Hej!
Vi har haft golvvärme Roth i 13 år. Nyligen upptäckte vi att två slingor är kalla. Ena är för badrummet, det skulle hela tiden vara på och den andrar är på ett sovrum som styrs av termostat i rummet (termostat fungera och lyser grönt hela tiden). Övriga rum fungerar som det ska.
Vi har öppnade A som vi tror att det är en avluftningsventil och det kom ut bara vatten (ingen luftblandning), vred på B, C rörde vi inte. Hittills är resultatlöst.
Vi är jättetacksam för några förslag för att försöka rätta fel.
Se bilder nedan:
Vi har haft golvvärme Roth i 13 år. Nyligen upptäckte vi att två slingor är kalla. Ena är för badrummet, det skulle hela tiden vara på och den andrar är på ett sovrum som styrs av termostat i rummet (termostat fungera och lyser grönt hela tiden). Övriga rum fungerar som det ska.
Vi har öppnade A som vi tror att det är en avluftningsventil och det kom ut bara vatten (ingen luftblandning), vred på B, C rörde vi inte. Hittills är resultatlöst.
Vi är jättetacksam för några förslag för att försöka rätta fel.
Se bilder nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kulventilerna ser halvstängda ut, de röda vreden, de bör rimligen vara helt öppna. Vidare kan du prova skruva av ställdonen för de kalla slingorna och se om det börjar flöda, de kan vara trasiga.
Rakt ovan "a" har ni en automatisk avluftare, kolla så den inte är stängd, liten plastknopp på sidan.
Rakt ovan "a" har ni en automatisk avluftare, kolla så den inte är stängd, liten plastknopp på sidan.
Redigerat:
Tusen Tack Jensaro!
Jag har tittat närmare på dina förslag. Kulventil på retur gick inte att öppna helt för det kollidera med F och tydligen det har varit så hela tiden. Är det D som är automatisk avluftare? Är det E och F som är ställdonen?
Jag har tittat närmare på dina förslag. Kulventil på retur gick inte att öppna helt för det kollidera med F och tydligen det har varit så hela tiden. Är det D som är automatisk avluftare? Är det E och F som är ställdonen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, d är avluftaren och de andra är de som styr hur mycket ventilerna ska öppna. E och F kan du prova skruva bort, då ska ventilen öppna helt precis som när man skruvar bort termostaten på en vanlig radiator.
Tack Jensaro för hjälp! Efter har skruvade bort E och F och montionerade den mitten stiftet, fick F rummet tillbaka golvvärme på engång men E till badrummet är fortrafande kallt. Avluftare D var inte fast och när man vred det mot olika håll, kom ut ingenting.
väcker liv i en gammal tråd då jag har helt exakt samma problem och förutsättningar. 13 år gammalt, ser ut exakt som på bilden (men spegelvänt) och exakt samma problem med samma slingor. Vad är oddsen?
Har provat det mesta och inget fungerar. Har dock inte riktigt klart för mig hur avluftaren ska hjälpa. Om det är tillräckligt mycket luft i en slinga för att det ska stoppa flödet, kan man verkligen få bort det med avluftaren då? Känns som att den bara kan hjälpa mot mindre luftbubblor som cirkulerar i systemet. Men jag är långt ifrån nägon expert på detta...
Några idéer?
Har provat det mesta och inget fungerar. Har dock inte riktigt klart för mig hur avluftaren ska hjälpa. Om det är tillräckligt mycket luft i en slinga för att det ska stoppa flödet, kan man verkligen få bort det med avluftaren då? Känns som att den bara kan hjälpa mot mindre luftbubblor som cirkulerar i systemet. Men jag är långt ifrån nägon expert på detta...
Några idéer?
Bump här med. Någon som kan Roth golvvärme eller har en manual för 20 år gamla grejjer?
Liknande trådar
-
Problem med uppvärmningen - Vattenburen Golvvärme
Värme allmänt -
Problem med vattenburen golvvärme (giv mig styrka...)
Värme allmänt -
Problem med vattenburen golvvärme i ett rum
Värme allmänt -
Problem med vattenburen golvvärme, blir bara varmt i ett av rummen
Värme allmänt -
Problem med vattenburen golvvärme
Värmepumpar