M Matte Bygg skrev:
...JÄMFÖR När du är törstig: Du dricker 0,5 liter iskallt vatten som släcker törsten. Du kan även välja att dricka samma volym som ljummet eller i fast form (is)
Vilken form kommer släcka din törst på det mest behagliga viset? Det varma, det iskalla eller ska du tugga i dig isen?
Det ljumna vattnet släcker törsten mest effektivt.
Blodkärlen i mag- tarmkanalen drar inte ihop sig (som dom gör med kallt vatten) utan är redo att direkt absorbera vattnet ut i kroppen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Kan vell säga så här , energi är oförstörbar , blir dock omvandlad (säger jag till ngn med KTH utbildning :D)
Ljus blir till värme när ljuset träffar ngn yta , en radio tex utnyttjar en del av energin till att omvandla radiovågor till ngt vi kan höra via högtalaren , men i slutändan blir det värmeenergi . Ett kylskåp producerar både värme / kyla .

Dock behöver vi inte värme jämt , tex på sommaren , därav byte till LED-lampor , energisnåla/effektiva som inte producerar så mycket värme men ger ljus .
 
Redigerat:
harry73
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan vell säga så här , energi är oförstörbar
Kunde Big Bang skapa energin ur tomma intet, då kan energin också försvinna i tomma intet igen. Den ska bara hitta rätt antipartikel
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Tomture61
harry73 harry73 skrev:
Kunde Big Bang skapa energin ur tomma intet, då kan energin också försvinna i tomma intet igen. Den ska bara hitta rätt antipartikel
Kan du förklara vad som hände/var före Big bang
Om en antipartikel stämmer möte med en normal partikel skapas värme .......
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Fast elapparater kan sänka förbrukningen mer än de själva förbrukar.

När jag på 70 talet arbetade extra som TV reparatör under gymnasietiden. Så ringde det en äldre dam till verkstaden. Det blir kallt i rummet när vi tittar på TV...

En av mina kolleger kom på vad det var. De hade nyligen möblerat om, och deras väldigt gamla TV med rör (en sådan drog ca 300w), var nu placerad rakt under rumstermostaten i rummet. Elementen blev kalla....
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Tomture61 & Harry73: Är vi inte lite off topic?
Nobelpristagaren år 2020 i fysik, Roger Penrose har jobbat med matematiska härledningar och konstaterat att det stora uppblåsta universum som levt länge har samma properties som en singularitet allt kan exploderat ifrån. Så det kanske är en slags pulsation på det sättet

Fast nu lever vi i ett tillstånd och en tid där termodynamikens lagar verkar vara omutbara. Så vi kan nog räkna med dom, vilket ger TS rätt (med några små marginella om- och men)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ till att byta vänner är att byta samtalsämne om det blir infekterat
Vänner som inte kan diskutera en så okontroversiell fråga som detta utan att det blir "infekterat" är man nog hellre utan :)
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Tomture61
M MagHam skrev:
Tomture61: Är vi inte lite off topic?
Nobelpristagaren år 2020 i fysik, Roger Penrose har jobbat med matematiska härledningar och konstaterat att det stora uppblåsta universum som levt länge har samma properties som en singularitet allt kan exploderat ifrån. Så det kanske är en slags pulsation på det sättet

Fast nu lever vi i ett tillstånd och en tid där termodynamikens lagar verkar vara omutbara. Så vi kan nog räkna med dom, vilket ger TS rätt (med några små marginella om- och men)
Försöker enbart vara mycket grundlig , så TS får lite argument till sina vänner ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast elapparater kan sänka förbrukningen mer än de själva förbrukar.

När jag på 70 talet arbetade extra som TV reparatör under gymnasietiden. Så ringde det en äldre dam till verkstaden. Det blir kallt i rummet när vi tittar på TV...

En av mina kolleger kom på vad det var. De hade nyligen möblerat om, och deras väldigt gamla TV med rör (en sådan drog ca 300w), var nu placerad rakt under rumstermostaten i rummet. Elementen blev kalla....
+1
Fan det där är bra felsökning måste jag säga.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ till att byta vänner är att byta samtalsämne om det blir infekterat
Men det är otroligt frustrerande när man vet att man har rätt , men ingen tror på en :rolleyes:
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men det är otroligt frustrerande när man vet att man har rätt , men ingen tror på en :rolleyes:
mmm allt ska vara glättit och ytligt och du ska ge fan i att på något sätt påskina att du faktiskt kan saker.
Då kommer de som inte har de kunskaperna att bli kränkta och anse att du är en besserwisser bara för att du räka kunna att 1+1 inte är 3 som alla j* företagsledningar vill påskina
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men det är otroligt frustrerande när man vet att man har rätt , men ingen tror på en :rolleyes:
Det viktigare att ha rätt än att rätt.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket trams.

Självklart cirkulerar värmen i bostaden, den varma luften stiger dessutom. All tillförd värme betyder att värmesystemet genererar mindre värme.

Det är tex så vissa extremt energisnåla bostäder fungerar, där räcker nästan med värmen från de boende som värmekälla.
Du förnekar dig aldrig när du börjar skriva en massa i trådar du inte greppar. Bara kör vidare om du vill men ge fan i att kalla något mycket väl underbyggt för trams.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Här tog det fart minsann! Men hur var det med själva grundfrågan? Enkla och tydliga argument för att få en oinsatt att förstå det här...
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vore intressant för diskussionen om du redogjorde för de skäl du nämnde i början.
Då vore det intressant om nivån höjdes en smula allmänt också. Att rapa upp likt papegojor att allt blir värme, allt blir nyttogjort osv enligt mall 1A ger inget i sammanhanget. Allt det är på något sätt trivialt men samtidigt få av de som kör linjen som öht har några djupare insikter eller intresse av det. Nu behövs inte detta för TS fråga det är det enkla systemet med sina ofullständiga egenskaper som kommer in i dessa jordnära fall där primära källan inte reagerar på de flesta okontrollerade små spill som sker.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.