6 691 läst · 33 svar
7k läst
33 svar
Minireningsverk Conclean Graf - Äcklig Lukt sedan installation snart 2 år sedan!
¨
Hej,
Hoppas på expertis här, läst lite andra trådar men får inte riktigt klarhet för mig.
Har ett problem, fråga till er få som har eget minireningsverk eller jobbar inom branschen alternativt har koll på lagar/regler juridiskt.
Vi har problem med lukt/odör från avluftningen som kommer från vad jag tror takets avluftning. Har haft det sedan start. Nybyggt hus, bott här 1,5 år, Stockholm.
Lukten kommer oftast vad jag tycker vid luftning av MRV men även andra tider och kan lukta långt bort från huset till grannen.
MRV är en Conclean Graf med efterpoleringsbädd och luftning vid taknock på tegelpannerad två.
Dagvatten ska gå till separat stenkista.
Åtgärder:
Jag har ringt tillverkaren av verket (Conclean Graf) och de har varit här och säger den fungerar som den ska. Ringt snickare som bara byggt huset och tar ej ansvar för han har bara byggt hus enligt ritning.
Jagat på grundentreprenör som satte ner som var hjälpsam men avsa sig ansvar tycker jag ska skicka reklamation till honom samt conclean.
Jag har sporadiskt stoppat 2 matskedar natriumperkabonat kanske varannan månad utan resultat.
Slutat använda Yes diskmedel och endast sådant som är svanen märkt (utom schampo m.m kom jag på nu)
Täckt över MRV locket med byggplast och täckt över med 0-16, för att garantera att lutk ej kommer därifrån.
Öppnat upp tillluften mellan MRV och efterpoleringen så insuget blir bra.
Jag har rätt ofta loggat sedan ett år tillbaka när lukten framkommer och var.
Igår satte jag dit ett kolfilter på avluftning vid taknock. Lukten vid tak försvann, men lukt kom då in i tvättrummet!!
Även trodde jag ett år sedan att luft kom från dagvattenbrunn. Tog dit E som konstaterade att den absolut inte ör kopplad till mrv. De skyllde på dött djur.
Idag ett år senare är samma lukt tillbaka i dagvattenröret samt tvättstugan..
Nu till frågorna de är många..
Vad kan jag göra åt detta?
Gäller inte garantier på detta?
Är detta ett fel som ska tas på 2 års besiktningen? hur påvisar jag detta?
hur hittar jag en kompetent besiktningsman?
Vem tror ni är den som ska stå till svars?
Och om jag tar in någon för undersökning vem ska betala?
Någon som har erfarenhet av detta och hur ni löst detta?
Bifogar massa bilder, Rleationshandlingg och excelblad med tider..
Tacksam för svar.
//trött på skitlukt
Hej,
Hoppas på expertis här, läst lite andra trådar men får inte riktigt klarhet för mig.
Har ett problem, fråga till er få som har eget minireningsverk eller jobbar inom branschen alternativt har koll på lagar/regler juridiskt.
Vi har problem med lukt/odör från avluftningen som kommer från vad jag tror takets avluftning. Har haft det sedan start. Nybyggt hus, bott här 1,5 år, Stockholm.
Lukten kommer oftast vad jag tycker vid luftning av MRV men även andra tider och kan lukta långt bort från huset till grannen.
MRV är en Conclean Graf med efterpoleringsbädd och luftning vid taknock på tegelpannerad två.
Dagvatten ska gå till separat stenkista.
Åtgärder:
Jag har ringt tillverkaren av verket (Conclean Graf) och de har varit här och säger den fungerar som den ska. Ringt snickare som bara byggt huset och tar ej ansvar för han har bara byggt hus enligt ritning.
Jagat på grundentreprenör som satte ner som var hjälpsam men avsa sig ansvar tycker jag ska skicka reklamation till honom samt conclean.
Jag har sporadiskt stoppat 2 matskedar natriumperkabonat kanske varannan månad utan resultat.
Slutat använda Yes diskmedel och endast sådant som är svanen märkt (utom schampo m.m kom jag på nu)
Täckt över MRV locket med byggplast och täckt över med 0-16, för att garantera att lutk ej kommer därifrån.
Öppnat upp tillluften mellan MRV och efterpoleringen så insuget blir bra.
Jag har rätt ofta loggat sedan ett år tillbaka när lukten framkommer och var.
Igår satte jag dit ett kolfilter på avluftning vid taknock. Lukten vid tak försvann, men lukt kom då in i tvättrummet!!
Även trodde jag ett år sedan att luft kom från dagvattenbrunn. Tog dit E som konstaterade att den absolut inte ör kopplad till mrv. De skyllde på dött djur.
Idag ett år senare är samma lukt tillbaka i dagvattenröret samt tvättstugan..
Nu till frågorna de är många..
Vad kan jag göra åt detta?
Gäller inte garantier på detta?
Är detta ett fel som ska tas på 2 års besiktningen? hur påvisar jag detta?
hur hittar jag en kompetent besiktningsman?
Vem tror ni är den som ska stå till svars?
Och om jag tar in någon för undersökning vem ska betala?
Någon som har erfarenhet av detta och hur ni löst detta?
Bifogar massa bilder, Rleationshandlingg och excelblad med tider..
Tacksam för svar.
//trött på skitlukt
Tror nog att det bara är att gilla läget. Har en känsla av att alla minireningsverk som renar med sbrteknik, satsvis biologiskt rening, har det här problemet. Så länge mrv pumpar ut godkänt vatten, så anser tillverkaren och entreprenören att det är som det ska vara.
Det finns en uppsjö av olika bra bakterier att tillsätta i verket, som ska minska slam och lukt. Dock så är det inga svenska företag som säljer det. Tjeckiska och Polska vanligt.
Det finns en uppsjö av olika bra bakterier att tillsätta i verket, som ska minska slam och lukt. Dock så är det inga svenska företag som säljer det. Tjeckiska och Polska vanligt.
Hej
Just ditt mrv har jag ingen erfarenhet av, vi installerade ett Fann mrv för BDT och det tog ca ett år innan dålig lukt försvann. Nu har vi inte känt ngn lukt över huvud taget de senaste åren. Men vi "ska tömma brunnen" 2023 så det ska bli spännande att se om lukten kommer åter.
/B
Just ditt mrv har jag ingen erfarenhet av, vi installerade ett Fann mrv för BDT och det tog ca ett år innan dålig lukt försvann. Nu har vi inte känt ngn lukt över huvud taget de senaste åren. Men vi "ska tömma brunnen" 2023 så det ska bli spännande att se om lukten kommer åter.
/B
Hej!T ThJo1880 skrev:Tror nog att det bara är att gilla läget. Har en känsla av att alla minireningsverk som renar med sbrteknik, satsvis biologiskt rening, har det här problemet. Så länge mrv pumpar ut godkänt vatten, så anser tillverkaren och entreprenören att det är som det ska vara.
tack för svar, har du några exempel?
kan det vara så att SRV som tömmer tömmer för mycket så bakteriekulturen försvinner?
Vi har tyvärr haft kosntant sedan isntallationen 1,5 år sedan.Bono_R skrev:
För 25 år sedan lade jag nytt avlopp i form av trekammarbrunn och infiltration.
Tyvärr fick vi luktproblem utomhus på ett sätt som vi inte haft tidigare. Den gamla 2-kammarbrunnen med stenkiista var igensatt så det kom nog ingen lukt via den.
Dumt nog lyssnade jag på folk som inte visste vad de talade om och satte in en vacuumventil istället för avluftning upp på talet.
Problem solved.
Fast istället så stoppade jag processen i tanken så att det blev slamflykt ut i infiltrationen.
Den klarade sig trots allt någorlunda ändå tills kommun nu gjorde en drive i området och vi fick alla i princip uppdatera till nya anläggningar med hög reningsnivå.
Året innan hade jag lärt mig hur viktig luftningen är för processen och samtidigt hade huset fått en vånng till så jag provade att dra upp en luftning över den högre nocken, som det ska vara.
Visst kunde man känna något precis intill ventilationshuven men i övrigt inga som helst problem. Kändes också att det blivit drag nere vid 3-kammarbrunnen där jag pga den ofta överfyllda infiltrationen satte en extra ventilation för fritt inlopp i systemet.
Nu när jag la ned ett Uponor Wehoputs som ersättning kände jag mig säker på att lukt skulle det iaf inte bli.
Och det stämde. Det luktar inte heller speciellt när kompressorn går, enligt instruktionerna ska det bara lukta lite som i ett badhus ungefär (!), och det är precis vad det gör men då får man nästan sticka ner huvet i MRV.
Jag är nästan säker på att dina problem handlar om att luftningen på taket inte sitter på ett gynnsamt ställe så att gaserna kan lämna huset uppåt. Istället hänger de kvar vid taket och "rasar" ofta ned så ni känner av dem i huset och i trädgården.
Den ventilation jag hade i början var inte upp över nock utan direkt i hörnet av huset med ett litet 20 cm rör igenom taket bara.
Då släpper inte ventilerad luft ifrån byggnaden utan man får problem.
Så fixa en riktig ventilation över nock.
Tyvärr fick vi luktproblem utomhus på ett sätt som vi inte haft tidigare. Den gamla 2-kammarbrunnen med stenkiista var igensatt så det kom nog ingen lukt via den.
Dumt nog lyssnade jag på folk som inte visste vad de talade om och satte in en vacuumventil istället för avluftning upp på talet.
Problem solved.
Fast istället så stoppade jag processen i tanken så att det blev slamflykt ut i infiltrationen.
Den klarade sig trots allt någorlunda ändå tills kommun nu gjorde en drive i området och vi fick alla i princip uppdatera till nya anläggningar med hög reningsnivå.
Året innan hade jag lärt mig hur viktig luftningen är för processen och samtidigt hade huset fått en vånng till så jag provade att dra upp en luftning över den högre nocken, som det ska vara.
Visst kunde man känna något precis intill ventilationshuven men i övrigt inga som helst problem. Kändes också att det blivit drag nere vid 3-kammarbrunnen där jag pga den ofta överfyllda infiltrationen satte en extra ventilation för fritt inlopp i systemet.
Nu när jag la ned ett Uponor Wehoputs som ersättning kände jag mig säker på att lukt skulle det iaf inte bli.
Och det stämde. Det luktar inte heller speciellt när kompressorn går, enligt instruktionerna ska det bara lukta lite som i ett badhus ungefär (!), och det är precis vad det gör men då får man nästan sticka ner huvet i MRV.
Jag är nästan säker på att dina problem handlar om att luftningen på taket inte sitter på ett gynnsamt ställe så att gaserna kan lämna huset uppåt. Istället hänger de kvar vid taket och "rasar" ofta ned så ni känner av dem i huset och i trädgården.
Den ventilation jag hade i början var inte upp över nock utan direkt i hörnet av huset med ett litet 20 cm rör igenom taket bara.
Redigerat:
Jag har tipsat Ts i en annan tråd att man kan prova att dra upp luftningen högre upp tex över nock. Han har precis som jag fejkpanna dold avluftning, och då blir det som att lukten "rinner" ner längs med taket.K karlmb skrev:För 25 år sedan lade jag nytt avlopp i form av trekammarbrunn och infiltration.
Problem solved.
Mitt mrv luktar oxå "tvål" under själva reningsprocessen. Det är när det pumpas från slamavskiljaren till processdelen det luktar 2 gg per dygn.
Tror oxå att Ts är lite besviken, köpt tomt på landet, ska bygga sitt nya hus, ska njuta av tystnaden och doften från blommor o skog. Men att då känna skitlukt kan kännas lite sådär.
Stämmer, tvål kanske är mer korrekt liknelse än badhus (klor). Och ja, enligt Uponor så kan det lukta något när en sats pumpas från uppsamlingstanken till processtanken. Men det har jag konstaterat är ytterst lokalt och man måste också där nästan ner med nosen i verket för att att känna det. Absolut inget som verkar ändras längre bort i trädgården eller uppe vid huset.T ThJo1880 skrev:Jag har tipsat Ts i en annan tråd att man kan prova att dra upp luftningen högre upp tex över nock. Han har precis som jag fejkpanna dold avluftning, och då blir det som att lukten "rinner" ner längs med taket.
Mitt mrv luktar oxå "tvål" under själva reningsprocessen. Det är när det pumpas från slamavskiljaren till processdelen det luktar 2 gg per dygn.
Tror oxå att Ts är lite besviken, köpt tomt på landet, ska bygga sitt nya hus, ska njuta av tystnaden och doften från blommor o skog. Men att då känna skitlukt kan kännas lite sådär.
De där fejkpannorna är troligen enbart avsedda för folk med kommunalt avlopp, då kanske de fungerar tillräckligt bra för en del.
Hej!K karlmb skrev:Stämmer, tvål kanske är mer korrekt liknelse än badhus (klor). Och ja, enligt Uponor så kan det lukta något när en sats pumpas från uppsamlingstanken till processtanken. Men det har jag konstaterat är ytterst lokalt och man måste också där nästan ner med nosen i verket för att att känna det. Absolut inget som verkar ändras längre bort i trädgården eller uppe vid huset.
De där fejkpannorna är troligen enbart avsedda för folk med kommunalt avlopp, då kanske de fungerar tillräckligt bra för en del.
Vad menar ni med fejkpannor? Avluftning sker inte ovan nock som det står på ritning. Måste vara Es uppgift att åtgärda?
jag sammanställer just nu all info för att ta det med entreprenörer.
Tack för info.K karlmb skrev:
Detta bör E åtgärda då de inte följt texten i bifogad ritning? "Vid egen anläggning/renignwsverk skall avloppsluftning dras ovan nock."
Låter iaf rimligt att det rasar ner från huset. Hur hög ska röret vara? skulle säga 50 cm för att nå till nock.
Har även sett pannor som bara har ett hål rätt igenom (regnvatten rinner in i avloppet) och inget rör alls över pannan.T ThJo1880 skrev:
Den ventilation jag hade liknar dessa, med 20-30 cm rör stump som sticker upp.
Det jag har idag sitter i en riktig ventilationshuv ihop med övrig ventilation från badrum och toalett. Röret från avloppssystemet har jag dragit igenom "taket" på huven och satt ett eget tak på som på länken nedan. Taklutning 45 grader ger iaf 1 m vertikalt ovan takpannorna och typ 20 cm över intilliggande nock.
https://www.jemfix.se/takhuv-100-mm...xiXx8sWZLzCj0miVz0hT6OUai2bQOvIBoCNz0QAvD_BwE
Det ska stå i tömningsinstruktionen hur mkt de ska lämna kvar vid slamsugning. I mitt fall 200 l tror jag. Bakteriekulturen måste finnas kvar till viss del för att inte processen ska stanna av, något dom också kan ge ökad lukt en tid.K kakis81 skrev:
Skulle också tippa på att du behöver få mer drag på ventilationen utav avloppssystemet.
Att det däremot luktar avlopp inomhus är ingen höjdare, troligtvis så har ni bara en golvbrunn som gått torr och behövs fyllas upp. Om man med säkerhet kan säga att lukten inte kommer utifrån och att golvbrunnen sluter helt tätt. Då kan man börja fundera på om avloppet gått isär någonstans.
Ta dit en firma som filmar igenom systemet för att säkerställa att inget tokigt har hänt med ledningarna. I vilket län bor du ?
Att det däremot luktar avlopp inomhus är ingen höjdare, troligtvis så har ni bara en golvbrunn som gått torr och behövs fyllas upp. Om man med säkerhet kan säga att lukten inte kommer utifrån och att golvbrunnen sluter helt tätt. Då kan man börja fundera på om avloppet gått isär någonstans.
Ta dit en firma som filmar igenom systemet för att säkerställa att inget tokigt har hänt med ledningarna. I vilket län bor du ?