skrev:
Det enda jag säger är att din (och min) godkända avloppslösning inte är garanterad för all framtid, krav ändras hela tiden. Och misskötsel är typiskt något som ofta leda till strängare krav och då drabbas även vi. Vedeldning är ett praktexempel,där misskötsel lett till hårdare krav.
Fast det måste du ju förstå att det även gäller kommunens avloppslösning så där sitter vi alla i samma båt.
Det blir som det blir. Sen vet man ju aldrig med politik. Folk kanske till slut tröttnar på byråkrater som fått sitt eget lilla påvedöme att styra över. Lagar kan ju även gå åt andra hållet ifall man inser att man i tidigare lagstiftning gått för långt. Kanske inte så troligt, men fullt möjligt.
 
T Television_Set skrev:
Glömde svara på denna del, svaret är JA och så har skett många gånger redan. Många reningsverk läggs ner för att de inte möter nya krav, till exempel gällande kvävereduktion och fosforutsläpp. Då Lägger man resurser på ett större reningsverk och anlägger nya ledningar och pumpstationer för att få slammet dit. Sen kommer nya krav på slammets TS-halt för att få lov att deponeras, krav på smittämneseliminering osv osv.
Så är det faktisk också i detta fall, det finns en etapp till i projektet och den går ut på att avveckla Skatans reningsverk då det har kvalitetsproblem
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
M Mats skrev:
Man ersätter anläggningar nyare än 10 år. Man räknar med 10% avskrivning/år så en 5 år gammal anläggning ersätts med 50% av vad den kostade
Ok! Då blir det såklart en onödig kostnad för husägarna, själv vill jag gärna ha kommunalt och tycker det är prisvärt.
 
I Inkan skrev:
Ok! Då blir det såklart en onödig kostnad för husägarna, själv vill jag gärna ha kommunalt och tycker det är prisvärt.
Det beror på vart du bor och vilka förutsättningar du har, 300kkr för att ansluta sig och dessutom mycket högre löpande kostnader än för eget vatten och gemensamhetsanläggning för avloppet är inte attraktivt för mig.
 
I Inkan skrev:
Ok! Då blir det såklart en onödig kostnad för husägarna, själv vill jag gärna ha kommunalt och tycker det är prisvärt.
Det hade varit bättre med 20 år för det brukar en infiltration hålla, och en ny infiltration är ju dessutom billigare än brunn plus infiltration
 
Jag skrev tidigare att det skulle kosta mig 300kkr att ansluta till kommunens VA-nät, jag dubbelkollade detta idag och avgiften har naturligtvis höjts. Jag räknade ut att dagspriset ligger på 350kkr + kostnaden för grävning på tomten som gissningsvis inte går på mindre än 50kkr, troligen närmare 100kkr pga behov av sprängning och asfaltering.

Billigt är det inte i alla fall.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Det enda jag säger är att din (och min) godkända avloppslösning inte är garanterad för all framtid, krav ändras hela tiden. Och misskötsel är typiskt något som ofta leda till strängare krav och då drabbas även vi. Vedeldning är ett praktexempel,där misskötsel lett till hårdare krav.
Misskötsel har inte varit drivande vad gäller skärpta krav utan det är snarare en lägre tolerans för vissa utsläpp med tiden. En del av den gröna politiska strömningen under andra halvan av 1900-talet tills i dag. Deras tankegods är en integrerad del av kultur i norra Europa.

Det syns tydligt här på BH, så fort enskild avlopp diskuteras så dyker det upp skribenter som känner sig moraliskt överlägsna och ofta rätt okunnigt börjar veva om farliga utsläpp och ansvar. Tydliga tecken på att man saknar en vetenskaplig grund för sitt tänkande. Men de är legio i vårt samhälle.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
På vilket sätt missköter man sig om man har en egen VA-lösning som uppfyller alla miljöregler?
Inga alls såklart. Jag reagerar på svamlet om miljömuppar och miljötalibaner. Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.
 
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
SÅ GÅR DET NÄR NI TANKÄGARE GÖR HÅL I TANKARNA SÅ ATT SKITVATTNET FÖRSTÖR ERT EGET DRICKSVATTEN, DET ÄR SANNINGEN SOM DRABBADE ALNÖS FASTIGHETSÄGARE. BARA FÖR ATT SLIPPA 2000 KRONORSTÖMNINGEN AV TANKEN. GRATTIS PAPPSKALLAR....
 
B Buling skrev:
Är man gammal "och har bott där hela livet" och inte har en sparad krona så har man i sämsta fall 1 miljon i låneutrymme
Är man gammal (pensionär) får man inga lån på bostaden för pension är inte löneinkomst och det är bara lön som räknas som inkomst enligt bankerna.
 
D Dilato skrev:
Är man gammal (pensionär) får man inga lån på bostaden för pension är inte löneinkomst och det är bara lön som räknas som inkomst enligt bankerna.
1. Finns det belåningsbart utrymme i fastigheten så finns det banker som lånar ut till pensionärer. Ingen bra ränta dock.

2. Saknas helt möjlighet att låna, alltså att lån är lika med eller överstiger fastighetens värde så är kommunen skyldig att erbjuda VA-lån.
Det gäller även ifall fastighetsägaren har betalningsanmärkningar.
 
T Television_Set skrev:
2. Saknas helt möjlighet att låna, alltså att lån är lika med eller överstiger fastighetens värde så är kommunen skyldig att erbjuda VA-lån.
Hur gör man med folk som av religiösa skäl inte kan ta räntelån. Kan se att kommunen blir anklagad för rasism ifall de försöker tvinga på en muslim VA-anslutning med motivationen att de kan finansiera det med ett räntelån.

Möjligt att det även finns lite mer bokstavstrogna kristna som vägrar ränta. Det var ju dock förbjudet för kristna att syssla med räntelån tills bara några hundra år sedan, så uppenbarligen finns det stöd för det i bibeln.
 
L lbgu skrev:
Hur gör man med folk som av religiösa skäl inte kan ta räntelån. Kan se att kommunen blir anklagad för rasism ifall de försöker tvinga på en muslim VA-anslutning med motivationen att de kan finansiera det med ett räntelån.

Möjligt att det även finns lite mer bokstavstrogna kristna som vägrar ränta. Det var ju dock förbjudet för kristna att syssla med räntelån tills bara några hundra år sedan, så uppenbarligen finns det stöd för det i bibeln.
Du letar verkligen efter de mest långsökta skälen. Samma muslim lånar gladeligen till husköpet…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.