J jaash skrev:
Hur gammal var LLVP:n?

2021: 501 kWh
2022: 459 kWh -8,4%

123kvm 1,5planshus från 1987, 2 vuxna, ett småbarn. LLVP från 2010 (modell 2007), FTX från 2017.

Stängt av elgolvvärme, handdukstork, sänkt varmvattnet till 55C, rensat ventilationskanaler till FTX, skaffat Sensibo Sky för styrning av LLVP.

Marginella saker
Stängt utebelysning som alltid var på ca 3,6kWh/mån
Bytt alla LED-lampor till nya från IKEA med lägre förbrukning och bättre färgåtergivning.
Nyare router i år som bara drar 5W istället för 10W blir ca 3,6kWh/mån mindre så nästan en 10min dusch enligt nån beräkning compricer gjort.
Tagit bort en extern disk till servern.
15 år. Jag bytte ut en 2007 års Panasonic "Sverigepumpen" mot en Mitsubishi Hero LN35. Inte för att den gamla var trasig men den var nog i livets slutskede och jag tänkte att om den lägger av mitt i vintern lär det bli kallt innan en ny kan komma på plats.

Mycket riktigt, det tog ett par månader mellan beställning och installation. Tur det var i somras jag behövde vänta på leverans.
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?

1. 2021 sep 803 kwh, 2022 sep 416 kwh.
2. vi bytte frånvärmepump i dec 2022 till en nyare modell bara. Den gamla var från 2000. Samma märke och storlek. Har golvvärme och jag satte alla rumstermostater ur spel genom att lyfta bort alla donen , dvs varje golvslinga står öppen på max, och sköter värmen i huset enbart genom att justera kurvan i värmepumpen. Vi har varje månad under 2022 sett en minskning av förbrukningen på mellan 30-50%. Vilken av åtgärderna det beror på mest vet jag inte men det är nog en kombination.



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
 
September 2021: 511 kwh
September 2022: 468 kwh

Enda skillnaden är att dottern flyttat ut.
 
  • Gilla
Göran Peterson
  • Laddar…
Jag förbrukar mer el nu än tidigare då jag har stängt av pelletspannan och startat luftvärmepumpen och varmvattenberedaren istället. Pelletspriset har ju gått upp nåt otroligt, så det lönar sig med el för min del fram tills årsskiftet då mitt fasta elprisavtal går ut.
 
Sept 2021: 437 kwh
Sept 2022: 245 kwh

Gammalt 30 tals hus. Direkt el.

Åtgärder:
  • Installerat 2 st LLVP varsin våning.
  • Enbart kallvatten i handfatet i badrum.
  • Sänkt lägsta temp i uthus (tvättstuga)
  • VVB avstängd under de dyraste perioderna. (7-10kr/kwh)
Samt, givetvis betydligt mer medvetna och allmänt energisnåla t.ex. färre långa varma duschar.
 
Minus 41 %

Sänkt varmvattenproduktionen, inga bubbelbad, ingen torktumlare, stängt av handdukstork, stängt av elgolvvärme i badrum och hsll
 
M Mattias Svahn1 skrev:
2021: 859kW
2022: 713kW
Hej,
2021: 624 kWh
2022: 396 kWh
--> -36%
Sänkt innetemp 19degC,
-->tofflor o tröja på..;-)
Sänkt värmegolv badrum 20C
Enbart 2h värmepump sen natt.
Sänkt VVB från 80C till 70C
Ändrat frys från -18 till -16 --> 10W
Stängt standby TV med Box -->10W
Stängt standby TV no2 -->3W
Bara jag och frun i huset 143m2
Märkligt men det blev en sport att spara nu i Sept. Siktar mot nya pers :)
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
2021: 1095kwh
2022: 735 kwh

Villa i Småland byggd 2009. 2 vuxna, 4 barn. Flvp. Inga stora kännbara förändringar eller uppoffringar. Finjusterat inställningarna på pumpen lite, sänkt nån enstaka grad + satt dit en inomhusgivare. Ingen värme i garage/förråd ännu. Låter ugnsluckan vara öppen efter användning istället för att värmen bara ska försvinna inuti ugnen. Kör diskmaskinen på lägre temp. Precis installerat solceller men de har inte kopplats in ännu.
 
  • Mobilskärmsbild som visar elanvändning med 736 kWh för nuvarande månad och jämförelsedata från tidigare år och månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2021 :872 kWh
2022: 562 kWh

Mestadels en sänkning rejält av innetemp.
 
2021, 855kWh
2022,416kWh Installerade solceller 2202 vilket producerat 1109 kWh i september och sålt ut .Har tibber timpris och inte betalt nåon elräkning sedan 2203 utan producerat 13200kWh och tillgodo 18100kr
Kör laddning elbil nattetid samt disk och tvättmaskin nattetid,stängt torktumlare och satt tvättlinor och kör avfuktare nattetid på timer
Övrigt timer på allt som går ,har bergvärme med innetemp 21,5 gr,kommer kompletteringselda i braskamin
 
  • Gilla
Andyboyz79 och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare

Sänkt 33%. Inga element på i hela huset. Däremot eldat bra mycket tidigare än vi nånsin gjort förut (ger ca 21,5gr i huset). Lagt mer pengar på ved än nånsin förut också. Samtidigt har vi alltid bara använt oss av lågenergilampor, men med rörligt elavtal så har vi börjat snåla lite där med och tänkt "många bäckar små" så nu tänder vi inte upp i onödan, alltifrån smålampor om det inte behövs till utebelysningen kvälls-och nattetid. Vilket verkar har gynnat elförbrukningen lite iaf. Men det är ju inte ett stadie man önskar förbli i. Ett upplyst hus kvällstid är ett vackert hus, skänker värme och är mer välkomnande och ger en säkrare känsla för alla boende i området.
 
P PurreP skrev:
1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?
1. Ja. Totalt 218 kWh i sept 2022 vilket är >50% minskning jämfört med sept 2021. (105 kWh värme+VV och 113 kWh hushållsel)

2. Stängt av bergvärmepumpen helt och sedan bara slagit på den nån timme om dagen för att få VV. Den var även på ett par dagar då jag hade besök.
 
Får man ställa frågor i denna tråd? Om ok (annars flytta gärna):

- är det en bra idé att köra luftavfuktare i tvättstugan om man nu torkar betydligt mindre i torktumlaren och istället hänger tvätten att lufttorka? Jag tänker att de fuktstyrda frånluftsfläktarna i tvättstugan behöver jobba mindre då, mindre av uppvärmd (fuktig) luft behöver evakueras för att hålla målvärde på Rh i tvättstugan. Samt en viss värmepumpseffekt dvs värmetillskott av luftavfuktaren, i detta fall en vanlig kompressordriven kondensavfuktare,
 
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.
Tänk på att inte ha lägre temperatur i VVB än 60 grader pga Legionella.
- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
 
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.

- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
Helt ok mot i fjol!
 
  • Mobilskärmbild som visar energiförbrukning med stapeldiagram och termometer, jämför 2022 mot 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.