118 142 läst · 363 svar
118k läst
363 svar
Elektriker som debiterar för batteriåtgång i ficklampa
Kanske om man lägger till några små poster med batterier och handskar att det framstår som att timpriset bara är arbete och allt annat såsom material och administration och resor är separat? I så fall är ju fakturan smart.C cpalm skrev:I princip gör det ju det, men det är samtidigt uppenbart att skatteverket släpper igenom sådana fakturor.
Ingen av de hantverkare jag anlitar tar betalt för en massa skitsaker. I flera fall inte ens restid, servicebil och sånt.
Men de kanske börjar bli hårdare, eller så beror det på dagsformen hos den som granskar eller om hantverkaren hör till den kategori de granskar extra noga?
Rätt, men vissa saker kan ingå:C cpalm skrev:
Kostnader för vissa enklare handverktyg som normalt är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras kan dock ingå i underlaget. Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer. Det saknar betydelse om verktygen drivs med handkraft eller är motordrivna. Det innebär att t.ex. motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare och liknande är redskap som inte behöver särskiljas vid underlaget för skattereduktion.
Sedan är det väl smartare/bättre (för kunden) att restid istället faktureras som arbetstid då arbetstid är rotberättigad men inte restid.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Här har vi alltså nackdelen med rot... Men å andra sidan. Man får sätta vilken timkostnad som helst. Eftersom det är timkostnaden som ska täcka alla kostnader och sedan ge vinst.D Dilato skrev:Rätt, men vissa saker kan ingå:
Kostnader för vissa enklare handverktyg som normalt är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras kan dock ingå i underlaget. Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer. Det saknar betydelse om verktygen drivs med handkraft eller är motordrivna. Det innebär att t.ex. motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare och liknande är redskap som inte behöver särskiljas vid underlaget för skattereduktion.
Sedan är det väl smartare/bättre (för kunden) att restid istället faktureras som arbetstid då arbetstid är rotberättigad men inte restid.
Man hör å andra sidan inte hantverkare klaga på att de inte längre får täckning för förbrukning och verktyg. det är administrativa kostnader som är det man klagar över.
Sen måste jag erkänna, jag hade en hantverkare som jag anlitat för jobbet många gånger. när han gjorde jobb åt mig så försvann bilkostnad och så la vi på några timmar extra så jag hade det betalat.. . så busig har jag varit..
Den elektriker lider av kostnadsallergi !H Hank_Ö skrev:Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)
På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.
[bild]
Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Tyvärr har jag råkat ut för flera just elektriker som fakturerar de mest konstiga och små saker. Dock är de jäkligt dåliga på städa och plocka upp sina små kabelbitar som oftast ligger kvar på arbetets. Dock allmänt känt i branschen att elektriker inte städar efter sig.
.
.
H Hank_Ö skrev:Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)
På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.
[bild]
Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?