16 110 läst · 9 svar
16k läst
9 svar
Är de lag på sotning?
Det är lag på att kommunen ska meddela sotningsfrist, och den måste man följa. Kommunen är sedan ansvarig för att sotning av din skorsten sker, du kan få göra det själv på egen fastighet. Reglerna på det här området är lite slurjiga vilket beror på att Sotarmästarnas Riksförbund driver på för att få ha sina gamla disktrikt kvar i någon mån. Läs reglerna på Räddningsverkets hemsida.
Reglerna är inte så hemskt snurriga.
Fastighets ägaren är enligt lag skyldig att utföra sotning med given periodicitet. För att få sota så behöver man tillstånd vilket man endast får om man har rätt utbildning för jobbet.
.Henrik
Fastighets ägaren är enligt lag skyldig att utföra sotning med given periodicitet. För att få sota så behöver man tillstånd vilket man endast får om man har rätt utbildning för jobbet.
.Henrik
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
När jag köpte mitt hus, så funderade jag på om det var värt 200kr per år att kunna elda i braskaminen, nej tyckte jag så jag anmälde att den inte användes längre, så sen dess har jag inte sett till några sotare (10 år sen nånting)
Det kanske inte var detta trådskaparen avsåg, men det kanske kan hjälpa någon annan.
Det kanske inte var detta trådskaparen avsåg, men det kanske kan hjälpa någon annan.
Que...?tallmilan skrev:
Du menar att sotaren bedriver välgörenhet? Det är väl så numera att kommunen handlar upp sotningstjänsten och precis som alla offentliga upphandlingar borde väl lägsta bud som uppfyller upphandlingskraven beaktas. Om sotningsföretaget sedan tjänar pengar på sitt bud eller ej beror ju bara på hur god företagare han (mindre ofta hon antar jag) är. På vilket sätt skiljer sig sotaren idag från andra bygg- och fastughetstjänsteföretag?
Ja i alla fall en möjlig sotare som kommunen upphandlat tjänsten ifrån. Sotaren här är baserad i grannkommunen och har vunnit upphandlingen i tre kommuner i länet. Å andra sidan har vi numera rätt att välja att köpa sotning från någon annan sotare. I teorin. I praktiken lönar det sig natuligtvis inte för sotaren att åka flera mil extra för en sotning. De verkar också fortfarande ofta tveksamma att ge sig in på varandras områden. Så mycket för den konkurrensen... Konkurrensen finns på kommunal nivå och inte på individnivå.
Som individ finns det ju dock möjlighet att som påpekats sköta sin egen sotning efter att ha visat sin kompetens. Jag har svårt att tro att skorstensfejarmästaren kan säga nej till en person som gått en kortkurs exempelvis hos räddningstjänsten (vilket är möjligt här om man är några stycken). Att sotaren via lagrum kan tvinga någon att bli "sotad hos" är jag tveksam till. Däremot lär man få problem med försäkringen vid exempelvis brand om sotningen inte utförts och dokumenterats korrekt. Jag har en granne som vägrar släppa in sotaren i protest mot missbruket av sotningsmonopolet. Han har i alla fall klarat sig undan lagföring i tio år... (vi bor dock båda på landsbygden).
Som individ finns det ju dock möjlighet att som påpekats sköta sin egen sotning efter att ha visat sin kompetens. Jag har svårt att tro att skorstensfejarmästaren kan säga nej till en person som gått en kortkurs exempelvis hos räddningstjänsten (vilket är möjligt här om man är några stycken). Att sotaren via lagrum kan tvinga någon att bli "sotad hos" är jag tveksam till. Däremot lär man få problem med försäkringen vid exempelvis brand om sotningen inte utförts och dokumenterats korrekt. Jag har en granne som vägrar släppa in sotaren i protest mot missbruket av sotningsmonopolet. Han har i alla fall klarat sig undan lagföring i tio år... (vi bor dock båda på landsbygden).
Jag vet att det låter konstigt så jag har fråga två olika sotare i två icke närliggande kommuner, och de sa båda att de inte får tjäna pengar på själva sotningen utan bara pengar på tilläggs tjänster som rådgivning/inspektioner och de tusentals kronor det kostar att få en spis/flakt etc godkänd först gången.
Det kanske finns någon sotare här på bygget som kan fylla i ?
Det kanske finns någon sotare här på bygget som kan fylla i ?
Liknande trådar
-
Delat bjälklag?! Går det att stabilisera ovanifrån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket träslag är det i dörren?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Nockplåt över vattbrädebeslag eller tvärtom?
Tak & Vind -
Laga fästanordning på garderobsdörr
Inredning -
Varför har jag så låga drifttider? Theresienstadt Diplomat 6
Värmepumpar