Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...r-de-boende-for-avloppsutbyggnaden-i-njurunda

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
Anders.o93 och 12 till
  • Laddar…
Så blir det tyvärr när miljötalibaner kommer åt makten.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Krilleman och 32 till
  • Laddar…
wildeside
Inget jag blir förvånad över?
Det har pågått i hela södra Sverige över ett decennium.
Varför skulle det va någon skillnad för norra Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 25 till
  • Laddar…
Vad skulle alternativen vara? Höja kommunalskatten eller VA-taxan för ALLA invånare, så att några få får bli påkopplade på kommunala ledningar och därmed höja sitt fastighetsvärde?
 
  • Gilla
  • Älska
emilvikstrom och 29 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Så blir det tyvärr när miljötalibaner kommer åt makten.
Tvångsanslutning till kommunalt vatten och avlopp har väl funnits i årtionden, alltså innan miljöpartiet hade något att säga till om så i detta fall är det fel att skylla på dem.

Tillägg:
Föredrar du att det finns undermåliga enskilda avloppsanläggningar som inte renar vattnet de skickar ut?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 65 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tvångsanslutning till kommunalt vatten och avlopp har väl funnits i årtionden, alltså innan miljöpartiet hade något att säga till om så i detta fall är det fel att skylla på dem.

Tillägg:
Föredrar du att det finns undermåliga enskilda avloppsanläggningar som inte renar vattnet de skickar ut?
Undermåliga anläggningar är väl inte bra oavsett om de är kommunala eller enskilda så det har inget med saken att göra.

Har du ett undermåligt enskilt avlopp så får du åläggande att åtgärda det.

Har man godkända anläggningar så tänker i alla fall jag att man skulle kunna köra på tills dessa är uttjänta innan man tvingas ansluta sig.
 
  • Gilla
Razmataz och 28 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tvångsanslutning till kommunalt vatten och avlopp har väl funnits i årtionden, alltså innan miljöpartiet hade något att säga till om så i detta fall är det fel att skylla på dem.
Jag har väl inte skyllt på MP. Miljötalibaner finns det tyvärr i de flesta partierna. Hade det bara varit MPs 5% så hade det nog inte varit ett så stort problem.


BirgitS BirgitS skrev:
Föredrar du att det finns undermåliga enskilda avloppsanläggningar som inte renar vattnet de skickar ut?
Finns det undermåliga anläggningar är det väl bättre att inspektera dessa och ålägga dem förbättringar. Nu görs ju ingen skillnad mellan dåliga och bra anläggningar, alla måste ansluta sig till kommunala avloppet (eller åtminstone betala).
 
  • Gilla
Razmataz och 18 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
Oj, oj, oj!!!!
Du har verkligen ingen koll varken på vad diktatur är eller hur de stackars ryssarna har det under Putin!!
 
  • Gilla
skogaliten och 48 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Har man godkända anläggningar så tänker i alla fall jag att man skulle kunna köra på tills dessa är uttjänta innan man tvingas ansluta sig.
L lbgu skrev:
Finns det undermåliga anläggningar är det väl bättre att inspektera dessa och ålägga dem förbättringar. Nu görs ju ingen skillnad mellan dåliga och bra anläggningar, alla måste ansluta sig till kommunala avloppet (eller åtminstone betala).
Och vem ska stå för kostnaden för det nya så länge?
Alla andra i kommunen eller mycket dyrare för dem som vill ansluta sig i stället för att ha en egen anläggning?
L lbgu skrev:
Jag har väl inte skyllt på MP. Miljötalibaner finns det tyvärr i de flesta partierna. Hade det bara varit MPs 5% så hade det nog inte varit ett så stort problem.
Jag tror att det här är en regel som har funnits mycket längre än man har diskuterat miljöfrågan eftersom alternativet är att andra får betala mycket mer.
 
  • Gilla
skogaliten och 10 till
  • Laddar…
Att jämföra detta med diktatur och Putins Ryssland visar väl bara hur otroligt dålig koll TS har på omvärlden?
 
  • Gilla
-MH- och 34 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
Så fungerar det överallt sedan länge. Brukar ju oftast inte komma som någon överraskning så de flesta med lite framförhållning bör haft möjlighet att spara pengar. Vet inte det exakta fallet men oftast är det ju strandnära det byggs ut så relativt dyra fastigheter. Men sen kan man alltid diskutera om det verkligen behövs komunalt, men byggs det lär alla behöva vara med för att hålla nere priserna.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
harry73
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
Är ingen diktatur, bara så det fungerar i Sverige.
Jag har inget problem med att alla i området ska betala investeringskostnader för ny infrastruktur (som va-ledningar), så fungerar det även med mycket annat.

Men jag kan tycka att man har en övertro på kommunal avloppsrening och att man i många fall underskattar den renande förmågan av ett enskilt avlopp, och därmed onödigt skuldbelägger folk med enskilda avlopp
 
  • Gilla
kisumisu och 21 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och vem ska stå för kostnaden för det nya så länge?
Alla andra i kommunen eller mycket dyrare för dem som vill ansluta sig i stället för att ha en egen anläggning?
Det logiska är väl att de som vill ansluta sig betalar. Då har de ett val. Antingen betala eller hitta på en annan lösning ifall det blir för dyrt. Det sjuka är ju att tvinga folk att betala för något de inte vill ha. Du tycker alltså det är rätt att tvinga bort folk från sina hem ifall de inte har råd/lust att betala för något de inte behöver. Vilken härlig människosyn.
 
  • Gilla
  • Älska
mabr006 och 26 till
  • Laddar…
Det är som sagt absolut inget nytt. Det har under ialloafall de senaste 50 åren (längre bak är jag för ung för att ha koll) varit olika områden som tvångsanluts till vatten/avlopp, eller åker på att betala liknande summor för gatukostnadsersättning, detaljplaneavgifter osv.

Det är givetvis tråkigt för de som får betala, ibland tragiskt. Men om vi antar att utbyggnaden av va är nödvändig, så¨finns det knappast något realistiskt alternativ för hur det skall betalas. Och vi kan givetvis ha mer eller mindre lekmannamässig uppfattning om hur nödvändigt det är. Men JAG är inte tillräckligt kunnig inom området för att utrycka någon saklig åsikt i frågan. Och jag tror att väldigt få av dem som hävdar att det inte behöver byggas ut, har kompetens för att uttala sig.

Jag har för mig att kommunerna är skyldiga att tillhandahålla kreditmöjligheter för de som inte kan betala anslutningen. Vet att det är på dåliga kreditvillkor, HUR dåliga vet jag inte.
 
  • Gilla
Teseri och 12 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det logiska är väl att de som vill ansluta sig betalar. Då har de ett val. Antingen betala eller hitta på en annan lösning ifall det blir för dyrt. Det sjuka är ju att tvinga folk att betala för något de inte vill ha. Du tycker alltså det är rätt att tvinga bort folk från sina hem ifall de inte har råd/lust att betala för något de inte behöver. Vilken härlig människosyn.
De som inte vill ansluta sig har förmodligen en avloppsanläggning som ändå bör bytas ut. Merkostnaden är inte så dyr. Dock finns fall när folk just installerat nya brunnar just innan kommunen vill ansluta kommunalt, där bör kommunen få stå för en del av kostnaden när dem inte informerat tidigare.
 
  • Gilla
Robbi och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.