Har roat mig med att ändra lite på verktygstavlan i garaget...

Organiserad verktygstavla med olika handverktyg och utrustning upphängd i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...samt på tavlorna nere i källaren.

Organiserad verktygstavla med hammare, sågar, skiftnycklar och andra verktyg på blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserad verktygstavla med hängande nycklar och tänger på en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är så skönt när allt har sin plats.
Skulle dock vilja ha en större tavla i garaget men jag har ju min Teng Tools-vagn också.
 
  • Gilla
Unikt namn och 6 till
  • Laddar…
T
Dheri Dheri skrev:
Jag har i helgen förvandlat en bit mdf, några decimeter dubbelhäftande tejp och lite rester av en kasserad moccajacka till en stropp. Nu ska jag bara skaffa mig någon vettig brynpasta så kan jag ta mig lite tid och ge stämjärnen lite extra omsorg.
[bild]
Jag lyckades inte få tag på 'grön oxidpasta' så jag har kört Autosol med gott resultat.
Lätt att få tag på och billigt.
 
T Testarn skrev:
Jag lyckades inte få tag på 'grön oxidpasta' så jag har kört Autosol med gott resultat.
Lätt att få tag på och billigt.
Ja, Autosol har jag till och med hemma. När jag kollade på hyvlar.se så såg jag att dom har Autosol till salu bredvid dom färgade blocken som jag först tänkte mig.
Spontant känns det som att det blir mindre kladd när man applicerar medlet som en krita jämfört med pasta/kräm, men pris och framförallt tillgänglighet är ju till Autosols fördel.
 
lerpoel
Dheri Dheri skrev:
Ja, Autosol har jag till och med hemma. När jag kollade på hyvlar.se så såg jag att dom har Autosol till salu bredvid dom färgade blocken som jag först tänkte mig.
Spontant känns det som att det blir mindre kladd när man applicerar medlet som en krita jämfört med pasta/kräm, men pris och framförallt tillgänglighet är ju till Autosols fördel.
Tormeks slippasta finns tillgängligt på Jula annars. Den funkar också fint enligt min erfarenhet. Körde på den förut, men nu har jag en stor klump grön "krita" som jag köpte från aliexpress. Vet egentligen inte vilken som har gett bäst resultat.
 
richardtenggren
Tog in farthindren för i år :thinking:
Men kul att köra lite mutterdragare :geek:
 
Hade ju ett pumphaveri i diskmaskinen för ett tag sen som jag lagade tillfälligt i väntan på ny. Pumpen kom för över en månad sen men den tillfälliga lagningen var så bra så att det inte var någon brådska! :oops::p
Först asa ut åbäket och lägga på rygg...
Diskmaskin liggande på rygg för reparation med sitt underrede avtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lossa på underredet och plocka ut pumpen.
Gammal vs nya.
Diskmaskinspump gammal och ny sida vid sida, närbild på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya monterad i "pumpgropen"
Ny diskmaskinspump bredvid en tallrik på bänkskiva, intill diskbänk och smörbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en bild på den tillfälligt lagade impellern...
Närbild av en tillfälligt lagad diskmaskinspump med synlig impeller och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfälligt lagad diskmaskinsimpeller med en skruv använd för att hålla ihop spruckna delar på en grön handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas den håller i 10 år till! :seenoevil:;)
 
  • Gilla
FreQa och 7 till
  • Laddar…
Till slut har jag nog hittat rätt. Det tredje försöket blev som jag tänkt mig och nu är både form och funktion som den var i huvudet och tillräckligt bra för att preppa och ge bort i present. Fortfarande alm. Glad hyresgäst.

Handgjord skärbräda i almträ med personligt emblem, klar för att ges bort som present.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemgjord serveringsbräda i alm med olika sorters charkuterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 20 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Till slut har jag nog hittat rätt. Det tredje försöket blev som jag tänkt mig och nu är både form och funktion som den var i huvudet och tillräckligt bra för att preppa och ge bort i present. Fortfarande alm. Glad hyresgäst.

[bild]
[bild]

Vackert! Jag blir verkligen sugen på lite plockmat!
Men det saknas väl något svalt skummande i ett högt glas? :beer:
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Vackert! Jag blir verkligen sugen på lite plockmat!
Men det saknas väl något svalt skummande i ett högt glas? :beer:
Jag håller verkligen med dig @stigen — god plockmat och ett glas champagne är ju en oslagbar kombination... :D

@Hep: riktigt fin plockbricka du gjort, snyggt jobbat!

//Ronnie

PS nävisstnä, champagne mousserar/bornerar beroende på vem man pratar med. Är det svagdricka du tänker på? DS
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tack för snälla ord. Fast champagne till ÖL-korv känns lite skumt.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Ett sätt att göra dörrspeglar.
Portar med speglar och franska lister har några konstruktionsmässiga svårigheter.
Skall det se ”rätt” ut med vinklad frisfräsning finns ingen bra genväg. Ytan måste vara massiv. Helmassivt som det var på 1700-talet är inte ett alternativ. Modernt folk vill inte finna sig i grejer som spricker och vrider sig.
Att bara klämma fast fyllningarna med lister fungerar inte heller. Vill ha visst brytmotstånd.

Tillverkade lister att först limspika i ramarna.
Trähantverk med detalj av lister och utsågat hjälpstöd för bygge av dörrspegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälpstöd i plyfa med utsågade hack gör det enkelt att centrera listen.
Träkonstruktion med limspikade lister, hjälpstöd och en fyllning av laminerade material som en dörrspeglar-metod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllningen är uppbyggd som ett laminat.
6mm ek
Granplyfa
Porös board
Granplyfa
6mm ek.
Granplyfa innehåller mer luft (luft isolerar) än annan plyfa men är ändå tillräckligt stark för ändamålet. Kan förhoppningsvis låsa ekens rörelse tillräckligt. Eken limmad tvärs ytskiktet i plyfan.
Den porösa boarden isolerar lite bättre än plyfa och är tillräckligt bra distansmaterial. Det är ingen superisolering men sammantaget är fyllningarna lika bra som dörramen.
Limmat block som utgångsämnen och har kunnat bearbeta ett större stycke istället för en massa lösa bitar.
Falsat för att den skall gå ner i listen.
Falsad och laminerad dörrfyllning i ek och granplyfa, tillverkningsprocess för traditionellt bygge
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Falsen är förstås på utsidan av dörren. Det finns en liten rörelsefog. Sedan kommer listerna ovanpå. Behövs betydligt mer än en spark för att en fyllning skall ramla in.
Trähantverk av dörr med dörrspeglar och färdigfrästa, vinklade lister under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer fyllningen bara någon mm fel i höjdled så glipar geringarna. Med de ovan beskrivna metoderna verkar jag ha haft tur igen...
Träpanel med tre utfrästa dörrspeglar under tillverkning i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns många fler sätt. Lär mig mycket av dörrarna jag byter ut.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
BlueX och 37 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ett sätt att göra dörrspeglar.
Portar med speglar och franska lister har några konstruktionsmässiga svårigheter.
Skall det se ”rätt” ut med vinklad frisfräsning finns ingen bra genväg. Ytan måste vara massiv. Helmassivt som det var på 1700-talet är inte ett alternativ. Modernt folk vill inte finna sig i grejer som spricker och vrider sig.
Att bara klämma fast fyllningarna med lister fungerar inte heller. Vill ha visst brytmotstånd.

Tillverkade lister att först limspika i ramarna.
[bild]
Hjälpstöd i plyfa med utsågade hack gör det enkelt att centrera listen.
[bild]
Fyllningen är uppbyggd som ett laminat.
6mm ek
Granplyfa
Porös board
Granplyfa
6mm ek.
Granplyfa innehåller mer luft (luft isolerar) än annan plyfa men är ändå tillräckligt stark för ändamålet. Kan förhoppningsvis låsa ekens rörelse tillräckligt. Eken limmad tvärs ytskiktet i plyfan.
Den porösa boarden isolerar lite bättre än plyfa och är tillräckligt bra distansmaterial. Det är ingen superisolering men sammantaget är fyllningarna lika bra som dörramen.
Limmat block som utgångsämnen och har kunnat bearbeta ett större stycke istället för en massa lösa bitar.
Falsat för att den skall gå ner i listen.
[bild]
Falsen är förstås på utsidan av dörren. Det finns en liten rörelsefog. Sedan kommer listerna ovanpå. Behövs betydligt mer än en spark för att en fyllning skall ramla in.
[bild]
Kommer fyllningen bara någon mm fel i höjdled så glipar geringarna. Med de ovan beskrivna metoderna verkar jag ha haft tur igen...
[bild]
Finns många fler sätt. Lär mig mycket av dörrarna jag byter ut.

Mvh Findus
Tur och tur?
Jag tycker det sitter bra med ett ”Stenmark citat!” (y)

”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!” Ingemar Stenmark
 
  • Gilla
  • Älska
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
Uppövad tur är bättre än tur-tur.
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Svets, vinkelslip, tumstock, tuschpenna och pannlampa ger en grind till hönsgården.
Haspen lämnar lite att önska på...
Nybyggd grind av metallnät på en hönsgård under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu lite fredagsmys med en blå älg på :beer:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Svets, vinkelslip, tumstock, tuschpenna och pannlampa ger en grind till hönsgården.
Haspen lämnar lite att önska på...
[bild]
Nu lite fredagsmys med en blå älg på :beer:
Bra jobbat på en öl ändå. Nästa ger säkert även en riktig hasp :beer::D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.