Om någon har en smart idé om hur man stoppar löven från att hamna i de intilliggande hängrännorna (utan att ta ner trädet) så vore det uppskattat.
”Ta ner trädet” är inte ett ok svar. Är svaret ”ta ner rännorna” ok?
Eller för att vara mer allvarlig. Nej jag vet inte, men är också både drabbad och intresserad. Jag har sett något galler man ska sätta över rännorna, men om det hade funkat bra hade det väl redan suttit på de flesta rännor. Jag kan inte påminna mig om att ha sett ett enda i verkligheten.
Eller för att vara mer allvarlig. Nej jag vet inte, men är också både drabbad och intresserad. Jag har sett något galler man ska sätta över rännorna, men om det hade funkat bra hade det väl redan suttit på de flesta rännor. Jag kan inte påminna mig om att ha sett ett enda i verkligheten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Finns nog inget annat att göra än att helt enkelt ta bort löven efter dom faller. Du får väl trösta dig men att det bara blir en eller två vändor per år och det får man nog ändå räkna med den lösningen.
Det bästa skulle vara att göra en ränndal som leder bort löv och vatten.
Alternativt endast en större hängränna som lättare kan transportera bort löv för på bilden ser det ut som två. Stuprör bör då mynna ut i utkastare eller med lövsil nedtill.
Alternativt endast en större hängränna som lättare kan transportera bort löv för på bilden ser det ut som två. Stuprör bör då mynna ut i utkastare eller med lövsil nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Jag är rätt skeptisk, förstår inte fördelen med att löven ska fastna och hindra vatten uppe på taket. Möjligtvis lite lättare städning men jag tvivlar, den påtagliga risken för att nätet ska frysa igen på vintern tycker jag inte är värt det även om det gav någonting men det beror väl lite på klimatet också.
Ja, vi får se. Om inte annat kanske det blir enklare att blåsa bort löv när de ligger så här.
Liknande trådar
-
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga -
Hade ni renoverat dessa källarfönster eller bytt mot PVC
Fönster & Dörrar -
Bygglov för altan ovan källarentré
Bygglov -
"Återställa" altan efter dränering kräver bygglov?!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Råd sökes för bygglovsärende med kommunen gällande altan
Bygglov