Jag har tänkt använda en vinkelslip med betongslipskiva till att renovera min betongtrappa. Åtminstone tre lager färg och annat skit ska slipas bort. Jag tänkte också gå över mitt källargolv innan jag lägger klinker. Den kommer med andra ord användas ganska flitigt så en slip av bra kvalitet ska inhandlas.

Frågan är nu vilket krav detta ställer på slipen. Hade tänkt en 125:a och sådana finns det gott om till bra priser hos t.ex Harald Nyborg. Vilket Watt-antal är minimum?

Det viktigaste när du skall köra i betong som dammar är att mekaniken (tex motorn) är ytarmerad. En budgetmaskin för 300:- har garanterat inte detta. Vill du behålla en fungerande vinkelslip efter trapparbetet, satsa på en proffsmaskin, tex nedanstående:

DSC01899.jpg

Bosch GWS 10-125C

Eller så gör du som jag:

Istället för att lägga ut 1000-1500 kr på märkesmaskin som kommer att vara full i slipdamm efteråt; Köp en 99kr-maskin, kör hårt så ini h-vete så att den brinner upp just innan du är klar. Far in och ta ut en ny på garantin.

Är du fortfarande i behov av en riktig vinkelslip efter att du gjort jobbet så köp en märkesmaskin.

/V

ska du göra ett så omfattande jobb så köp inte några skitmaskiner för 99:-
De har inte samma ork och dessutom vibrerar de mer och sliter på din kropp.
En Hitachi med elektronisk styrning hade nog jag köpt.
Har man elektronisk styrning så slipper man rycket när den starta och den sackar inte när man pressar på lite.
Jag körde min kompis skitmaskin när vi skulle kapa kapellbågar och den var duktigt klen!
Tappade varv direkt om man tog i lite.

styrman1 skrev:
...Har man elektronisk styrning så slipper man rycket när den starta och den sackar inte när man pressar på lite...
Precis som den klassiska Boschen:en ovan ;)
En proffsmaskin kan också köras full med skit utan att det märks på prestandan.

vojma skrev:
Eller så gör du som jag:

Istället för att lägga ut 1000-1500 kr på märkesmaskin som kommer att vara full i slipdamm efteråt; Köp en 99kr-maskin, kör hårt så ini h-vete så att den brinner upp just innan du är klar. Far in och ta ut en ny på garantin.

Är du fortfarande i behov av en riktig vinkelslip efter att du gjort jobbet så köp en märkesmaskin.

/V
Gärna en maskin med lite förbjudna flamskyddmedel så att man får nöjet att slänga den i naturen efteråt. Glöm inte att ta en rejäl omväg med miljövidrig bil för att byta den första havererade maskinen. Lämna bilen på tomgång medans du väntar på att en slavande kines får jobba över utan ersättning för att montera en ny 99:--maskin.

Ursäkta svamlet, men jag reagerar på slit-och-släng-mentaliteten. :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.