N
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.

- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
Fina grafer. Vad vi är det för program du använder?
 
  • Gilla
Ankikatt
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
-35%

Kortare duschar och stängt av hembyggda spabadet.
 
Nej tyvärr så blev det en ökning med 4%, men över hela året ligger jag på en minskning med 3%. Då måste man ha med i tanken att när jag köpte huset förbrukade vi 42000kWh medan nu ligger det på 5500kWh. Nu tror jag att det är ner trimmat ganska rejält, svårt att minska mer.
 
September 2021 - 711kWh
September 2022 - 622kWh

13% sänkning, enda aktiva som gjorts är att reducera ytterbelysning till färre lampor och att diskmaskin går vid midnatt.

117kvm radhus, två våningar, LLVP och elpanna med vattenburen värme.
LLVP slogs på 17e september (1-5kWh/dygn) då det började bli lite kyligare ute, övrig värme har inte slagits på än.
 
Keiller Keiller skrev:
September månad
2019: 875,2 kWh
2020: 840,6 kWh
2021: 757,4 kWh
2022: 431,5 kWh

Bytt llvp i augusti i år. Värme mestadels avslagen i år jämfört med tidigare. Inte lika mycket belysning på. Dotter flyttat hemifrån, så varmvattenförbrukning, matlagning och tvätt har minskat.
Vad hade du för uppvärmningssystem innan du bytte? Eller hade du llvp innan också? Hur mycket sänktes förbrukningen jämfört med samma period förra året?
 
-79,5%

1800kWh sep 2021
369kWh sep 2022

Stapeldiagram som visar minskad elförbrukning från 1800kWh i sep 2021 till 369kWh i sep 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pudweiler
  • Laddar…
1. Använt mindre el, gick över till timdebiterat från och med juli månad.
2020 576 kWh, 2021 589 kWh, 2022 275 kWh,
2. Värmen avstängd, har inglasat uterum med tak i kanalplast, redan vid 10-11 tiden har solen värmt upp så då öppnar jag dörren till uterummet och får in värmen i huset. Bortsett från sista veckan i september har temperaturen hållit sig kring 23°-26° och på morgonen 17°-21°. Elektriska golvvärmen i badrummet är avstängd fortfarande. Diskmaskin, bastu och tvättmaskin används endast när timpriset är lågt. Luftvärmepumpen i garaget är avstängd halva året. Lyse tänt endast i rummet man är i. Duschar sparsamt och har sällan utebelysning tänd. Lagar gärna mat som kan ätas flera dagar så bara en snabb uppvärmning behövs.
Huset är byggt tidigt -70 tal och är 110 m² med inredd källare alltså 220 m² totalt,
Har funderat på att isolera vinden bättre och se över hur mycket värme som försvinner vid fönstren.
 
2021: 1921kwh (3215kr)
2022: 1209kwh (8136kr)

Åtgärder som gjorts är:
  • Installerat Ngenic
  • Ändrat värmepumpen så att den inte använder elpatronen alls.
  • Satt ner spabad till lägsta temperatur
  • Stängt av all utebelysning
  • Stängt ner poolen tidigare
  • Sänkt varvtalen till damm
  • Undviker att starta el-golvvärmen
  • Generellt tänkta mer på att försöka förbruka mindre el.
 
J jaash skrev:
Hur gammal var LLVP:n du bytte ifrån och vad bytte du till?
Från en drygt 10 år gammal Bosch EHP6.0 till en Mitsubishi Sumo RW35
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
K
N Nephew skrev:
Fina grafer. Vad vi är det för program du använder?
Jag har Vattenfall som både nätägare och elhandelsleverantör.
Jag loggar in på mina sidor och ser graferna på deras portal.

Fler nätägare erbjuder samma, så pröva att logga in hos din nätägare/leverantör och kolla om du finner något. :)
 
  • Gilla
Ankikatt och 1 till
  • Laddar…
2021: 576 kwh 2022: 334 kwh

Installerat solceller, inte slagit på luftvärmepumpen i verkstaden, sänkt temperaturkurvan på värmepumpen med ett steg.
 
N
K KjellTimell skrev:
Jag har Vattenfall som både nätägare och elhandelsleverantör.
Jag loggar in på mina sidor och ser graferna på deras portal.

Fler nätägare erbjuder samma, så pröva att logga in hos din nätägare/leverantör och kolla om du finner något. :)
K KjellTimell skrev:
Jag har Vattenfall som både nätägare och elhandelsleverantör.
Jag loggar in på mina sidor och ser graferna på deras portal.

Fler nätägare erbjuder samma, så pröva att logga in hos din nätägare/leverantör och kolla om du finner något. :)
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.

- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
E.ON har tyvärr bara föregående års samt årets staplar. Ingen lokal medeltemperatur.
 
2021: 1526 kWh, 2022: 872 kWh, besparing 43%
Använder ej torktumlare, sänkt innetemp med 1grad, sparsamt användande av avfuktare
 
-30%, åtgärden är spotpris per timme vilket har gett mig en större medvetenhet hur förbrukningen ser ut. Vi har inga barn hemma längre så vi kan med lätthet styra våra större förbrukningskällor.
 
1. Sep 2021: 810 kWh Sep 2022: 365 kWh
2. Installerat bergvärme, vattenburna radiatorer, solpaneler, bundit elavtal (slutet förra året). Från att förra vintern ha haft element avstängda i vissa utrymmen styr jag nu värmen centralt via bergvärmepumpen satt till 20.5°C och vi har alltid ett skönt inomhusklimat. Enbart sovrum har termostater monterade för att kunna sänka till svalare sovklimat. Samt i källaren.
Graf som jämför månatlig elförbrukning mellan 2021 och 2022 samt temperaturer, med energibesparing efter installation av bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.