Vi bor i ett hus byggt 1948 som har en källare med betongplatta. I en del av rummen i källaren är betonggolvet “upphöjt” jämfört med de andra utrymmena med ca 5 cm. Vad kan det finnas för orsaker till att man har gjort på det viset?

Vi tänkte jämna alla golven så att de alla är på den lägre nivån. Innan vi börjar med det, är det någon som vet om det finns några risker med att göra så eller anledningar till att inte göra det?

Bifogar en bild på nuvarande planskiss, med röda kryss i de utrymmen som är upphöjda.

• Ritning av en husplan med markerade områden för renovering betecknade med röda kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De har inte flytspacklats vid något senare tillfälle inför golvläggning?
Dvs, senare än byggtillfället.

/C

Kan ligga rör högre än de lägre golven i rummen med rött kryss. Kan vara berg i dagen som gjorde att de höjde golven i de utrymmena.

Måste vara enklare att höja de andra golven

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om det bara är för att få samma golvhöjd, skulle jag tänka både två eller tre gånger innan jag gjorde något. Om det är problemfritt sedan 1948 ska man nog undvika och peta i konstruktionen.

Om ni gör det för att åtgärda ett problem är det naturligtvis ett annat läge.

Ta också reda på om det verkligen är en betongplatta. Vårt hus är byggt 1950 och de bärande väggarna står på sulor, och sedan är det en rätt tunn kaka man gjutit som golv i de olika rummen.

Om ni verkligen kommer tillslutsaten att sänka/bila bort betong så är det rätt mycket jobb. När jag gjorde det i ett rum, så tog det två grovisar 5 dagar att bila, bära och gräva…

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tack för svar!

Tror inte att det har flytspacklats efteråt, dock så har man på golvet i tvättstuga och badrum lagt klinker, så där blir upphöjningen mer "naturlig". Men det är framför allt i syrummet och sovrummet som det ser märkligt ut med upphöjningen. Tror inte det beror på att de skulle ha stött på berg. Däremot skulle det kunna vara att man behövt höja upp golvet på grund av rör – elementrören går (av någon anledning) ner i marken. (Off topic, men om någon vet varför man lagt ner elementrör så, så är jag nyfiken!). Däremot är det även elementrör som sticker ner i marken från de rummen med lägre golv...

Håller med om att det skulle vara enklare att höja upp de andra golven, men det är redan relativt lågt i tak nere i källaren så varje centimeter räknas! Därför vill vi hellre sänka golven än att höja upp.

@T-dog Stort tack för tipsen och att du delar av dina erfarenheter. Är rätt säker på att det är betongplatta, men får undersöka vidare så man inte bara "antar" att det är på ett visst sätt.

BirgitS
Kanske att man har lagt in mer isolering i bostadsrummen för att golvet ska bli mindre kallt, dvs. mindre dyrt att värma upp.

48 va det väl knappast isolering under betonggolv alls.

I mitt hus från -49 hade man höjt badrummet för golvvärme samt gillestugan för 45mm isolering. Ytterligare ett rum är även det höjt för att få ned 45mm isolering.

Badrum och tvättstuga är nu utrivet, plattan upp-bilad och grävt ned för att få plats med 200mm cellplast, ny platta och ny golvvärme.
Gillestugan är uppriven, isoleringen utkastad, platonmatta, nytt golv och ventilerade socklar.

Det kan ju vara höjt för att, som du skriver, få plats med elementrören på ett relativt enkelt sätt.

I mitt från -49 är/var plattan gjuten rakt på sand/sprängsten & jord.

"Förrådet" och "Hallen" återstår att ta tag i... Drar på det, in i det sista... :rolleyes:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Stefan N Stefan N skrev:
48 va det väl knappast isolering under betonggolv alls.
Och då var det inte heller bostadsrum i en källare så de kan ha tillkommit senare. Men det ser ut som att det är en dörr i syrummet så det kanske är någon form av souterräng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.