A Alexn72 skrev:
De kan också vara för att vara tydlig.
Fossil= fossiltbränsle i en förbränningsmotor.
El= elmotor driven av ett batteri.
Inte svårare än så.
Man brukar prata om BEV och ICE.
BEV= battery electric vehicle. ICE = internal combustion engine.

Fossilbil är ytterligare propaganda som du gått på. Man försöker få oppositionen att se föråldrad och dum ut genom att använda nedsättande benämningar.

Och för att återgå till topic. Jag eldar med det som brinner.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med den skrivningen så skulle jag påstå att man kan elda vad som helst som man just avsett att elda med.
Diesel borde ju vara helt ok att elda i kaminen, det är ju ett bränsle.
Köper jag in plast med syftet att elda det så är det ju avsett som bränsle.
Skulle man tolka det som du verkar göra så skulle det varit olagligt att elda en obehandlad furubräda som man köpt då denna bräda givetvis inte sålts på brädgården som bränsle.
Lagen är otroligt vag och som gjord för att kunna tolka lite som man vill.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag syftet med lagen är att skydda kommunernas sophantering mot konkurrens.

Så har du inget bättre att komma med så får du svårt att övertyga mig att jag riskerar åtal om jag eldar några mjölkkartonger och lite plast i kaminen.
Gasformig Plast kan kondensera i kaminen, vid spjället och i skorstenen och bilda en beläggning dom är nästan omöjlig att få bort. Rekommenderas inte. Men i övrigt är det väl rätt så mycket fritt fram nu när regeringen medvetet brutit samhällskontraktet för att få stöd av några tokstollar som lagt ned vår hållbara elproduktion som i sin tur nu leder till att tusentals svenskar får lämna sina hem.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är därför jag har nytillverkat modulära och stapelbara vedkorgar.
De stora i hemmet och de två mindre till fritidshuset, endast för ved.
Något måste man ju göra mellan inläggen om vad som kan eldas.
Handtag ska fixas till de två små, sågas ur i skivan.
[bild][bild][bild]
De ser jättesnygga ut och att ha dem stapelbara (och flera) var ju en riktigt bra lösning på att förvara det inne.
Men, håller verkligen listerna som handtaget sitter i för någon större belastning?
Det ser klent ut, men å andra sidan så finns det ju inte mycket storleks-referenser, så det är kanske en synvilla?
Vad har du för mått på de större?
 
G Granström2 skrev:
Gasformig Plast kan kondensera i kaminen, vid spjället och i skorstenen och bilda en beläggning dom är nästan omöjlig att få bort. Rekommenderas inte. Men i övrigt är det väl rätt så mycket fritt fram nu när regeringen medvetet brutit samhällskontraktet för att få stöd av några tokstollar som lagt ned vår hållbara elproduktion som i sin tur nu leder till att tusentals svenskar får lämna sina hem.
Spelar ingen roll, inget kan överbevisa honom. Möjligen att en skorstensbrand skulle få honom att ändra sig, men även det skulle förmodligen bero på något egenpåhittat.
 
A AndersS skrev:
Man får åtminstone inte elda batterier i kamin kan vi väl vara eniga om.:cool:
Bildäck brinner bättre och ger mer energi! :cool:
 
N NOP skrev:
Bildäck brinner bättre
Det är en vanlig tro, men jag har aldrig sett någon skriftlig källa ;)

Själv tog jag in en korg torrgran med faströta, det duger utmärkt för mina nuvarande värmebehov.
 
  • Gilla
NOP
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
De ser jättesnygga ut och att ha dem stapelbara (och flera) var ju en riktigt bra lösning på att förvara det inne.
Men, håller verkligen listerna som handtaget sitter i för någon större belastning?
Det ser klent ut, men å andra sidan så finns det ju inte mycket storleks-referenser, så det är kanske en synvilla?
Vad har du för mått på de större?
Trä är starkt, dyckertpistol och lim.
Det är hellimmat i alla sammanfogningar så den blir stark och stabilt.
De är 350 mm breda och sedan 400 mm djup/höjd. Du kan också ställa dem enbart påhöjden, föttererna låser dem sedan vid den under i position.
 
Tomture61
S Sir Duke skrev:
Nej har inget sånt labb.

Men om man vänder på det, varför skulle man ha bekämpningsmedel i en klen engångspall som man lämnar kvar hos privatkunder?

Har fått leverans några gånger på pall med kritvitt färskt trä som lukar kåda. Förstår inte vad en behandling skulle syfta till.

Därav gissningen att det finns mer än klassisk EUR-pall och utländsk mörk behandlad giftig. Bara nyfiken gissning, inget jag absolut behöver få veta.
Man kan fundera på varför det ens finns ett förbud i EU regionen ang behandlade pallar ;)
Finns många palltillverkare på denna planet och pallarna är flyttbara .
 
EUR-pall, om kaminen själv får välja.
 
  • Haha
  • Gilla
NOP och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
DennisCA DennisCA skrev:
EUR-pall, om kaminen själv får välja.
Jag brukar "panta" mina EUR-pallar , man får pengar :D
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag brukar "panta" mina EUR-pallar , man får pengar :D
Japp, runt 160 spänn, det får man 60 liter prima björkved i säck för som är bättre än att elda pall i alla avseenden :)
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag brukar "panta" mina EUR-pallar , man får pengar :D
Det har jag försökt men de säger att jag måste leverara ett fullt lastbilslass EUR-pallar om jag skall få någon betalning. Mindre mängder betalar de inte pant för.
 
  • Wow
Tomture61
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ett stort problem med vätgas som ingen riktigt verkar bry sig om är säkerheten. Hur bra är det med en massa gasbehållare precis överallt i samhället. För vanliga gasbehållare är det ju ofta stränga krav att utrymmen med gasbehållare över en viss storlek måste ha varningsskyltar och brand. Av någon anledning verkar det inte vara så viktigt när det gäller gasfordon. En bilfärja full med gasbilar låter som en spännande båtresa.
Toyotas vätgasbil har en tanjk med 700 bars tryck. Dvs 300 gånger högre än i ett bildäck.
Bilen drar ungefär 2 liter gas/mil. Tanken blir stor och tar plats pga trycket.
Verkningsgraden blir usel jämfört med en elbil--kanske 3 gånger mera el för gastillverkning etc än vad batteribilen behöver.

Är det någon som tror att man kan tillverka vätgas bara när det blåser? Då blir det riktigt besvärligt för vätgas är svårlagrad pga volymen eller trycket. Bara att välja -- dyrt blir det.
 
Tomture61
G Granström2 skrev:
Men i övrigt är det väl rätt så mycket fritt fram nu när regeringen medvetet brutit samhällskontraktet för att få stöd av några tokstollar som lagt ned vår hållbara elproduktion som i sin tur nu leder till att tusentals svenskar får lämna sina hem.
Den situation som regeringar har försatt oss Svenskar i är en katastrof :mad:
Samtidigt kan man tycka att sopförbränning i ens egna kamin kan få grannars liv förkortade , med alla andra utsläpp inte att förglömma .
De var ju inte grannar (förhoppningsvis) som skapade det skenande elpriset , eller :thinking:
 
Tomture61
N NOP skrev:
Bildäck brinner bättre och ger mer energi! :cool:
Men grattis , nu fick du majoriteten i denna tråd att gå i spinn :strong:
Fan va duktig du är ;)
 
  • Haha
NOP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.