V växelventil skrev:
Om du tänder kökslampan kommer du behöva det.:pÄr det inte så att TS vill både äta kakan och ha den kvar?
TS kommer kunna att få igen all sin elenergi med en lite lägre grundinställning på elementen. :)
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Det som kan inträffa är att man får lite varmare med alla små apparater och att det krävs handpåläggning med att sänka värmen. Men det gör man väl tänker jag. Vill man ha 20 C i rummet så justerar man till det blir så i ett mer manuellt system.
Redan där säger du att ts har delvis fel i sitt påstående.
Själv anser jag att det finns en relativt stor risk, att man får en annan temperament i rummet som gör att frånluften blir varmare. Det leder till ökad förbrukning
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Redan där säger du att ts har delvis fel i sitt påstående.
Själv anser jag att det finns en relativt stor risk, att man får en annan temperament i rummet som gör att frånluften blir varmare. Det leder till ökad förbrukning
Ja det finns en ju risk att temperaturen bara stiger i vissa system och om man väljer att inte göra något.

100% blir det så om värmen bara styrs efter en utekurva

Men sett över tid så går väl ingen omkring och har varmare än vad man vill ha i rummet?

Är slarvet mer generellt ( som vi har det text) så är konsekvensen bara att termostaterna står lite lägre eller att man sänkt kurvan,
 
TRJBerg
GK100 GK100 skrev:
Då vore det intressant om nivån höjdes en smula allmänt också. Att rapa upp likt papegojor att allt blir värme, allt blir nyttogjort osv enligt mall 1A ger inget i sammanhanget. Allt det är på något sätt trivialt men samtidigt få av de som kör linjen som öht har några djupare insikter eller intresse av det. Nu behövs inte detta för TS fråga det är det enkla systemet med sina ofullständiga egenskaper som kommer in i dessa jordnära fall där primära källan inte reagerar på de flesta okontrollerade små spill som sker.
Vad har det du skriver här att göra med mitt inlägg?
 
Tomture61
David Wallin David Wallin skrev:
"Som alla andra"?
Jag justerar aldrig någonsin mina termostater...
Nää helt riktigt , hemma hos mig sköter gumman det och jag ställer tillbaks :D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fortfarande
tar du och har 100W i standby läge på din TV hörna (vilket jag har tex) så motsvarar det ett element på 100W som är på hela tiden och tillför värme
dvs tillför 2.4kWh värme under ett dygn.
Ett vardagsrum är kanske 5x4 = 20kvm som behöver under en vinterdag ca 70W värme / kvm för att hålla ca 20C -> 20*70*24=33.6kWh

2.4 av 33.6 är ca 7%
Det är inte obetydligt och detta en vinterdag.
tar du en höstdag så kan bara standby värmen troligen värma hela det rummet.

Sen har du givetvis andra rum där du inte har nån apparat alls och bara en 2W led lampa , där blir värmebidraget obetydligt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Magnus E K
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det finns en ju risk att temperaturen bara stiger i vissa system och om man väljer att inte göra något.

100% blir det så om värmen bara styrs efter en utekurva

Men sett över tid så går väl ingen omkring och har varmare än vad man vill ha i rummet?

Är slarvet mer generellt ( som vi har det text) så är konsekvensen bara att termostaterna står lite lägre eller att man sänkt kurvan,
Det blir mindre än 100%. Om du har vattenburen värme där framledningstemperaturen enbart beror av utetemperaturen så kommer energiavgivningen från radiatorerna/golvvärmen minska om temperaturen i rummet ökar. T ex vid 40 graders framledning kommer energiavgivningen minska med 2,5% om temperaturen i rummet ökar från 20 till 20,5 grader. Så effekten är förvisso liten vid rimliga temperaturvärden.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, allt blir i slutänden värme.
Ja men nu handla det ju inte om energins oförstörbarhet utan att förklara för någon som kanske inte läst fysik. De får de ju endel av sanningen i alla fall samt att trådskaparen kan förmedla något!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag tror att jag möjligen har ett bra exempel till Hulingen som kan hjälpa till att förklara tankegångarna för polarna. Ett antal datahallar har etablerats i Sverige. Där står datorer och gör det datorer ska göra och varmt blir det. FÖR varmt. Det blir till och med så mycket värme att det lönar sig att ta reda på den. Om ägarna av datorerna fick välja skulle de säkert gärna se att datorerna jobbade på i lugn och ro och höll sig svala men det blir värme av elektriska manicker:
https://www.e2b2.se/forskningsproje...wer-anvandning-av-spillvarme-fran-datacenter/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Du förnekar dig aldrig när du börjar skriva en massa i trådar du inte greppar. Bara kör vidare om du vill men ge fan i att kalla något mycket väl underbyggt för trams.
Personangrepp tar man till när argumenten inte räcker till.

Detta är enkel fysik, antingen kommer värmen från värmesystemet eller så tillförs den på annat sätt. Tillförs den på annat sätt än från värmesystemet så kompenserar detsamma genom att generera mindre värme.

Och grundlösa påståenden som att luft inte cirkulerar i hus är verkligen trams. Hela systemet i mitt hus bygger på att luften cirkulerar…

Det spelar liksom ingen roll att du kommer med en textmassa som bara du själv begriper, dessa grundläggande fysiska lagar ändrar man inte på så lätt.

Enligt dina hopsnickrade teorier borde inte lågenergihus fungera över huvud taget.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
enklare blir det säkert, men blir det rätt?
Bor TS i ett hus utan ventilation, lär hon ha helt andra problem än några vänner som klagar på hennes elanvändning.

Min poäng är att man SKA ta hänsyn till ventilation.

Det fanns några exempel i tråden på restvärme på bra ställen, där de gör nytta (t ex en läslampa i sängen), men för att ekvationen ska ihopp, ska restvärmen inte bara finnas på en plats där den gör nytta, den ska också komma till termostatknappen, så att den sänker förbrukningen där. Annars blir det bara extra värme.
Jo, men det är ju så att luft cirkulerar, den stannar liksom inte kvar vid värmekällan…
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Blir det verkligen i ett 1:1 förhållande med värmen från diverse elapparater kontra el-element?
dvs, om jag har min stereo 60W på, en lampa 60W på och TV,n på 30W.
Sänker det då el-elementets förbrukning med 150W ?
Jag är faktiskt lite fundersam om det funkar så i praktiken...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Blir det verkligen i ett 1:1 förhållande med värmen från diverse elapparater kontra el-element?
dvs, om jag har min stereo 60W på, en lampa 60W på och TV,n på 30W.
Sänker det då el-elementets förbrukning med 150W ?
Jag är faktiskt lite fundersam om det funkar så i praktiken...
jepp. Elektronik = kopplar ledningar med resistans = värme då el går genom dem på samna sätt som i elelement.

Sen som nån skrev tidigare i tråden så får du förluster då ljus o ljud går genom en ruta.
Men dessa är oftas försumbara (undantag finns)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Magnus E K
Värmen sprids i hela rummet även om luften skulle vara helt stillastående, eller för den delen om det skulle vara vacuum. Lite mindre effektivt bara, dvs det tar längre tid att utjämna temperaturskillnader.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.