Winter is coming

Eller så går åtminstone elpriserna upp kraftigt. Man kan väl anta att det under ett antal år framöver kommer vara dyrt medans Europa ställer om från Rysk gas.

Det var länge sedan jag uppdaterade tråden nu, visst har det blivit lite små saker som jag inte redogjort för men tyvärr så räcker inte tiden till för större jobb.

Men nu görs det ändå något även om andra gör mesta jobbet.

På taket sitter nu 17,28 kWp solceller, växelriktaren är restad så ingen produktion ännu. Det är 28st 500W paneler och 8st 410W på tre takfall. Riktningen är inte perfekt men jag hoppas att få ut ca 80% av maxeffekten.

När jag nu hade börjat titta på el så insåg jag att det finns mer att göra än solceller. Jag har sen många år ”lekt” med hemma automation men då främst belysning. Nu var det läge att titta på värmestyrning.

Tidigare har Domoticz varit mitt val men jag håller nu på att byta / komplettera med en instans av Home Assistant (HA). Skälet är att HA har en större utvecklarbas som är väldigt aktiv, det finns allt fler färdiga komponenter (integrationer) att enkelt lägga till.

I min HA har jag även installerat Node-Red som är ett IBM verktyg för drag & drop programmering, dvs passande en amatör som jag.

Jag ska genomgående försöka lägga in länkar till de komponenter jag nämner.

Så man kan säga att min utgångspunkt var:
  • HA installerat ink Node-Red & HACS på en nuc, jag har även Samba Share och SSH terminal installerat som add-on
  • Bergvärmeanläggning IVT PremiumLine EQ
  • Några timmar att leka lite

Internet är ju fantastisk källa till kunskap, inte minst siten byggahus. Jag har surfat runt och frågat på många ställen och till slut har det blivit en lösning som jag tror ska fungera.

Jag började med HA. Första las integrationen ”nordpool” till via HACS. För att få igång den måste man följa guiden och lägga upp en sensor i ”configuration.yaml” med denna integration hämtar man spotpriserna för nästkommande 48timmar via ett öppet API som nordpool tillhandahåller.

Graf som visar historiska elpriser per kWh med fluktuationer över ett dygn markerade i blått mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så långt inte så spännande, man vill ju se datan lite snyggare, för att få till en snygg graf använder jag Apexcharts-card änne en färdig komponent i HA att ladda ned.

Graf som visar elpriset för Nordpool över 48 timmar, med staplar för idag i gult och imorgon i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att snabbt se priset just nu använder jag ett vanligt standardkort

Graf som visar elpris på 2.54279 SEK/kWh med en uppåtgående trendlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu kan jag se priserna och naturligtvis manuellt styra men inte så bra automation kanske!

Nästa steg är då att skapa just automationen, jag har valt att använda färdiga noder från https://powersaver.no/ i Node-Red.

Det finns lite olika noder men jag kör ”lägsta pris” noden som strategi.

Sen tänker jag så här, jag vill ju inte att det blir för kallt inne så jag tar bort automationen om det sjunker under 20 grader inomhus (det kan man ju tycka är varmt men jag är frusen ).

Det lär ju också vara så att behovet av tillfördvärme beror på temperaturen ute. Jag har alltså en temperaturmätare ute och en inne (hallen).

Digitala termometrar visar inomhustemperatur på 22.9°C och utomhustemperatur på 12.8°C.

Sen ser man snart att spotpriserna på helgen inte varierar lika mycket som på vardagen, hmm ska man då styra på dag? Jag valde i stället att koppla bort automationen om priset är under 1 krona/kWh.

Det flöde jag då får ser ut som nedan, kort kan man säga att beroende på temperaturen utomhus så har jag värmen på olika många timmar per dygn. Som kortast 14 timmar och som längst 22 timmar.

Skärmdump av Node-Red flödesschema för automatiserad värmestyrning baserad på elpris och utetemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bergvärmepumpen som inte är ny saknas avancerad styrning som sannolikt finns på nya pumpar, det finns dock 2st externa ingångar som man kan konfigurera att göra lite olika saker.

Jag har valt att ingång ett sänker tänkt inomhustemperatur till 12grader (dvs i princip stängs värmen av) samt att stänga av den inbyggda el-patronen. Denna krets ska alltså slutas när elen är som dyrast.

När sen priset sjunkit något så kommer ingång två att aktiveras under 2 timmar (sen stängs både ett & två av). Ingång 2 höjer då inomhustemperaturen till 24grader (normalläge är 21,8grader) samt stänger även den av el-patronerna. Tanken här är att ”jaga” i kapp lite av förlorad värme men inte ta till el-patronen förrän el priset sjunkit ännu lite mera.

Skärmdump av styrsystemsmeny för värmepump med markerade inställningar för extern styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man sen hade förstått vad som gick att göra så var det mysteriet att hitta var dessa styrningar gjordes, hittade då detta med lite hjälp av vänliga Byggahus användare.

Elektriskt schema för en bergvärmepump med markerade externa ingångar för styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så då var teori och tangentbordsjobbet gjort! Nu var det hög tid att plocka fram lite verktyg. Första jobbet att hitta B11 & B12 inne i pumpensmage

Oj inte direkt givet vad som är vad!

Interiör av en öppnad bergvärmepump med synliga elektronikkort, kablage och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det fanns ändå ett troligt kort med terminaler på…

Inre del av en bergvärmepump med kablar, kretskort och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna som kanske inte riktigt såg ut som på ritningen men hade åtminstone ”PEL” skrivet på sig. Försökte titta undertill, fick använda kameran på telefonen för att kunna se och det fanns en märkning, C1 i en ände och C12 i andra. Hur ska man verifiera det… På ritningen kan man se att ”utegivare” kallas E10.T2. Kabeln från utegivaren gick att hitta och mycket riktigt, ingången den satt på var märkt motsvarande 4C på ritningen.

Eftersom kretsen endast skall slutas så är kravet på kablage inte så stort, tänkte att dubbel isolerat kan vara bra hade vanlig 0,75 lampsladd liggande så det fick det bli. Här monterat på C1 och C12

Elanslutningen på en grön kretskortsterminal med flera färgade kablar och trådändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag drar upp den samma väg som utgivarens kabel

Interiör av bergvärmepump med kopplingspanel och elektrisk kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att sluta kretsarna så behövs det förstås ett relä. Jag använder ganska många Shelly produkter till annan automation och deras Shelly 1 har ”dry contact” dvs den är separerad från strömförsörjningen av relät.

Jag ville också ha möjlighet att manuellt slå av automationen om det krånglar när jag inte är hemma. Jag hade automatsäkringar liggande över och en normcentral är ju praktisk att montera i så det fick det bli.

Installation av självkontrollerad automatisering med Shelly 1-relä och kabeldragning i normcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns DIN hållare att köpa på ebay och liknande ställen men jag hade bara en hemma så jag får snygga till det framöver (blir nog aldrig av).

Slut resultatet blev så här

Elcentral med automatsäkringar och Shelly 1-relä installerat på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att få Ellevio att slå på spotpris. Jag har också beställt en ”dongel” till elmätaren från Homewizard som sätts i P1 porten och kan integreras med HA.

Även den SMA växelriktare som skall monteras till solcellerna kan integreras till HA så både produktion och nettoflöden till nätet kan sen användas till ännu krångligare styrning
 
  • Närbild på en öppen elektronisk enhet med ledningar och terminaler, möjligtvis till hemautomationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
henq och 15 till
  • Laddar…
H
Trevligt med uppdatering! Gärna lite bilder på hus solcellerna ”gör” sig på ditt fina hus!
 
leby leby skrev:
Winter is coming

Eller så går åtminstone elpriserna upp kraftigt. Man kan väl anta att det under ett antal år framöver kommer vara dyrt medans Europa ställer om från Rysk gas.

...

Men det fanns ändå ett troligt kort med terminaler på…

...

Denna som kanske inte riktigt såg ut som på ritningen men hade åtminstone ”PEL” skrivet på sig. Försökte titta undertill, fick använda kameran på telefonen för att kunna se och det fanns en märkning, C1 i en ände och C12 i andra. Hur ska man verifiera det… På ritningen kan man se att ”utegivare” kallas E10.T2. Kabeln från utegivaren gick att hitta och mycket riktigt, ingången den satt på var märkt motsvarande 4C på ritningen.

...
Snyggt.

Jag tror att terminalblocket går att koppla loss ungefär som på den här bilden, lättare att läsa och skruva då.

Grönt terminalblock med skruvanslutningar och kopplingsstift, isärtaget för enklare åtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
H Haget skrev:
Trevligt med uppdatering! Gärna lite bilder på hus solcellerna ”gör” sig på ditt fina hus!
Måste ju erkänna att huset inte är lika trevligt med solceller på taket.

Dessutom så är det tre väderstreck så återstår att se hur bra det funkar...
Ett gult hus med vit veranda och solceller på taket omgivet av grönskande träd i ett bostadsområde i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus med solcellspaneler på taket, omgivet av grönska och träd i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus med solcellspaneler på taket, trädgård och fruktträd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Beror väl på växelriktaren hur många olika strängar man kan koppla in. För jag antar att du inte har optimerare.
 
S sinuslinus skrev:
Beror väl på växelriktaren hur många olika strängar man kan koppla in. För jag antar att du inte har optimerare.
3 strängar, en SMA STP 25000 inga optimerare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
leby leby skrev:
Måste ju erkänna att huset inte är lika trevligt med solceller på taket.

Dessutom så är det tre väderstreck så återstår att se hur bra det funkar...
[bild] [bild] [bild]
Vi har också kolsvarta solpaneler på vårat orangea tak. Ser inte alls bra ut. Vi kommer antagligen i framtiden att måla taket mörkgrått, dock passar inte denna takfärg med huset idag. Det får bli efter att huset är ommålat.

/S
 
S steve5432 skrev:
Vi har också kolsvarta solpaneler på vårat orangea tak. Ser inte alls bra ut. Vi kommer antagligen i framtiden att måla taket mörkgrått, dock passar inte denna takfärg med huset idag. Det får bli efter att huset är ommålat.

/S
Svart bandplåt under hade nog sett bättre ut men lite dyrt bara för estetiken..
 
leby leby skrev:
Svart bandplåt under hade nog sett bättre ut men lite dyrt bara för estetiken..
Jag förväntar mig att man i framtiden kommer ersätta teglet med solpanelerna och ha eventuellt inaktiva "passbitar" för att få till storlek och form. Panelerna gör egentligen samma jobb som tegel eller plåt förutom att de ofta har lite fel storlek.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S
leby leby skrev:
3 strängar, en SMA STP 25000 inga optimerare.
Jag tror du skulle behöva en till växelriktare eller en med tre MPPT. Men det är inte mitt område.
@Arnodt har nog koll.
 
På ett svart tak så smälter panelerna in ganska fint men på just tegel är det svårt att få till det. Man får väll se det som funktion före estetik tyvärr
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
leby leby skrev:
Måste ju erkänna att huset inte är lika trevligt med solceller på taket.
Välkommen till dilemmat med "gamla vackra hus" i moderna tider.
Mycket går att göra på ett fint sätt, men inte allt.

Vi har solceller på vår gamla skånelänga, gråter inte varje gång men nära på, hur fult det är. Kommer att flytta dem nästa år till en annan byggnad på fastigheten, går då från perfekt söderläge till perfekt östläge och tappar lite produktion men så får det vara. Kompenserar med fler paneler någonstans.

Idag kommer isoleringsfirma och sprutar in ekofiber på kallvinden som vi nogsamt och varsamt städat ur, dragit ny el i och reglat upp för kommande golv ovanpå isoleringen. Känns absolut inge vidare att veta att de gamla vackra brädorna nu blir osynliga "för evigt". Men.. blir dyrt att bo utan isolering uppåt, också.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
H
leby leby skrev:
3 strängar, en SMA STP 25000 inga optimerare.
Behöver du verkligen ha en så "stor" växelriktare? Borde det inte räcka med en på 15kW?
 
H heliotropen skrev:
Behöver du verkligen ha en så "stor" växelriktare? Borde det inte räcka med en på 15kW?
Så är det säkert, det var offererat en SMA10000 men lite förändringar av antal paneler etc gjorde att den inte var tillräcklig. Firman behöll priset/kWp men bytte då till en SMA STP 25000 tänkte att det inte gör något att den är onödigt stor
 
H
Hej! Några nya projekt pågång här då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.