4 893 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Gasspis - Lofra, Bertazzoni, Ilve?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Bra funktioner, absolut. Men framförallt väldigt jämn temperatur. Ställer man in 200 grader så är det 200 grader, i hela ugnen. Håller dessutom värmen sjukt länge även avstängd. Antar att det delvis beror på att det inte är glasluckor till ugnen. Mycket bra grillfunktioner. Salamandergrill och dedikerad slow-ugn. Induktionshällen har också, utöver vanliga 1-9, tre förprogrammerade värmeinställningar (44, 70 respektive 94 grader) för smältning, värmehållning och sjudning. Låter kanske töntigt men sjukt användbart när man har många kokkärl på gång samtidigt.arneri68 skrev:
Sen har den såklart alla andra bells and whistles typ teleskopskenor, inbyggda termometrar, kopplingsbara zoner med stekbord etc.
Edit: Och en jäkla kvalitetskänsla. Inget rackigt Smeg-skit utan tvärtom känslan av att denna kommer hålla i 100 år.
Hur pass bra Bertazzonis gashällar är vet jag inte, men har dock erfarenhet av deras inbyggnadsugnar. Jag har haft flera exemplar hemma pga reklammationer. Alla har haft problem med att klockan går ca 5 minuter för snabbt per månad. Inget stort problem, men irriterande.Düsseldorff skrev:
Några har haft problem med effektstyrningen och slagit av värmen efter byte av uppvärmningstyp, växling mellan undervärme/övervärme -> varmluft, eller aktivering/deaktivering av ånga.
Det sägs att Bertazzoni köpt in tjänsten för mjukvaruutveckling, men uppenbarligen har de haft en dålig specifikation och ingen kvalitetskontroll.
Dropprännan var feldesignad och vatten droppade ner på golvet vid användning av ånga.
Flera av ugnsplåtarna har slagits kraftigt under uppvärmning, vilket resulterat i hopsjunket bröd eller kakor som ligger kors och tvärs.
Den har dock många bra funktioner som upptining, varmhållning, jäsning etc. Det senaste exemplaret har även snabbuppvärmning av ugnen vilket ger 200 grader inom 10 minuter.
Min ugn tar 2 minuter till 200Carneri68 skrev:Hur pass bra Bertazzonis gashällar är vet jag inte, men har dock erfarenhet av deras inbyggnadsugnar. Jag har haft flera exemplar hemma pga reklammationer. Alla har haft problem med att klockan går ca 5 minuter för snabbt per månad. Inget stort problem, men irriterande.
Några har haft problem med effektstyrningen och slagit av värmen efter byte av uppvärmningstyp, växling mellan undervärme/övervärme -> varmluft, eller aktivering/deaktivering av ånga.
Det sägs att Bertazzoni köpt in tjänsten för mjukvaruutveckling, men uppenbarligen har de haft en dålig specifikation och ingen kvalitetskontroll.
Dropprännan var feldesignad och vatten droppade ner på golvet vid användning av ånga.
Flera av ugnsplåtarna har slagits kraftigt under uppvärmning, vilket resulterat i hopsjunket bröd eller kakor som ligger kors och tvärs.
Den har dock många bra funktioner som upptining, varmhållning, jäsning etc. Det senaste exemplaret har även snabbuppvärmning av ugnen vilket ger 200 grader inom 10 minuter.
all kondensator från ångan rinner ut i avloppet utan spill, har 8 plåtar samtidigt
Vi har en ilve gasspis med pc10 flaskor under altanen utanför. Lagar "normalt" med mat för en småbarnsfamiljer. Dvs typ varje dag men sällan något avancerat. En tub räcker för oss 6-7 månader. Det känns helt ok tycker jag, men visst är det ett moment man sluppit med induktion. Men det är såklart helt avhängigt hur mycket och hur avancerad mat man lagar.M Martin_Swärd skrev:
Själv kör vi med en WHRU, eller rättare sagt två stycken och en tredje i reserv. Dock inte i hemmet utan på jobbet.arneri68 skrev:
Det verkar som att vi inte är på byggahus-forum utan snarare byggarestaurang eller annat forum.