pacman42 pacman42 skrev:
Om man kan lite programmering och elektronik så är det inte alls så svårt. Men det svåra är kanske att komma dit...
Haha! Programmering kan jag hyfsat, men att bygga ett eget interface känns svårare. :p
Jag har heller inte förstått vad jag ansluter interfacet till, och hur jag får kommunikation till Domoticz.

Jag har lekt en hel del med Raspberry Pi och har nog 5 stycken som utför olika uppgifter i huset.
 
Var köper man enklast billigast komponenter, tänkte använda en rpi för att ha kolla på elförbrukningen via blink på elmätaren.
Det är komponenter för några kr, men vet inte vart man handlar
 
nino nino skrev:
Var köper man enklast billigast komponenter, tänkte använda en rpi för att ha kolla på elförbrukningen via blink på elmätaren.
Det är komponenter för några kr, men vet inte vart man handlar
Jag har tidigare brukat handla komponenter på AliExpress. Tyvärr kinesiskt, men det går att köpa enstaka komponenter till vettiga priser. Har du tur finns komponenterna i EU och då går det fortare. (Fast i slutänden kommer väl grejorna ändå från Kina...) En annan fördel är att frakten inte kostar skjortan. Och största nackdelen är att det tar tid att få hem grejorna, så man får inte ha bråttom. (Jag har handlat därifrån hundratals gånger och det är 100% seriöst och tryggt att handla därifrån.)

Om någon vet ett bra ställe inom landet som man kan handla enstaka komponenter på är även jag intresserad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var köper man enklast billigast komponenter, tänkte använda en rpi för att ha kolla på elförbrukningen via blink på elmätaren.
Det är komponenter för några kr, men vet inte vart man handlar
Eller Conrad.se, m.nu, men även elfa.se. jag brukar sprida gracerna när jag handlar i Europa. Förr var Kjelle bra också, men det finns inte så mycket där längre tyvärr.
 
Är det inte rätt dyra frakter på de svenska siterna?
Vet att nån kompis fick lov att beställa från Polen för Elfa gick inte, kommer inte ihåg om det var frakten eller antal som ställde till
 
B Bengt Alverborg skrev:
Jag har tidigare brukat handla komponenter på AliExpress. Tyvärr kinesiskt, men det går att köpa enstaka komponenter till vettiga priser. Har du tur finns komponenterna i EU och då går det fortare. (Fast i slutänden kommer väl grejorna ändå från Kina...) En annan fördel är att frakten inte kostar skjortan. Och största nackdelen är att det tar tid att få hem grejorna, så man får inte ha bråttom. (Jag har handlat därifrån hundratals gånger och det är 100% seriöst och tryggt att handla därifrån.)

Om någon vet ett bra ställe inom landet som man kan handla enstaka komponenter på är även jag intresserad.
Har beställt en del småkomponenter från Electrokit i Malmö.
Inga problem med best. eller leveranser.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Bengt Alverborg skrev:
Tack. Har kollat. Det verkar inte helt enkelt... :D
Jag kan rekommendera H60 från https://husdata.se. Du kan läsa en del data från IVT 490 m.fl. värmepumpar.
 
  • Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
J jonasroslund skrev:
Jag kan rekommendera H60 från [länk]. Du kan läsa en del data från IVT 490 m.fl. värmepumpar.
Den har inget som inte vi redan gjort själva i denna tråden. Men vill man ha en färdig lösning så...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Steelheart Steelheart skrev:
Varmvatten
Givare GT3:2 styr produktionen av varmvatten. En Shelly 1 kopplas från 0 (Shelly) till ett NTC 1kohm och vidare till givare GT3:2. Från 1 (Shelly) går kabel direkt till givare GT3:2. Klipp kablarna till GT3:2 och skarva (var försiktig med då det inte finns så mycket kabel). Ström via 240v eller 12v.
Resultat = Shelly off, normal varmvattentemp. Shelly on, cirka 78 grader varmvattentemp.
En fråga kopplat till ovanstående - är det verkligen ett 1kohms NTC som kopplas parallellt med befintlig GT3:2 (NTC) givare ? Räcker det inte med ett vanligt motstånd parallellt som ger "tillräckligt högt värde" så vv produktion avslutas, eller behövs just NTC karraktäristiken på motståndet ?
 
NTC är resistiv. Det går bra med ett vanligt motstånd.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Styr nu min IVT490 map semesterläge (EXT ingågnen) samt "Sommardrift/Viloläge" via manipulerad utomhusgivare (parallellkopplat motstånd) via två Shellys.

Får ju dock lite trubbel med att just Sommardrift/Viloläge har två timers kopplade tills sig, 1 timmes fördröjning från normalläge => Sommardrift/Viloläge och 6 timmar när man går från Sommardrift/Viloläge => normalläge, allt enligt manualen.

Dessa timers gör ju att styrningen blir lite komplicerad om man vill väga in Nordpool och annat, går dessa timers att ändra? Är det månne 1.20 Tillslagstid Sommardrift och 1.21 Frånslagstid sommardrift man skall pilla på ? (SItter inte "vid" min IVT nu så jag kan inte kolla själv -därav frågan).
 
M miniGranis skrev:
Styr nu min IVT490 map semesterläge (EXT ingågnen) samt "Sommardrift/Viloläge" via manipulerad utomhusgivare (parallellkopplat motstånd) via två Shellys.

Får ju dock lite trubbel med att just Sommardrift/Viloläge har två timers kopplade tills sig, 1 timmes fördröjning från normalläge => Sommardrift/Viloläge och 6 timmar när man går från Sommardrift/Viloläge => normalläge, allt enligt manualen.

Dessa timers gör ju att styrningen blir lite komplicerad om man vill väga in Nordpool och annat, går dessa timers att ändra? Är det månne 1.20 Tillslagstid Sommardrift och 1.21 Frånslagstid sommardrift man skall pilla på ? (SItter inte "vid" min IVT nu så jag kan inte kolla själv -därav frågan).
Ja, det stämmer. Använd 1.20 och 1.21.

Meny för värmeställningar med olika funktioner och värden för optimering av värmeväxlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan se hur det påverkar nedräknarna på 6.5 och 6.6.

Menystruktur för värmepumpsstyrning med text som visar olika funktioner inklusive tidsinställningar och driftlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
J jonasroslund skrev:
Ja, det stämmer. Använd 1.20 och 1.21.

[bild]

Du kan se hur det påverkar nedräknarna på 6.5 och 6.6.

[bild]
Kanon, tack !!
 
Vad är tanken att den där fördröjningen ska ha för funktion?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är tanken att den där fördröjningen ska ha för funktion?
Min gissning är att skapa någon form av hysteres så att inte pumpen slår av/på hela tiden om temperaturen svänger kring valt värde.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.