Keiller Keiller skrev:
September månad, fyra års jämförelse, elförbrukning och vad jag betalade:

2019: 875,2 kWh - 1.565:-
2020: 840,6 kWh - 1.408:-
2021: 757,4 kWh - 1.886:-
2022: 431,5 kWh - 1.877:-

Tråkig läsning men det blir ännu tråkigare när vinterhalvåret ska summeras.
Kanske klen tröst, men det hade ju sett än tråkigare ut om du inte lyckats halvera förbrukningen över de fyra åren.
Avundas dig förbrukningen, men inte priset.

/C
 
D Dino84 skrev:
Man borde ta i beaktning utomhustemperaturen och klimatet för månaden September osv för att få till en mer samlad bild och kunna vara realistisk samt inte lura sig själv.

Sep 2021: 2135
Sep 2022: 1594

Inga egentliga åtgärder mer än vanligt, vi är endast 2 vuxna i hushållet 200kvm, dubbla elbilar (vi laddar endast hemma och kör runt 200mil i månaden snittförbrukning 24,4kWh per 100km, så det innebär runt 500kWh av ovanstående används till laddning) , spaet står på 38grader (här funderar jag på att sänka den till 15grader då den används typ en gång i månaden, undrar om man kan spara en så här 200-300kwh i månaden bara genom att göra den exercisen), inomhus 20grader vattenburet golvvärme i hela huset BVP och FTX.
Nu finns lite data från SMHI i den digitala skriften Väder och Vatten, men även SCB vädernormerat bostadsuppvärmningen. Har dock ingen aning hur. Tittar man på temperaturen som oftast betyder mest mellan 2021 och 2022, se bilderna nedan. Det går att se att 2021 var det lite varmare än normalt i söder, något kallare i norr. 2022 var stora delar av Sverige kallare än normalt (notera att normalt beskriver perioden är 1991-2020). Var och en får gör en bedömning av skillnaderna där de bor.

Kartor som visar månadsmedeltemperaturen i Sverige i september 2021 och avvikelsen från normaltemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartor över Sveriges medeltemperatur september 2022 och avvikelsen från normen 1991-2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Costanza
  • Laddar…
K K. L skrev:
Sept. -21 1091 kwh.
Sept. -22. 927 kwh.

Jag sänkte spabadet från 39 grader till 26, borde väl inte göra så mycket tycker jag, men vad vet jag?
Köpte även nytt spalock i våras.
Är inte själva poängen med spabad att det ska vara varmt och gott?
På 26 grader får du väl inte den goa känslan?
 
K
lunnabo lunnabo skrev:
Är inte själva poängen med spabad att det ska vara varmt och gott?
På 26 grader får du väl inte den goa känslan?
Poängen med spabad försvann när elpriset blev som det blev.
Själv har jag bundet och billig el till nästa sommar men jag övar på elbesparingar till nästa vinter för att se hur många kwh jag kan dra ner/ år.
Och vill jag ha det varmt och gott i badet så kan jag planera och bara höja värmen.
 
K katho75 skrev:
13% sänkning, enda aktiva som gjorts är att reducera ytterbelysning till färre lampor och att diskmaskin går vid midnatt.
Att köra diskmaskinen vid midnatt minskar knappast din förbrukning. Möjligen dina kostnader om du har timavtal.
 
K KjellTimell skrev:
Jag har Vattenfall som både nätägare och elhandelsleverantör.
Jag loggar in på mina sidor och ser graferna på deras portal.

Fler nätägare erbjuder samma, så pröva att logga in hos din nätägare/leverantör och kolla om du finner något. :)

Vattenfall kan fara så långt åt h-e dom bara kan med "Mina Sidor" och graferna där. Hade jag kunnat välja bort dom hade jag gjort det för länge sedan. Det är inte mycket som fungerar där.
Jag tror säkert jag har hållit på och tjata på dom i minst fem års tid om att det inte fungerar som det skall.
I slutet av sept hade jag inte en enda kWh registrerad för sept. Hittills i okt har jag inte en enda kWh registrerad. Häromdagen kunde jag se förbrukningen för sept. Nu är det tomt där igen.

Varje kontakt med dom innebär samma floskelsvar varenda gång. Att dom jobbar på det och att det snart blir bättre...på fem år har det inte blivit ett dugg bättre. Ett storföretag med miljardvinster varje år som inte lyckas få ordning på förbrukningsstatistiken...jag kan gå bakåt månad för månad och hitta flera tomma luckor där det inte finns någon förbrukning registrerad.

Ingen som helst skillnad med "gammal" eller "ny" elmätare. Senaste elmätaren har bara suttit sedan i början av 2022 men det blev inte ett dugg bättre med den.

Det är egentligen helt omöjligt att följa upp ev. justeringar och förändringar man gör för att se om förbrukningen minskar för det finns oftast ingen förbrukning att titta på. Inte förrän långt långt efteråt och då kanske man gjort ytterligare förändringar. Sånt vill man ju följa upp och se i nutid.

EDIT: Nu helt plötsligt kom grafen fram för okt månad. 29 kWh förbrukat från 1-7 okt...
 
Redigerat:
H hakan_o skrev:
Det är egentligen helt omöjligt att följa upp ev. justeringar och förändringar man gör för att se om förbrukningen minskar för det finns oftast ingen förbrukning att titta på. Inte förrän långt långt efteråt och då kanske man gjort ytterligare förändringar. Sånt vill man ju följa upp och se i nutid.
Ja, det är ju verkligen viktigt för oss konsumenter att elleverantörerna presenterar relevant återkoppling snabbt.
Har personligen inte nördat ner mig så mycket i elförbrukning tidigare, men nu när det seglat upp till varje husägares största hobby inser man ju just det.

/C
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Magnus E K
Egentligen borde man avskaffa systemet med elräkningar som kommer långt i efterhand och istället införa något liknande kontantkort. Man får ett konto där man måste betala in pengar i förväg och sen dras de därifrån i realtid per timme (så funkar bara med timpris och med fasta avtal, inte månadsrörligt). Börjar det bli ont om pengar på kontot får man ett påminnelse-SMS, blir det tomt så stängs elen av tills man fyllt på.
 
K K. L skrev:
Poängen med spabad försvann när elpriset blev som det blev.
Själv har jag bundet och billig el till nästa sommar men jag övar på elbesparingar till nästa vinter för att se hur många kwh jag kan dra ner/ år.
Och vill jag ha det varmt och gott i badet så kan jag planera och bara höja värmen.

Badar du i spabadet när det är 26 grader i vattnet?
 
K
lunnabo lunnabo skrev:
Badar du i spabadet när det är 26 grader i vattnet?
Absolut inte, det är ju på tok för kallt.
Vi använder nästan aldrig badet så jag tänkte bara testa och se hur mycket elförbrukningen sjunker.
Det går inte att sänka värmen mer än till 26 grader annars hade jag sänkt mer..
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Många som kör slut på 100-tals kW i timmen. Själv gjorde jag slut på 210 kW i september.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Hur gör man slut på 210 kW?
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Många som kör slut på 100-tals kW i timmen. Själv gjorde jag slut på 210 kW i september.
Kralliga ledningar och huvudsäkringar folk har i så fall... För att inte tala om matningen från nätet
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Att köra diskmaskinen vid midnatt minskar knappast din förbrukning. Möjligen dina kostnader om du har timavtal.
Diskmaskinen drar 1-1,5 kWh per diskning.

10 liter varmvatten direkt-el drar 1.25 kWh.

Har man bergvärme/luftvatten-uppvärmt varmvatten så är det billigare att diska manuellt.

Värt att tänka på.

(De stora kostnaderna kommer när det är dags att värma huset till 20-21 grader.)
 
Magnus E K
J Jonasdzm skrev:
10 liter varmvatten direkt-el drar 1.25 kWh.
Om du värmer 0-gradigt vatten till 108 grader (tryckkokare...) ja. 0,58 kWh om du värmer från 10 till 60 grader vilket är mer realistiskt. Eller aningen mer med förluster, men ingen dubbling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.