Hej

Jag behöver guidning kring val mellan två olika anläggningar.
Har arbetat fram två olika lösningar som jag troligen väljer en av de i slutändan.

Alt1: Budget
Liggande paneler på yta1+2+3+4
Huawei optimerare på yta 1 och yta 3 (dessa bildar en sträng som går in på 1st MPPT ingång)
Huawei växelriktare, förhoppningsvis 10kw för att behålla möjlighet till hybrid/batterilagring
JA solar helsvarta 390w paneler
Producerar ca 10700 kwh/år
Indikativt pris ca 225tkr efter grönEL

Alt2: medium
Liggande paneler på alla fem ytor (yta 1+2+3+4+5)
Huawei optimerare på yta 1+yta 3+yta 5 (dessa bildar 1 sträng som går in på 1st MPPT ingång)
Huawei växelriktare, förhoppningsvis 10kw för att behålla möjlighet till hybrid/batterilagring
JA solar helsvarta 390w paneler
Producerar ca 13.000kwh/år
Indikativt pris 255tkr efter grönEL

Exakt vilken växelriktare från Huawei det blir inväntar jag svar på
Jag har en björk i väst som inte skuggar när solen står högt där på sommaren; den står såpass långt bort från huset. Sedan har jag en skorsten på östra sidan som till stor del föranleder att jag vill ha/behöver optimerare. Det vita fältet på bilden är bara jag som redigerat bort p.g.a adress stod där.
Villan finns i norra skåne

Vilket bör jag välja ?
Bör fungera med att enbart ha optimerare på de tilltänkta ytorna ?
Kan man se varje enskild panel (med optimerare) i Huaweis app och webbportal ?
Satellitbild på ett hustak med markerade sektioner och antal läkt, orienteringsbeteckningar N, S, Ö, V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har likvärdig hus och står i likvärdigt dilemma att välja ? Eller har erfarenhet av frågeställningarna i tråden ? @Arnodt ?

Ingen som är i samma sits som mig och kan uttala sig om detta ?

Bör man kanske även lägga på garaget om möjlighet finns ?

Kanske ska bryta ner frågeställningen. Ser man resp. panel när man använder sig av optimerare från Huawei precis som Solaredge ?

Har idag fått offerterna från leverantören så det finns goda förhoppningar om teckna avtal nästa vecka.

Är lite osäker om detta verkligen fungerar att bara ha optimerare på väst och öst taket så att produktionen blir korrekt och anläggningen startar tidigt. Går och velar lite mot att välja alternativ 1. Som jag har fattat allt så ska det fungera men en annan installatör hävdade att det inte gick att sätta optimerare på bara två av ytorna i mitt fall utan det skulle resultera i undermålig produktion.

Jag har hört så här om att använda Tigo TS4-A-O effektoptimerare:

A. har man en sträng med säg 10 seriekopplade paneler, alla i samma väderstreck och samma uppvinkling, och 2 är skuggdrabbade. Då kan man sätta Tigo på enbart dessa 2 paneler.De övriga 8 behöver ingen Tigo.

B. har man en sträng med seriekopplade paneler där panelrna är i olika väderstreck eller olika uppvinkling, måste samtliga paneler i den strängen förses med en Tigo.

A Arnodt skrev:
Jag har hört så här om att använda Tigo TS4-A-O effektoptimerare:

A. har man en sträng med säg 10 seriekopplade paneler, alla i samma väderstreck och samma uppvinkling, och 2 är skuggdrabbade. Då kan man sätta Tigo på enbart dessa 2 paneler.De övriga 8 behöver ingen Tigo.

B. har man en sträng med seriekopplade paneler där panelrna är i olika väderstreck eller olika uppvinkling, måste samtliga paneler i den strängen förses med en Tigo.
Tackar för svaret @Arnodt och välkommen tillbaka. Fick en känsla att du hade tagit "sommarledigt" från forumet. Så som du skriver är så jag uppfattat det också men varit lite osäker. För min del blir det isåfall scenario B.

Uppdaterar med uppgifter för det alternativet som är mest troligt att det blir affär på

Alt1: Budget
JA solar helsvarta 395w paneler: JAM54S31-395/MR
Huawei VR: SUN2000-10KTL-M1
Huawei smartmätare: DTSU666-H100A
Huawei optimerare: P450
Installerad effekt: 395*32=12,64kwp
Detta ger ett installationspris på 229.000/12,64=18.112kr/kwp
Producerar ca 11240 kwh/år
229tkr efter grönEL

Jag förbrukar änsålänge 8500kwh/år men när det blir elbil om typ 2år så räknar jag med att egenförbrukningen ökar typ 2000kwh/år (räknar med 2kwh/mil och att köra ca2000mil/år men att man "tankar" med el när man är ute och kör där det finns tankmöjligheter)

Är detta vettigt ?

Leverantören har räknat med 1.59kr/kwh men det är ju ingen som vet hur det kommer bli utan den siffran är egentligen helt oväsentlig. Det som är väsentligt är vilken månadskostnad (amortering+ränta) man landar på för bolånet hos banken så att man får en likvärdig/samma månadskostnad som utan solpaneler. För min del så blir det 10år som världsläget ligger just nu

En sak till angående effektoptimerare Tigo.

C. Vid två(eller fler) parallellkopplade seriekopplade strängar, kan inte Tigo effektoptimerare användas alls, inte ens om samtliga paneler förses med Tigo i de parallellkopplade strängarna. Vid parallellkoppling av strängar, fingrarna bort från effektoptimerare!

C: är ju inget som kommer inträffa i mitt fall oavsett vilken lösning jag väljer i slutändan.

Jag har en skorsten som syns på bilden på östra sidan. Skulle man klara sig utan optimerare överhuvudtaget och istället köra på två mindre VR och förlita sig på att By-pass dioderna i panelerna tar hand om skuggningen där som uppkommer ?

På Alternativ1
På Yta 1(öster) ska du ha 12 st paneler
Yta(väster) ska du ha 9 paneler.

Hade du tänkt att parallellkoppla dessa 2 strängar och till ena MPPTingången på växelriktaren?
Det är nog inte att rekommendera pga olika antal paneler i de båda parallellkopplade strängarna.

Och att seriekoppla dem utan att ha effektoptimerare på samtliga 21 st, går nog heller inte bra.
När solen står i öster ger österpanelerna ström, men västerpanelerna bidrar inget alls, by-pass-dioderna på västerpanelerna släpper nog bara förbi strängströmmen. Har du däremot effektoptimerare på samtliga 21 panelerna, så bidrar västerpanelerna på morgonen och förmiddag med det som motsvarar ljuset som träffar dem.

Plockar du bort 3 st paneler från Yta 1(öster) då kan Yta 1(öster) och Yta 3(väster) panelernas strängar parallellkopplas, då blir lika antal paneler i de båda strängarna, inga effektoptimerare behövs. Ett budget alternativ, blir årlig förlust med ca 1000 kWh/år, pga 3 öster-paneler färre. Men förmodligen ca 21 x 700 = 15000 kr för effektoptimerare och minus priset för 3 paneler och dess takfästen, lägre offert pris, för grönt avdrag.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
På Alernativ1
Är inte med på ditt svar där. Men ytorna och antalet paneler stämmer som du skriver

K
M mortimer skrev:
Ja med Huawei optimerare. Men inte så detaljerat som hos solaredge, vill jag minnas

A Arnodt skrev:
På Alternativ1

Hade du tänkt att parallellkoppla dessa 2 strängar och till ena MPPTingången på växelriktaren?
Det är nog inte att rekommendera pga olika antal paneler i de båda parallellkopplade strängarna.

Och att seriekoppla dem utan att ha effektoptimerare på samtliga 21 st, går nog heller inte bra.
När solen står i öster ger österpanelerna ström, men västerpanelerna bidrar inget alls, by-pass-dioderna på västerpanelerna släpper nog bara förbi strängströmmen. Har du däremot effektoptimerare på samtliga 21 panelerna, så bidrar västerpanelerna på morgonen och förmiddag med det som motsvarar ljuset som träffar dem.

Plockar du bort 3 st paneler från Yta 1(öster) då kan Yta 1(öster) och Yta 3(väster) panelernas strängar parallellkopplas, då blir lika antal paneler i de båda strängarna, inga effektoptimerare behövs. Ett budget alternativ, blir årlig förlust med ca 1000 kWh/år, pga 3 öster-paneler färre. Men förmodligen ca 21 x 700 = 15000 kr för effektoptimerare och minus priset för 3 paneler och dess takfästen, lägre offert pris, för grönt avdrag.
Tackar för feedback.

Initiala tanken som offerten bygger på är att det sätts optimerare på samtliga av dessa 12+9st(totalt 21st) panelerna och dessa utgör en (1) sträng som då går in på den ena MPPT ingången.

När jag pratade med säljaren idag så menade han dessutom på att optimerarna inte kommer avhjälpa skuggningen som uppstår från skuggningen av skorstenen på östra sidan utan var bättre att använda sig av 2st mindre VR (från SAJ/Sungrow/Solis) och lägga resp. takyta på 1st MPPT ingång vardera. By-passdioderna i resp. drabbad panel hanterade skuggningen från skorstenen utan problem idag menade han på. Är inte helt säker på hur detta stämmer med verkligheten.

(bild nedan tagen kl 10 den 15e sept här i nordöstra skåne som visar hur skuggan ligger från skorstenen)
Solpaneler på tak med skuggning från skorsten i nordöstra Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår ditt budgetalternativ och det skulle säkert få ner priset med ca 3*6000kr(panel+montagematerial+optimerare)+18*700=ca 18000+13000kr=31000kr, men då till kostnaden till ca 1000kwh/år i lägre produktion och fortfarande frågetecken hur det skulle fungera med skuggning från skorstenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.