Kan man själv bygga en braskaminsinsats till en befintlig öppen spis. Och i så fall var kan jag hitta ritningar till hur man gör detta? Öppen spis med tegelstensdesign och insynsskyddad eldstad, några vedträn inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är teoretiskt möjligt, men det finns krav på förbränningen nuförtiden (dvs utsläppen) och jag svårt att se att en hembyggd konstruktion kan bli godkänd.

Annars är det rätt enkelt, nån form av tät dörr, ett spjäll som stryper tilluften och kanaler som gör att tilluften värms innan den når elden...

Ja, som sagt, i teorin är det inte särskilt svårt, ta en titt på en Keddy/Kedddy-kasset. Det är inte särskilt många komponenter och beroende på egen förmåga är det absolut något som är möjligt att göra.

Men generellt kommer det där räknas som en nyinstallation av en kamin, och nya regler gäller, som bland annat säger att den ska ha en energideklaration, något som blir väldigt svårt att ordna själv.

Det finns vissa undantag där man kan hävda "tidstypiskt" och liknande, men att välja en DIY istället för att köpa en likvärdig med deklaration tror jag blir en uppförsbacke som gör det rätt oattraktivt.
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, som sagt, i teorin är det inte särskilt svårt, ta en titt på en Keddy/Kedddy-kasset. Det är inte särskilt många komponenter och beroende på egen förmåga är det absolut något som är möjligt att göra.

Men generellt kommer det där räknas som en nyinstallation av en kamin, och nya regler gäller, som bland annat säger att den ska ha en energideklaration, något som blir väldigt svårt att ordna själv.

Det finns vissa undantag där man kan hävda "tidstypiskt" och liknande, men att välja en DIY istället för att köpa en likvärdig med deklaration tror jag blir en uppförsbacke som gör det rätt oattraktivt.
[länk]
ja dom ser ju fina ut men som fattigpensionär finns det ingen som helst möjlighet att få ihop 10000 kr eller mer ved har jag och en stor öppen spis men i den är det ju inte lönt att elda så att effektiviteten i en öppen spis är 5-10% medan med insats typ80% och då är det lönt att elda

Har man kunskap och utrustning att klippa, bocka och svetsa i grov plåt så borde det vara möjligt att tillverka en insats själv. Men det är nog inte lönt om om det går med en standardinsats. Jag funderade på att låta tillverka en till vår öppna spis som har en liten eldstad som smalnar av inåt. Men det kom aldrig längre än till tanken.

I mitt gamla hus hade jag en insats som min far svetsade ihop själv av durkplåt.
Den höll förvånansvärt bra:)
Efter ca 15 år byttes den ut mot en Keddy som var bättre på alla sätt utom då priset, gratis är gott.
Både första och andra insatsen monterades utan hjälp från proffs.
Andra bytet gjordes utan besiktning, så insats byttes mot ny insats och den besiktigas vartannat år utan problem.

/
De jag har är gjutna och utsidan är fylld av flänsar för värmeavgivning, exkl. undersidan. Så inget enkelt gördetsjälv arbete, tror det är ytterst få som klarar att göra en "plåtkopia".

A AndersS skrev:
De jag har är gjutna och utsidan är fylld av flänsar för värmeavgivning, exkl. undersidan. Så inget enkelt gördetsjälv arbete, tror det är ytterst få som klarar att göra en "plåtkopia".
Gick tydligen bra för @Argastesnickaren :)

H haraldkasper skrev:
ja dom ser ju fina ut men som fattigpensionär finns det ingen som helst möjlighet att få ihop 10000 kr eller mer ved har jag och en stor öppen spis men i den är det ju inte lönt att elda så att effektiviteten i en öppen spis är 5-10% medan med insats typ80% och då är det lönt att elda
Kolla Blocket, även om de lär vara hårdvaluta nu.
Jag sålde min Keddddy insats för typ 3-4' för ett antal år sedan. Köpte en fristående Jötul i ungefär samma prisklass och sålde den för samma peng när vi uppgraderade till täljsten.
"Kapen" får man vara snabb på, men de kommer hyfsat regelbundet.

Gick tydligen bra för @Argastesnickaren :)
Höll bra men sämre med funktionalitet enligt inlägget;)

Tomture61
H haraldkasper skrev:
Grejen med effektiv förbränning verkar vara att elden tillförs luft från ovan (sekundär förbränning)
Men som har sagts tidigare , det måste vara en typgodkänd kamin med massa värden på utsläppen i röken .

Hur hårt reglerna ska efterlevas har jag själv erfarit .
Ville göra ett nytt hål i plåten som är under / framför kaminen (skyddsplåten) färdigstansade hålet för tilluften passade ej vart mitt rör som kom upp genom golvet .
Ringde tillverkaren och frågade om det var ok , nix fick inte ändra något i deras konstruktion :rolleyes:
Gjorde i alla fall ett nytt hål :D
Sotaren som besiktigade installationen hade inte heller ngr problem med det (y)

Redigerat:
A AndersS skrev:
Höll bra men sämre med funktionalitet enligt inlägget;)
Den var klart sämre än en ny Keddy.
Däremot så byggdes den för ca 30 år sen som en kopia av fabriks tillverkad insats.
Där fanns inga flänsar, vet inte varför för det hade inte varit några större problem att svetsa dit.
Fanns förmodligen inte på originalet:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.